Auteur Topic: Revox B77 knop "play" reageert niet meer.  (gelezen 194 keer)

JanR55

• Newbie
  • *
  • Eindelijk weer gestart met deze mooie hobby
Revox B77 knop "play" reageert niet meer.
« Gepost op: 12 oktober 2020, 17:47:32 »
Beste leden.

Sinds jaren ben ik de trotse bezitter van een Revox B77 tapedeck. Het begon met haperen, maar nu gaat de band niet meer lopen wanneer ik de "play"knop in druk. Het relais schakelt niet meer. Is dit alleen vuil? en zo ja hoe kun je dit schoonmaken?  Is dit euvel eenvoudig op te lossen of is het mechanische gedeelte er achter versleten en moet er een hele nieuwe schakelunit in?

Met vriendelijke groet,

Jan
Met vriendelijke groet,

Jan

J.hartog

• Jr. Member
  • **
Re: Revox B77 knop "play" reageert niet meer.
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2020, 21:54:27 »
JanR55

Ik maak/repareer ook veel bandrecorders, Akai, Teac en Revox A77 2X etc.
Op de Tape Drive Control print 1.177.315.00 zit de besturing voor rew ff stop pauze  en play Rec.
Is er wel 24 Volt op de print en zie in het schema van de B77 aan stuur IC SC 10429 de play aansluiting met R28 3,9k en elco C13 3,3uf zitten die loopt naar D6 diode en zit weer aan de play knop, schakelaar.

De elco C13 3,3uf kan defect zijn sluiting naar massa of de D6 defect en R 28 3,9k verlopen zijn.
Ook kan het relais de contacten vuil zijn.

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2020, 00:05:52 »
Beste leden.

Sinds jaren ben ik de trotse bezitter van een Revox B77 tapedeck. Het begon met haperen,

Jan
Hoi Jan,
Daar kan je weinig aan doen maar het komt er op neer dat alle onderdelen meer dan 40 jaar oud zijn en vele onderdelen zijn in die tijd flink in waarde veranderd. Nu is het de play die niet wil werken maar volgende maand is er iets anders dat er mee stopt. Je kan het beste dit probleem goed aanpakken en laat iemand de B77 reviseren. Als het goed gebeurt dan worden er zo'n 100 onderdelen vervangen en worden de lagers en andere mechanische elementen ook onderzocht. Kortom, zoek iemand die dat wilt doen en dan kan je je trots weer voor vele jaren gebruiken.

Jack Marotick

wim-nl

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2020, 09:06:03 »
Vraagje : Worden de remmen wel vrijgegeven? Is het alleen de aandrukrol die niet werkt? (de L en R spoel draaien)
Of worden de remmen ook niet vrijgegeven? (m.a.w. er gebeurt helemaal niks)
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2020, 09:10:06 door wim-nl »

J.hartog

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2020, 12:19:56 »
JanR55.

Ik kan wel de Revox B77 voor je repareren, en heb al veel Revox bandrecorders Weer goed gekregen.
En ook Akai GX-630D en Teac.

De oude elco,s moeten worden vervang na ca 39 - 40 jaar en ook kunnen de instel potmeters de,
Lopertjes los zitten.
En heb het schema van de Revox B77.
En ook de spark killers moeten de condensator ca 0,47uf/275V en weerstand 4,7 OHM bij defect,worden vervangen

J.hartog
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2020, 23:14:00 door J.hartog »

wim-nl

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2020, 12:50:01 »
Ik zou eerst het gemelde probleem oplossen en dan pas van alles gaan vervangen.

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2020, 20:37:48 »
Ik zou eerst het gemelde probleem oplossen en dan pas van alles gaan vervangen.
Dat moet je juist niet doen dan blijf je bezig. Bijna alle problemen komen doordat de onderdelen niet meer kloppen met name de elektrolytische condensatoren en de instelpotjes.
Toen ik mijn eigen B77 ging opknappen viel het me op dat de waarde van die onderdelen helemaal niet goed meer was. De problemen die ik had waren uit zichzelf opgelost nadat die oude zooi was vervangen.
Je kan wel veel tijd steken in het opsporen van het probleem maar een week later is er weer een probleem. Los het professioneel op en stroop de mouwen op.
Als na de vervanging onverhoopt toch nog een probleem is dan rest je niets anders dan de fout op te sporen.
Ik krijg veel Revoxen aangeboden om te reviseren en vaak hoor ik van de eigenaar wat er allemaal aan mankeert. Om eerlijk te zijn luister ik daar niet eens naar want ik weet dat de meeste fouten er gewoon niet meer zijn na vervanging van die verlopen onderdelen.
Jack

wim-nl

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2020, 23:12:29 »

Als er een transistor defect is, blijft je ook na nieuwe elo,s en potmetertjes het probleem houden.
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2020, 23:27:09 door wim-nl »

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2020, 23:54:58 »

Als er een transistor defect is, blijft je ook na nieuwe elo,s en potmetertjes het probleem houden.
Maar je hebt dan wel uitgesloten dat het dan niet aan de nieuwe onderdelen ligt en zoals ik eerder al zei dan moet je verder zoeken. Gelukkig is er bij een Revox zelden wat mis met een transistor en zijn 95% van de problemen voor rekening van de verouderde onderdelen. Die moet je toch vervangen dus is het verstandig om daar mee te beginnen.

Jack

JanR55

• Newbie
  • *
  • Eindelijk weer gestart met deze mooie hobby
« Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2020, 18:32:01 »
Beste allemaal,

Hartelijk dank voor jullie reacties. De recorder is een jaar of 8 geleden helemaal gereviseerd. Alle andere knoppen: spoelen voor en achteruit stop werken perfect. Alleen play schakelt niet meer in. Ik ga de recorder voorzichtig openmaken en neem jullie suggesties mee.
Hopelijk is het alleen vuil. Zo niet dan blijft er niets over dan een reparatie.

Met vriendelijke groet en nogmaals dank

Jan
Met vriendelijke groet,

Jan

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2020, 19:00:22 »
Ik had hier eerst een verhaal over de relais maar het is een B77 en die heeft geen relais voor de bediening van de play functie. Dat wordt verzorgd door de ROM die transistoren aanstuurt zodat de selenoids worden aangestrokken dat de remmen lost en het aandrukwiel tegen de toonas aandrukt.
Die ROM werkt met een spanning van 5 volt en die komt uit een kleine power transistor op dat aluminium kloelplaatje. Meet die spanning eens op. Is die goed meet dan op of er een verandering optreedt in het gedeelte van de schakeling van de playknop naar de ROM.
Jack
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2020, 23:53:49 door Marotick »