Auteur Topic: Tapedecks afregelen  (gelezen 29413 keer)

Jeroenorad

• Jr. Member
  • **
  • Geen dag zonder tape...
Re: Tapedecks afregelen
« Reactie #30 Gepost op: 12 januari 2016, 11:21:57 »
Ja precies, dat ga ik eens doen, dan zou die op een ongewijzigd deck dus, als mijn testtape 320 (dus sec +4dB) 4 de meer moeten aanwijzen!
Bedankt voor de tip...

frank

• Hero Member
« Reactie #31 Gepost op: 12 januari 2016, 14:44:16 »
Volgens mij is 185 nWb/m een 0 dB tape, een 250 nWb/m een +3 dB tape en een 320 nWb/m een +6 tape.
Als dat klopt dan heb je de GX-77 dus afgeregeld zodat een signaal van 6 dB een VU-meter uitslag van 0 VU moet geven. Dat is prima als je alleen +6 dB tapes gebruikt maar als je ook veel Maxell UD of XL-I gebruikt dan moet je dus wat onder de rode ledjes blijven qua uitsturing.

Jeroenorad

• Jr. Member
  • **
  • Geen dag zonder tape...
« Reactie #32 Gepost op: 13 januari 2016, 00:06:25 »
Nou, het grappige is dat als ik een vrij stevig opgenomen tape (met de GX77 die dus op +6 dB is afgeregeld) en draai die op mijn nieuwste aanwinst GX 630D dan slaan de VU meters van laatstgenoemde helemaal de hoek in.
Maar: ik moet zeggen dat de opname op de GX77 zelf ook al erg boemerig klinkt, dus +6 dB op een TDK Audua tape is blijkbaar ook teveel van het goede ;-)

De 630D ligt nu uit elkaar vanwege de sparkkillers, dus kan het nu even niet nameten op de mV meter.

Ik had nog een Uher Royal de luxe staan, en daar is niet aan gedraaid, en die geeft -6 dB?? maar deze meting is niet betrouwbaar omdat ik de snoeren niet helemaal goed aangesloten had (kwam BNC naar cinch verloop te kort) en de Uher bovendien alleen DIN bussen heeft. Volgens de sm van de Uher meot die ook 0dB (0,775v) afgeven.

Dus moet eerst de 630D weer in de lucht hebben en dan maar daar de testtape op leggen.
Zag wel op de audioprint dat de vorige eigenaar(en) al eraan gedraaid heeft...

Bedankt voor jullie meedenken!

frank

• Hero Member
« Reactie #33 Gepost op: 14 januari 2016, 07:32:42 »
In dit document (even doorscrollen naar tabel 2) kun je zien hoe de nWb/m's zich verhouden tot de te meten uitgangsspanning (Flux level)

http://www.mrltapes.com/choo&u.pdf

Jouw tape is dus een (rond de ) +5dB tape (315 nWb/m)

johanh

• Full Member
« Reactie #34 Gepost op: 2 november 2016, 17:45:13 »
Hoi, mensen, kan iemand me hier 'n link (of meerdere) geven waar 'n 'n goede test tape kan kopen voo de levels afteregelen, dit voor de Akai's modellen, zoals, 636, 646,635, 77, 747 enz..., mogen jullie er mij echt mee kunnen helpen AUB ik zal er erg dankbaar voor zijn

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #35 Gepost op: 2 november 2016, 18:32:43 »
Zoek op ebay naar calibration tape, of bezugsband of messband.
Zijn dure jongens.
Bijvoorbeeld:

http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=calibration+tape&_sacat=0

ik heb er een van Pievox.

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #36 Gepost op: 3 november 2016, 13:57:18 »
En die meetbanden stellen eigenlijk niet veel voor. Om kwart spoor en half spoor te kunnen afregelen zou een meetband volspoor opgenomen moeten zijn en niet 2x half spoor.
Als je een goede bandrecorder kunt vinden neem dan (desnoods op 2x half spoor) een toon van 1000 Hz op op 0dB. Als de meetband er wat naast zit is helemaal niet erg. Een toon van 8.000, 10.000, 12.000 Hz op - 10 dB is handig om te kijken of de weergave recht is. Neem ook ruis op, goede scherp klinkende mono ruis, dat is handig om de azimut af te stellen. Wil je dat goed doen dan regel je de weergave kop af op de scherpste ruis en je kan bij een 2 spoor recorder kijken of je het goed gedaan hebt want als je de band omdraait en hem dus terug laat lopen moet de ruis net zo scherp klinken anders stel je de kop opnieuw af en plaats je de afstelschroef precies tussen de eerste en 2de afstelling in. De azimut is dan exact en dan de opname kop richten. Als het lukt soldeer de opname kop even als weergave kop en regel de stand van de kop ook hiermee met de scherpste ruis en met de band ook weer in de terugloop. Soldeer daarna de juiste bedrading aan de koppen en met die machine kan je dus weer nieuwe testbanden maken.
Voor kwart spoor machines is het wat lastiger omdat spoor 3 net valt in een stukje waarin een scheiding tussen het linker en rechter kanaal is, een smal spoortje waar niets wordt opgenomen. Daarom is een goede testband opgenomen op een volspoor kop dat de gehele breedte van de band beslaat.

Jack

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #37 Gepost op: 4 november 2016, 09:37:37 »
Die aangeboden tapes zijn volspoor. Ik heb er twee.
Te gebruiken voor azimuth en levels bij weergave. Een scoop is stukken exacter dan op het gehoor, maar vroeger heb ik me er wel mee moeten behelpen. Wat daarbij hielp was een mono stereoschakelaar ná de recorder.
Voor opnamelevels heb je uiteraard een toongenerator nodig, maar dat kan met een app op pc of tablet of foon ook heel aardig.

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #38 Gepost op: 5 november 2016, 12:56:42 »
Het oor is een zeer gevoelig meetinstrument. Het het afregelen van de azimut gaat met dat instrument beter dan met een scoop. Voorwaarde is wel dat de ruis goed scherp is, het gaat om ruis in het hoge gebied. Een zeer kleine verdraaiing aan het azimut schroefje geeft een enorme geluidsverandering. De 2 kanalen moeten wel mono afgespeeld worden. Wil je het nog beter doen dan soldeer je 1 van de kanalen even om zodat de ruis in tegenfase is en dan regel je de azimut af op miniem signaal.
Het bezwaar van een hoge frequentie toon om de azimuth af te regelen is dat de kop ook weer in de volgende periode kan komen te staan en het dus goed lijkt, met ruis kan dit niet.

De vraag is dus of er iemand hier in dit forum beschikt over een machine met een mono kop volspoor? Een Nagra bijvoorbeeld. Die zou bandjes kunnen maken die goed als testband te gebruiken zijn. Want test banden slijten en zo af en toe een andere is zeer welkom.
Daarop tonen ca 0 dB van 1000 Hz en 6000, 10.000, 12.000 en 14.000 Hz op -10dB
En scherpe ruis van 0 dB.
De ruis kan uit een FM ontvanger komen en via een mengpaneel met laag af een hoog op, opgenomen worden.
Wie?
« Laatst bewerkt op: 5 november 2016, 14:30:29 door Marotick »

johanh

• Full Member
« Reactie #39 Gepost op: 5 november 2016, 17:58:45 »
Jah ook ik zoek hier iemand die deze dingen kan maken op 'n mooie zuiver maschiene en met nieuwe band, die ik dan betaal natuurlijk

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #40 Gepost op: 5 november 2016, 18:43:57 »
En dan hopen dat die Nagra na 40 jaar ook nog goed staat. ;)
Een forumlid kon dat maar is momenteel niet in staat om calibratietapes te maken.

Ik zou dus een tape maken op een bewezen goede 2 of 4 spoormachine en daar a.h.w. de instellingen van kopiëren. Dat is beter dan niks.

Of je schuift een avondje aan bij iemand met zo'n tape in jouw regio.

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #41 Gepost op: 5 november 2016, 18:50:20 »
Citaat
Wil je dat goed doen dan regel je de weergave kop af op de scherpste ruis en je kan bij een 2 spoor recorder kijken of je het goed gedaan hebt want als je de band omdraait en hem dus terug laat lopen moet de ruis net zo scherp klinken anders stel je de kop opnieuw af en plaats je de afstelschroef precies tussen de eerste en 2de afstelling in.

Die denkfout heb ik ook gemaakt.
Je draait de band namelijk 180 graden, dus wat gebeurt er met de oriëntatie van je signalen?
Exact niets, want de richting blijft gelijk.

Het zou wel werken als je de band andersom legt  dus met de magnetische kant naar buiten, maar ja, dan hoor je niks.
Probeer maar met een schuin streepje op een doorzichtige Revox aanlooptape.

johanh

• Full Member
« Reactie #42 Gepost op: 6 november 2016, 01:00:42 »
Het probleem is dat hier nergens iemand is met dit soort zaken en banden, in Nederland heel wat meer hoor

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #43 Gepost op: 6 november 2016, 09:38:14 »
Citaat
Wil je dat goed doen dan regel je de weergave kop af op de scherpste ruis en je kan bij een 2 spoor recorder kijken of je het goed gedaan hebt want als je de band omdraait en hem dus terug laat lopen moet de ruis net zo scherp klinken anders stel je de kop opnieuw af en plaats je de afstelschroef precies tussen de eerste en 2de afstelling in.

Die denkfout heb ik ook gemaakt.
Je draait de band namelijk 180 graden, dus wat gebeurt er met de oriëntatie van je signalen?
Exact niets, want de richting blijft gelijk.

Ja je hebt gelijk en ik maar denken dat het perfect afgeregeld was. Toch wel vreemd dat ik dit vaak gedaan heb en regelmatig een kleine afwijking waarnam en het stelschroefje maar precies tussen de 2 waarden heb ingezet.
Grappig om te zien dat het niet zo simpel is.

Bij de weg.
Ik heb gisteren van iemand volspoor koppen gekregen die waarschijnlijk voor een Telefunken machine zijn. Hoe ik die in mijn Revox moet krijgen weet ik niet maar daarmee moet het toch mogelijk zijn om  een goede testband te maken.

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #44 Gepost op: 6 november 2016, 10:22:34 »
Volspoorkoppen zijn niet de heilige graal, maar juist de perfecte haaksheid.
Ooit moet er een perfecte moedermachine zijn geweest met een haakse kop, alle anderen zijn afgeleide referenties.
Je zou met een meetmicroscoop de kopspleet exact vertikaal kunnen zetten.

Ik heb nog een fabrieksoriginele GX-625.
Maar ook daarvan kan de kop fout zijn afgeregeld of door warmteëffecten door de jaren heen zijn bewogen.
Zelfs het poetsen van de kop kan de boel enkele microns bewegen.
Maar het is wel mijn referentie, evenals mij  twee calibratiebanden. En  ik weet dat die iets verschillen in azimuth. Een heel klein graadje verschil op de scoop bij 1000Hz ongeveer de dikte van de beam. Niet hoorbaar.