Auteur Topic: Nu we het toch over lampjes hebben...  (gelezen 248 keer)

Ronnie61

• Full Member
Nu we het toch over lampjes hebben...
« Gepost op: 6 januari 2021, 17:21:42 »
...wat gebruiken jullie als de lampjes voor de VU meter en de aan/uit schakelaar kaduuk zijn ? zijn er nog makkelijk dezelfde lampjes te vinden of vervangen jullie ze meteen door iets anders ? LED of iets dergelijks ? het is een vrij kleine maat, volgens mij miniatuur lamp e5.8 en dan 17x6mm, er staat 36V 50 mA op bij mij.

Marotick

• Hero Member
Re: Nu we het toch over lampjes hebben...
« Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2021, 11:31:41 »
Ik vervang de lampjes door ledjes, is even wat gepruts maar ze gaan niet meer stuk.
Omdat ik dat bij de revoxen doe die ik reviseer heb ik dus veel lampjes die ook te koop zijn. een setje van 5 lampjes voor 6 euro inclusief verzending. Deze lampjes zijn lange tijd "getest".

Jack Marotick
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2021, 12:55:52 door Marotick »

Ronnie61

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2021, 18:02:35 »
Ik vervang de lampjes door ledjes, is even wat gepruts maar ze gaan niet meer stuk.
Omdat ik dat bij de revoxen doe die ik reviseer heb ik dus veel lampjes die ook te koop zijn. een setje van 5 lampjes voor 6 euro inclusief verzending. Deze lampjes zijn "lange tijd" getest.

Jack Marotick

Hallo Jack, oke ledjes had ik al verwacht, moet je daar nog aanpassingen voor doen met een weerstandje of zijn ze kant en klaar ? overigens heb ik bij onze lokale automateriaalzaak vervangende passende lampjes gevonden.  :)

Marotick

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2021, 12:53:34 »
Voor een A77 zijn 5 lampjes of ledjes nodig. Ik gebruik 3 rode ledjes voor de power en achter de opname meters en een wit ledje voor de meterverlichting en een groen of een geel ledje voor het afslag lampje.
Ik gebruik het groene ledje voor de kwart spoor Revox en een gele voor de half spoor Revox.
Dit blijkt handig te zijn voor mensen die beide Revoxen hebben, zo is in 1 oogopslag te zien wat welke Revox is.
Het afslag lampje mag niet te fel zijn want dat is naar en ook weer niet te weinig licht geven want dan slaat de recorder niet af. Ik experimenteer altijd met welke waarde de recorder nog net afslaat. Dat wordt bepaald door de opname stand. Het blijkt dat de recorder iets lastiger wilt afslaan als de recorder staat op te nemen.
Aan één kant dat is dat lastig maar ook wel prettig want de recorder blijft bij opname makkelijker doorlopen en slaat tussentijd niet af als er een kleine beschadiging in de band zit.
Met de noodzakelijke serieweerstand wordt de felheid van het ledje bepaald.
Als je er zelf mee aan de slag gaat? De maximale stroom is 20mA en beter is om 15mA aan te houden.
Met de wet van Ohm kan je dus bepalen hoe groot die weerstand moet zijn.

Jack

wim-nl

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2021, 13:26:42 »
"Met de wet van Ohm kan je dus bepalen hoe groot die weerstand moet zijn."
Als je de LED(’s) drempelspanning weet wel ja......
Dat is per kleur anders.
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2021, 13:29:14 door wim-nl »

Ronnie61

• Full Member
« Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2021, 14:11:29 »
Voor een A77 zijn 5 lampjes of ledjes nodig. Ik gebruik 3 rode ledjes voor de power en achter de opname meters en een wit ledje voor de meterverlichting en een groen of een geel ledje voor het afslag lampje.
Ik gebruik het groene ledje voor de kwart spoor Revox en een gele voor de half spoor Revox.
Dit blijkt handig te zijn voor mensen die beide Revoxen hebben, zo is in 1 oogopslag te zien wat welke Revox is.
Het afslag lampje mag niet te fel zijn want dat is naar en ook weer niet te weinig licht geven want dan slaat de recorder niet af. Ik experimenteer altijd met welke waarde de recorder nog net afslaat. Dat wordt bepaald door de opname stand. Het blijkt dat de recorder iets lastiger wilt afslaan als de recorder staat op te nemen.
Aan één kant dat is dat lastig maar ook wel prettig want de recorder blijft bij opname makkelijker doorlopen en slaat tussentijd niet af als er een kleine beschadiging in de band zit.
Met de noodzakelijke serieweerstand wordt de felheid van het ledje bepaald.
Als je er zelf mee aan de slag gaat? De maximale stroom is 20mA en beter is om 15mA aan te houden.
Met de wet van Ohm kan je dus bepalen hoe groot die weerstand moet zijn.

Jack

Oke bedankt weer Jack, de lampjes die ik nu van de automateriaalzaak heb zijn 3 watt, dus aardig fel... maar ik heb inmiddels ook E5.5 LED lampjes met ingebouwde weerstand gevonden in dezelfde maat, kant en klare dus, ik ga daar dan wel mee proberen of dat werkt, wordt vervolgd...  ;)

ps. toch ook een setje bij Jack besteld.
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2021, 14:21:40 door Ronnie61 »

Fotohuis

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2021, 01:30:01 »
Citaat
"Met de wet van Ohm kan je dus bepalen hoe groot die weerstand moet zijn."
Als je de LED(’s) drempelspanning weet wel ja......
Dat is per kleur anders.

Dat staat in de spec van de betreffende LED. En je kunt het meten. Verder is de stralingshoek belangrijk en uiteraard de kleur.

wim-nl

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2021, 09:38:58 »
Dat klopt helemaal. Door de laatste 2 regels in de reactie van Jack kreeg ik de indruk dat Jack voor alle kleuren dezelfde specs aanhoud.

Marotick

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 9 januari 2021, 11:18:41 »
Ach jongens kom op! De spanningen bij een Revox zij 21 en 28 Volt dan maakt die overgangsspanning van ca 2 Volt helemaal niets uit, zeker niet als je de stroom houdt op 15mA en dan heb je bij de meeste leds nog veel te veel licht. Er zijn leds die je nog verblinden met een stroom van 1 mA
Het gaat er om dat je ongeveer goed zit.
Voor de ledjes gebruik ik 2,2 KOhm en voor de meter verlichting 1,5 KOhm de led voor het EOT lampje vaak 3,3 tot 18 KOhm (Hoe minder licht des te fijner dat is)
Bij elektronica wordt vaak gewerkt met toleranties van 15 en 10% dus je kan vaak behoorlijk ruw te werk gaan, kijk naar het resultaat en corrigeer dan.

Jack

Fotohuis

• Full Member
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2021, 15:10:29 »
Of meteen een constante stroombron met bv. een 7805 als je VAC hebt.