Auteur Topic: test tape  (gelezen 224 keer)

wim-nl

• Jr. Member
  • **
Re: test tape
« Reactie #15 Gepost op: 14 september 2020, 16:47:19 »
"Ik had nog een band waarop 0dB (+6dB) toon op staat" --> is/was dat een echte kalibratie tape ?
Ik bedoel, ik heb een originele BASF 320 Nanoweber per meter (nWb/m) kalibratietape,  die geeft dus +2db op een Revox welke op 257 nWb/m af fabriek is afgeregeld. En ook met die tape kun je gewoon op +6 afregelen. of, als je een oudje heb, op 185 nWb/m afregelen. De kwaliteit/bruikbaarheid/nauwkeurigheid  van de door jou gemaakte testtape valt af staat of de 0 db +6 band die je had liggen een echte kalibratietape was.
Verder slaat dat +6 op een tapedeck wat op 250 nWb/m is afgeregeld. De oude standaard was/is 185 nWb, Dat is bijna +8 db boven 0 op een oudere recorder.
En eigenlijk is het jammer dat niet de normale/standaard waarde van 520 nWm is gekozen.
Dit zijn de standaarden:  185  200  250   320   370   520 nWb/m. (Hier kun je zien dat revox eigenwijs was met zijn 257 nWm.)
En hier kun je ook goed zien dat +6db geld voor een machine welke op 250 nWb/m is afgeregeld.

« Laatst bewerkt op: 14 september 2020, 16:51:39 door wim-nl »

Marotick

• Sr. Member
Re: test tape
« Reactie #16 Gepost op: 14 september 2020, 22:33:14 »
Ach wat versta je onder een kalibratie band? De 0dB is een afspraak die vele malen aangepast is door de verbeterde opname techniek en vergeet de verbetering van de geluidsbanden niet. Waar het op neerkomt is dat je de band zo optimaal gebruikt en dat is dus zo hard mogelijk uitstuurt zodat de bandruis ver weg ligt en niet meer van enige betekenis is. Wel is het verstandig om enige oversturings reserve aan te houden zodat een per ongeluk gemaakte fout niet meteen een nare vervorming laat horen. Bij de omroep was er een oversturings reserve van 19dB en dat is fors. Voor amateur machines zou ik naar de helft gaan en dat is nog fors.
Je moet aan die waardes niet zo zwaar tillen. Belangrijk is dat de opname ruisvrij gemaakt wordt en de opname zit dan tussen 2 limieten. De maximale modulatie en de ruisvloer.
Jack