Auteur Topic: JVC TD-V662 cassettedeck stopt na 2 minuten  (gelezen 182 keer)

Roel B

• Jr. Member
  • **
JVC TD-V662 cassettedeck stopt na 2 minuten
« Gepost op: 5 februari 2021, 10:08:10 »
Hallo allemaal,

Ik heb hier een JVC TD-V662 cassettedeck met 3 koppen en dubbele capstan.
als ik een bandje af wil spelen vanaf het begin dan stopt het na  +/-  2 minuten de rechter capstan
stopt met draaien waardoor hij afslaat dit gebeurt zowel bij opname als bij weergave.
Bij opnieuw indrukken van de play toets slaat hij meteen weer af zelfs als ik het bandje
weer strak heb gedraaid, bij herhaaldelijk indrukken van de playtoets loopt het bandje
uit de cassette.
Als ik het bandje terug spoel naar het begin draait hij weer die 2 minuten.
zover als ik het kan bekijken loopt er niets zwaar of zit er niets vast alles loopt soepel.
Wat is dit voor een probleem en zijn er mensen die bekent zijn met dit probleem?
Graag reactie wat ik hier aan kan doen, alvast bedankt.

M.v.g. Roel B

Roel B

• Jr. Member
  • **
Re: JVC TD-V662 cassettedeck stopt na 2 minuten
« Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2021, 14:24:27 »
Ik heb nog wat aanvullende informatie, het loopwerk heb ik er nu helemaal uitgehaald
en kwam tot ontdekking dat de capstan gewoon door blijft draaien.
het is zo dat op een gegeven moment het rechter cassette wieltje stopt met draaien
en vlak daarna gooit hij de aandrukrol los en stopt.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

m.v.g. Roel B

ChromeMaximaII

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2021, 17:06:43 »

Ziet het loopwerk zo uit als je de schermplaat wegneemt? Kijk dan of de idler (wat geelachtig transparant tandwiel in het midden) vrij kan bewegen en geen er geen tandjes afgebroken zijn. Dat laatste komt op deze leeftijd best vaak voor bij tandwielen die van zacht materiaal zijn gemaakt.

Roel B

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2021, 19:57:57 »
Bedankt voor de reactie
Het ziet er idd zo uit als op de foto, ik heb de motor met idler er compleet uitgehaald vanmiddag maar kon er niets aan ontdekken alles beweegt makkelijk en soepel en geen afgebroken tandjes.
Als ik 'm laat draaien zonder cassette loopt hij gewoon door, ik heb verschillende cassettes geprobeerd maar hij stopt bij allemaal.

ChromeMaximaII

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2021, 22:26:47 »
Dat hij helemaal stopt is normaal als het opwikkelen van de tape niet meer lukt. Als er binnen een zeker tijd geen tellerpulsen meer worden gedetecteerd aan de rechter wikkelschotel, dan stopt de decklogica de bandfunctie. Ik neem aan dat snel vooruit en terug spoelen wel goed werkt? Je zult in dat geval de goede werking van de wikkelmotor moeten controleren. Bij weergave (en uitaard ook  opname) krijgt deze een lagere voedingsspanning. Als in de motor de borstels op het anker versleten of vuil zijn, gaan ze bij die lage spanning haperen of stllstaan terwijl ze bij de hogere spanning voor het snelspoelen gewoon prima werken.

naschrift:
Ik lees net dat hetzelfde euvel bij een Akai wordt benoemd in het draadje wat nu onder het jouwe staat.  ::)
https://tapedeckforum.nl/index.php?topic=2296.0
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2021, 22:30:52 door ChromeMaximaII »

Roel B

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2021, 23:54:45 »
Heel hartelijk dank voor de uitleg, eerlijk gezegd was ik hier al een beetje bang voor dat het een motor defect zou zijn.
Eerder had ik al eens gegoogled en kwam ik op een ander forum een soortgelijk probleem tegen en die hadden het ook
over een motor probleem.
ik ga kijken hoe ver ik kan komen met deze info, het andere draadje ga ik ook goed lezen.
Er zit een gelijmde band voor ¾ om het motortje heen dus ik hoop dat het open te maken is.
nogmaals bedankt

M.v.g.Roel B