Auteur Topic: Tapedecks afregelen  (gelezen 29412 keer)

Marotick

• Sr. Member
Re: Tapedecks afregelen
« Reactie #60 Gepost op: 10 maart 2018, 23:08:56 »
Een ander groot voordeel is dat links en rechts exact gelijk afgeregeld worden.
Deze meters zijn te koop op MP tussen de 150 en 350 euro. Maar let op want er zijn ook RTW meters met kleine led-achtige segmenten en daarvan zijn het er een stuk of 50 per kanaal en is dus minder nauwkeurig.

Jack

guuz1

• Full Member
« Reactie #61 Gepost op: 15 maart 2018, 23:37:12 »
Hallo Jack,

Mooie meter, die RTW meter, maar te duur voor mij; Is echt iets voor een echte professional.
Ik had het me niet gerealiseerd maar mijn Yamaha M2 versterker heeft ook een dergelijke dB meter (modern in 1978, maar wel grof, omdat het ook losse ledjes zijn).
Je moet dus echt wel zo'n Hoog resolutie display hebben.
Ik heb wel een oude  mV BVM  (Philips GM6012)., daarmee gaat het ook wel .

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #62 Gepost op: 16 maart 2018, 08:03:37 »
Mooie meter. De bias afregelen doe je met een niveau van ca. -20dB
Als je kans ziet om de meter extra 20dB te versterken dan kan je het bereik gebruiken waar je per dB 1 ledje hebt zitten. In principe moet dit goed kunnen.

Jack

guuz1

• Full Member
« Reactie #63 Gepost op: 16 maart 2018, 14:03:16 »
Hi jack,

Deze LED bar dB meter is onderdeel van een Yamaha M2 eindversterversterker  (zie schemaatje).
Het zou wel mogelijk zijn deze meter te gebruiken , maar dat is niet erg handig (want dan moet ik ieder keer de versterker uit de Stereo Installatie halen etc.). Ik weet ook niet of hij ueberhaupt erg nauwkeurig is, want hij is niet voor dit doel ontworpen (enkel indikatie van de output).

Zoals gezegd heb ik een oude anologe Philips mV Buisvoltmeter (GM6012) ca. 1964, die ook een dB schaal heeft en die een meetgebied heeft van zo'n 100 uV tot 300V (frequentiegebied recht tot 1 MHz); Ingangs  impedantie 100 MOhm.

Het is wel een lompe bak, maar het werkt wel.

Ik heb een klein spreadsheetje gemaakt om mV naar dB en omgekeerd om te rekenen.
Al met al niet zo mooi als de RTW, maar zo gaat het ook wel en je moet toch wat.

Bedankt voor alle advies!

Mart