Auteur Topic: Reparatie Akai GX-4400D of 4000DS-MK-I  (gelezen 3421 keer)

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Reparatie Akai GX-4400D of 4000DS-MK-I
« Gepost op: 12 maart 2008, 23:41:48 »
Het probleem

Deze recorders (en er zijn er meer) hebben in opname- en weergaveversterker een Hitachi IC zitten: de LD3141. Dit IC geeft omstreeks deze tijd de strijd op. De recorder gaat steeds meer kraken en knallen en plotseling is hij dood of doof aan 1 kant.
Googelen op Internet leert ons dat de weinig resterende exemplaren voor woekerprijzen van 30 tot 60 dollar over de toonbank gaan. Dat kunnen wij natuurlijk niet over onze kant laten gaan.
Verder Googelen levert wel interessante informatie op.

Kevin Counihan heeft het IC uitgeplozen en de layout verspreid, samen met een opzetje om het na te bouwen met SMD-onderdelen op een klein printje dat je op de plaats van het originele IC kunt steken.

Zie: http://www.dantiques.com/quickboard2/showmsg.mv?message=3677

Het schemaatje heb ik vervolgens bemachtigd. In het IC zitten twee transistoren en zeven weerstanden verstopt.

Het project
Twee jaren geleden had ik twee Akais 4000DS met kapotte IC's. Deze recorders heb ik gratis op laten halen. Stom stom!!

Enfin, op dit moment heb ik 3 Akais GX-4400D, waarvan er eentje een defect IC heeft. Ik heb dus het plan opgevat om deze middels zo'n transplantatie weer aan de praat te krijgen.

Het schema

Hieronder staat het betreffende schema van de opnameversterker van de GX-4400D of 4000DS (de print is vrijwel identiek). De 4000DS MK-II heeft overigene een geheel andere print, zonder deze IC's.

en de opbouw van het Sanyo IC LD3141:

en tenslotte de boosdoener zelf:

Vanavond heb ik een uurtje tijd gehad. Ik ben van strategie veranderd.
Gisteren heb ik zitten hannesen met een klein stukje gaatjesprint met 9 lange draadjes eraan. Vreselijk gepiel om daar iets op te krijgen. Ontmoedigend, zeker als je geen echte layout hebt.
Toen kreeg ik het plan: maar ik héb toch al 9 gaatjes?? Op de print! Waarom monteer ik de onderdelen niet rechtstreeks op de print??

Aan het werk!

Eerst de weerstandjes volgens het schema van het IC in de gaatjes gedaan, aan de onderkant van de print, dus de pootjes wijzen door de print heen omhoog!
De bedoeling was om deze pootjes later als draadsteun te kunnen gebruiken. Dat lukte met alle weerstanden, op 1 na, nl. die naar het knooppunt van collector van T1 en basis van T2 gaat.
Daarna heb ik de twee torren met basis en collector aaneengesmeed en op hun rug op de print gelegd, tussen de draadjes van de weerstanden.
Daarna was het een kwestie van weerstand aanbrengen, draadjes verbinden waar nodig en overtollige draadjes afknippen.
Grote voordeel was ook dat het allemaal stevig lag en goed bereikbaar was, want de print kun je eenvoudig omklappen.

Toen de proef van de pudding: BINGO!!!
In één keer geluid! Precies wat de schrijver van dat artikel zei: geen verschil te horen.

Dus hier mee is de hoerenmachine van Stijn met zijn rode lampjes weer tot leven gewekt. Hij neemt weer op, tenminste, de voorversterker doet het weer.
Afregelen ga ik ook weer officieel doen, net als met de vorige. Kopstand, bias, levels.

Fotoshoot:

Positie van een originele LD3141 op de print van een Akai GX-4400D

De onderkant van de print met de gemonteerde weerstandjes

De bovenkant van de print. Je kunt net de twee torren onder de weerstand zien

Weer een project geslaagd.

:D
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2018, 14:12:46 door sterremuur »

jorge

• Newbie
  • *
  • audiofiel
    • http://jorgejoramaci1.spaces.live.com
Re: Reparatie Akai GX-4400D of 4000DS-MK-I
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2020, 16:22:13 »
Het is meer dan 2 jaar geleden, maar  ik kon het niet laten: geniaal Eric..!!!
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2020, 16:26:54 door jorge »

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2020, 13:11:35 »
 ;)

Fotohuis

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2020, 19:38:00 »
De IC's zijn voor Eur. 25 nog te krijgen bij Electro Andijk (Siem). NOS, dus de vraag is hoe lang die het gaan volhouden.

Fotohuis

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2020, 19:41:22 »
Zo'n zelfde probleem heb ik met de Philips OPAMPS TCA220. 3 in een huisje met compensatie, begin jaren 70 door Philips Semi (nu NXP) geproduceerd. Aangezien nu elke OPAMP Single, Dual of Quad zijn een probleem en als piggy up PCB lastig omdat juist op die plaats een verlaging van de kast zit waar deze IC in gebruikt worden (R2R Philips 1976+). Wel te krijgen maar ook voor ruim Eur. 4.

frank

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2020, 15:08:37 »
De IC's zijn voor Eur. 25 nog te krijgen bij Electro Andijk (Siem). NOS, dus de vraag is hoe lang die het gaan volhouden.

Als je die dingen moet vervangen in een 1730D-SS: daar zitten er 8 in. Kassa....!!

Fotohuis

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 12:35:18 »
Dan is zo'n deck eigenlijk rijp voor de sloop. Dat is zo'n Philips al met 2x TCA220 als ze defect zijn want een kapotte Philips is niet eens veel meer waard dan Eur. 10.
Gelukkig krijg ik ze soms voor nop. Dan kun je de koppen, plastic knoppen, soms een motor en deze TCA220 opamps vaak nog goed gebruiken, net zoals de afgebroken deck schakelaars van al die plastic R2R die ze vanaf 1976 geproduceerd hebben.
Met de draaitafels doe ik het ook zo al komen daar echte vervang onderdelen niet vaak voor tenzij een Retma head shell eens goed mishandeld is. Maar een goede oude Philips Morf snoer bij een sloper is altijd handig en/of voor de verkoop.