Auteur Topic: M24  (gelezen 9734 keer)

Annerob

• Sr. Member
  • Jeepy!!!
M24
« Gepost op: 26 maart 2009, 23:24:46 »
Voor mij de recorder onder de Telefunken recorders: De M24 (1959 - 1968)

Hier de mijne:

? spoor mono uitvoering, zonder eindversterker. ( Ze waren er ook in volspoor, deze werden oa door Veronica gebruikt)
De recorders hebben meerdere ingangen, een ingebouwd mengpaneeltje, verwisselbare koppenbrug, mogelijkheid tot afstandsbesturing (pause functie), nabandcontrole (3 koppen), 3 motoren en een max. spoeldiameter van 22 cm. Let wel: 1959...!!
Nieuwprijs destijds: ? 2000 OHG...  :o (OHG= Oud Hollandse Guldentjes....)

De mijne moet overigens hoognodig een servicebeurt hebben. De kast moet daarnaast flink onder handen worden genomen en het deksel ontbreekt.
Ook ontbreekt het originele netsnoer en het afdekkapje van de glaszekeringen/spanningskeuze. ( Dus wie nog iets heeft liggen....  ::) )

Spelen doet 'ie redelijk goed:

Opnemen is minder: Dof, futloos geluid. Ik las hier een stukje over polijsten van koppen, dus dat gaan we een keer proberen.

Wie er meer info over deze recorder bezit: Ik ben net een spons voor dergelijke info.. ;)

Analoog = genieten!

frank

• Hero Member
Re:M24
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2009, 23:36:18 »
Zien de koppen er dan ook versleten uit? Zou mij niets verbazen als de recorder zo oud is. Maar het kan ook natuurlijk een kwestie van revisie of bias instelling zijn. Al heb ik geen idee hoe dat bij zo'n oud beestje gaat. Zitten vast nog buizen in?

Annerob

• Sr. Member
  • Jeepy!!!
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2009, 10:36:10 »
Jup, het ding is, op de gelijkrichting na, volledig in buizen uitgevoerd.

De koppen zien er idd nogal "gebruikt" uit, ja...  Maar goed, ook 50 jaar oud natuurlijk.

Bias instelling, azimuth... alles moet natuurlijk bekeken en afgeregeld worden.
Analoog = genieten!

Dik

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2009, 09:56:27 »
Als het de koppen zijn kun je dat merken door de linkerspoel wat tegen te werken tijdens het spelen. Als het goed is krijg je dan een bak hoog erbij en kunnen het de koppen zijn, mits de bandloop goed is!
Dikdeck: Een bandrecorder in dusdanige staat dat bij het zien ervan de wanhoop bij ieder toeslaat, behalve bij Dik :D