Auteur Topic: Akai GX-630D neemt niet op  (gelezen 484 keer)

Lodewijk55

• Newbie
  • *
Akai GX-630D neemt niet op
« Gepost op: 27 augustus 2020, 18:37:58 »
Hallo forumleden,

Ik ben bezig met de revisie van een GX-630D.
Deck recent is aangeschaft, heeft waarschijnlijk lang stil gestaan en heeft een paar probleempjes. Onder andere neemt ie niet op.
Opname knopje gaat wel aan. Metertjes slaan keurig uit, wist ook, maar neemt niets op.
Op pcb MY-5016 alle 2sc458 vervangen door ksc1845 en alle elco's op dit bord vervangen. Heeft helaas niet tot het gewenst resultaat geleid. Deck neemt nog steeds niets op.
Iemand enig idee?
Kan ik overigens ook de 2sc945 vervangen door ksc1845?

Alvast bedankt voor de reactie
mvg
Louis
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2020, 18:51:31 door Lodewijk55 »

wim-nl

• Jr. Member
  • **
Re: Akai GX-630D neemt niet op
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2020, 19:55:06 »
Ja, je kunt de 945 ook vervangen door de 1845. De 1845 heeft wat betere ruiscijfers. Maar het is geen probleemtransistor zoals de 458.
Verder ALLE schakelaars reinigen met ipa. Dan is je probleem zeer waarschijnlijk verholpen

Lodewijk55

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2020, 20:38:44 »
Bedankt voor de reactie.
Ga ik doen.
Ik neem aan dat IPA isoPropylAlcohol is.
grt
Louis
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2020, 20:50:17 door Lodewijk55 »

Lodewijk55

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2020, 16:42:07 »
Alle schakelaars schoongemaakt, maar deck wil nog steeds niet opnemen. record lampje brandt wel bij opname en als ik de Record Mode schakelaars in- en uitdruk voor mono links of rechts dan wordt er wel een klik op tape opgenomen, maar dat is helaas zo'n beetje het enige geluid wat ik op tape krijg.
Alle elco's en transistors zijn inmiddels op de Recording Amp pcb 5016 vernieuwd.
Als iemand een idee heeft dan wordt dat zeer gewaardeerd.

Hans en Reel to Reel

• Hero Member
  • Tja?....
« Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2020, 02:31:24 »
Misschien een domme vraag staan de rec mode schakelaars wel ingedrukt?
Heb al in geen tijden een 630 meer gezien maar misschien heb ik het fout.
Zit de band niet verkeer om dus dat je aan de verkeerde zijde van de band opneemt,

wim-nl

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2020, 08:15:16 »
Gaat een band wissen wel goed?

Lodewijk55

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2020, 13:11:46 »
Bedankt voor de reacties.
Rec mode schakelaars zijn ingedrukt.
Als ik de Record Mode schakelaars in- en uitdruk voor mono links of rechts dan wordt er wel een klik op tape opgenomen, maar dat is dus het enige geluid wat ik op tape krijg. Geeft ook beweging op de VU meters
En de band zit goed om. Afspelen van oude opnames is geen probleem. Opnemen dus wel.
Oude opnames op band wordt wel gewist tijdens het opnemen, maar er wordt vervolgens niets opgenomen. Bij opname en de monitor schakelaar op Tape geeft geen uitslag op de VU meters. Bij opnemen in de monitor schakelaar op de Source stand slaan de metertjes wel uit. Opname lampje brandt.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2020, 19:00:26 door Lodewijk55 »

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2020, 19:13:27 »
Zit het steekprintje met de kabels naar de koppen goed?
Er is ook nog een andere kabel richti g de koppen meen ik met een stekkerverbindin
Heb ik ook wel eens vergeten na revisie...

Lodewijk55

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2020, 20:41:19 »
Steekprintje naar de koppen zit goed. Contacten zijn gereinigd. Ook de andere stekkerverbinding zit (helaas) goed.
Eerlijk gezegd hoopte ik dat het zoiets zou zijn, maar ik heb de oorzaak van het niet opnemen nog niet kunnen achrehalen.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2020, 20:47:05 door Lodewijk55 »

Hobbyman

• Sr. Member
  • Audio repareren is mijn hobby.
« Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2020, 21:45:52 »
Ik heb toch het vermoeden dat de stekkers van de opname en weergave kop verkeerd om zitten , dan hoor je bij
afspelen van bestaande opname via de opname kop en niet via de weergave kop.
Om wisselen tegen te gaan doe ik er altijd even een merkteken/ kleurstreepje op stekker en chassisdeel ter herkenning welke kant het hoort zo kun je hooguit de linker en rechter kanaal verwisselen.
Om zeker te zijn of het goed aangesloten is , een bestaande opname afspelen en met worstprikker de tape opbeuren 
voor de opname of de weergave kop.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2020, 21:51:18 door Hobbyman »

Lodewijk55

• Newbie
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 30 augustus 2020, 22:44:40 »
Hallo Hobbyman,
Zou heel goed kunnen. Dus heb ik het even gechecked met een bestaande opname. Afwisselend met een tandenstoker de tape opgelicht bij de opname- en de weergavekop. Signaal wordt 100% zeker alleen door de weergaveknop weergegeven.  Steekprintje zit goed, koper zit aan de goede kant en ook de transparante' stekkerverbinding is goed aangesloten afgaande op de loze verbindingen. Dus dat is het niet.

frank

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 31 augustus 2020, 19:24:12 »
Ik zit eigenlijk te denken aan het opname-relais bij de audioprint. Als deze niet inklapt dan wordt het opnamesignaal naar massa getrokken. De wiskop wordt direct mechanisch aangestuurd door de rec mode schakelaars. Het opname-relais staat qua schakeling los van de wiskoppen. M.a.w. er kan dan wel een tape gewist worden maar niet opgenomen.  Als er een tape wordt gewist dan betekent dit dat de oscillator wel degelijk werkt. Eventueel is dat na te meten omdat de te meten spanningen bij de oscillatorspoel in het schema staan weergegeven. Natuurlijk kan het ook zijn dat er een transistor defect is maar het is dan wel heel toevallig dat dit dan op beide kanalen zo zou zijn en verder in het deck helemaal nergens.

Lodewijk55

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 24 september 2020, 17:09:10 »
Allen bedankt voor de goede tips, maar dit tapedeck wordt me toch iets te veel werk.