Auteur Topic: Opname werkt vaak niet (Grundig CN710)  (gelezen 208 keer)

WesG

• Newbie
  • *
  • Grundig CN710
Opname werkt vaak niet (Grundig CN710)
« Gepost op: 24 augustus 2020, 10:24:06 »
Hallo Tapedeckforum,

Ik heb een mooie cassetterecorder van Grundig (Grundig CN710) die in principe prima afspeelt. Nou wil ik wat cassettebandjes ook opnemen alleen dat lukt erg moeizaam. Ik heb het idee dat de opname overstuurd en dat daardoor de opname stopt.
Als ik opneem hoor ik vaak aan het begin van de opname een heel overstuurd signaal en daarna dooft het uit en is er uiteindelijk niets opgenomen en ook is de oude tape niet gewist. Maar heel af en toe slaat de opname wel aan.
Ik heb de recorder open gesleuteld en nu zijn er een aantal regelaartjes die worden aangegeven (zie afbeelding). Zou ik hiermee de cassetterecorder weer aan de praat kunnen krijgen of zijn er andere tips? Ik zie iets van bias staan maar ik weet niet zo goed wat dat is.

Groeten,
Wessel

« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2020, 10:41:24 door WesG »
Grundig CN710

WesG

• Newbie
  • *
  • Grundig CN710
Re: Opname werkt vaak niet (Grundig CN710)
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2020, 16:26:49 »
Ik heb m helemaal opengewerkt om de lampjes te vervangen en nu doet ie t een stuk beter. Zou niet weten waarom maar toch leuk dat ie t weer een beetje doet.
Grundig CN710

WesG

• Newbie
  • *
  • Grundig CN710
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2020, 17:27:03 »
en nu doet ie t een stuk beter. Zou niet weten waarom maar toch leuk dat ie t weer een beetje doet.

Oke ik ben nu toch ineens weer terug bij af. Heb telkens als ik m open heb gehaald dat ie het even goed doet en daarna valt ie weer helemaal weg. Heb m 2 twee keer opengehaald, daarna getest en werkt prima, maar na een uur of 2 doet ie t weer als vanouds slecht. Iemand enig idee, het lijkt wel alsof ie me voor de gek houdt.
Grundig CN710

WesG

• Newbie
  • *
  • Grundig CN710
« Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2020, 19:42:02 »
Voor de derde keer opengehaald en lijkt t nu wederom weer goed te doen. We gaan t zien
Grundig CN710

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2020, 21:27:38 »
Ik vrees dat dat onberekende gedrag voortkomt uit condensatoren die verlopen zijn en maar een fractie van hun waarde nog hebben. Ik zou die gaan vervangen. Dat is een hele klus maar het slechtst er aan toe zijn de kleine uf-jes. Het gaat dus on de elektrolytische condensatoren vanaf zeg, 0,5uF
De keramische condensatoren zijn veel lager in waarde zeg 10pF tot 100nF en zijn veelal gewoon nog goed.
succes.

Jack Marotick

WesG

• Newbie
  • *
  • Grundig CN710
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2020, 11:08:40 »
Daar was ik al een beetje bang voor. Bedankt voor de tips. Tot nu toe doet ie t weer maar anders ga ik er mee aan de slag. Bedoel je nu onder de 0,5uf of daarboven die ik het beste kan vervangen? Ik zal ook nog even kijken of er zichtbaar condesators echt af zijn.
Grundig CN710

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2020, 22:28:12 »
sowieso de condensatoren die een plus en een min hebben, die zijn er volgens mij vanaf 0,5uF, dus alles wat daar boven is. De ufjes van 1000uF en hoger zijn vaak nog goed. Hoe dat komt weet ik niet maar in Revoxen zijn die waarden gewoon nog goed en alles wat lager is geeft problemen. Zijn dat goedkope condensatoren geweest die Revox gebruikten? Als je de merken bekijkt zeker niet.
Nu lopen veel mensen achter Panasonic FM condensatoren aan. Zijn moeilijk te krijgen maar zijn zeker goed maar hoe is dat over 10 -20 of 50 jaar?
Condensatoren slijten gewoon dus is vervanging op een gegeven moment noodzakelijk.

Jack Marotick         

Fotohuis

• Full Member
« Reactie #7 Gepost op: 3 september 2020, 18:11:14 »
Elco's slijten allemaal, afhankelijk van bedrijfsuren, temperatuur spec en de werkelijke bedrijfs-temperatuur en de nominale spanning waarop ze gewerkt hebben. Verder zijn de kleine capaciteiten elco's sneller uitgedroogd dan de grote vanaf ca. 470uF. Daarnaast zit er ook kwaliteits verschil in.

Elco's kun je in-line controleren met een ESR meter (Equivalent Serial Resistance) maar je moet dan wel de meetwaarde kunnen interpreteren. Een ESR 70 meter van Peak Atlas bijvoorbeeld wat dan een redelijk goedkope meter is.
Als de ESR te hoog is kun je een capaciteits meting doen en die moet dan eigenlijk binnen ±20% van de opgegeven waarde zijn. Bij oude elco's is de tolerantie vaak +30%/ -50%. Je zult dan zien dat een afwijkende ESR hand in hand gaat met vaak afwijkende capaciteiten. Het echte probleem is dat je alle meetwaarde moet kunnen inschatten en afhankelijk van de schakeling kan dit kritisch zijn, minder kritisch of eigenlijk niet eens relevant. Daarvoor heb je dus veel ervaring nodig en kennis van electronica. Derhalve wordt dan ook maar meestal alles vervangen.
Naast elco's heb je ook keramische condensatoren en folie condensatoren (MKT-MKP). In deze categorie C's verloopt er heel weinig en hebben ook heel weinig last van veroudering.