Auteur Topic: Revisie Revox A77 afregelen  (gelezen 325 keer)

Woody10

• Newbie
  • *
Revisie Revox A77 afregelen
« Gepost op: 30 juli 2020, 20:59:05 »
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op het forum en nieuw in het wereldje van de tapedecks.

Kan er iemand mij begeleiden in het afregelen van mijn A77, alle cap’s zijn vervangen behalve de switch board en VU-board en alle smeringen zijn uitgevoerd, hij loopt als nieuw maar het afregelen geraak ik niet uit.

Ik volg de service manual 10th edition

Wat heb ik al gedaan:

6.1 Demagnetizing: ok
6.2 Tape speed: ok
6.3 Playback adjustment: 21V Power supply card: ok
Balance Adjustment: ok
6.3.1 Azimuth Adjustment: heb ik niet gedaan, de schroefjes zijn nog origineel in de rode lak
6.3.3 Playback level from test tape: tape 1000 Hz 257 mWb/m afgeregeld op 1,55V en niet op 2V zoals aangegeven  in het supplement to the adjustment instructions. : ok
6.3.4 Frequency Characteristic, Playback : niet gedaan
6.4 Oscillator and RF - Adjustment: niet gedaan, enkel nodig bij vervangen erase head.
6.4.3 RF - Traps
Record traps en playback traps:
   Dit heb ik niet gedaan, echter heb ik de pcb’s record amplifier eruit gehaald om de cap’s te vervangen, maar ik weet niet meer welke CH 1 of CH 2 is. Moet ik dit dan uitvoeren?
Record adjustment:
Heb ik niet gedaan, de B schroef is nog mooi origineel gelakt.

Nu komt het.
6.5.2 RF - Bias
AF-generator 10 kHz -20 dB ik veronderstel dus 30mV - 20 dB = 3V aan de input
Een nieuwe tape Lpr90 6,5 dB
RECORD
Op de output een millivolt meter ( HP 400FL ) met een Log schaal.
Ik dacht op 300mV (-10) maar CH 1 gaat naar 3V (+10) voor CH 2 naar 1V schaal ( 0 ).
Ik draai open tot het punt van daling en dan zak ik 6,5dB (Lpr90)

Waarom heb ik op beide kanalen zo een groot verschil?

Nogmaals koppen gereinigd maar geen verschil.

Dan heb ik het Record afgesteld ( 6.5.4 ) daar heb ik ook tussen de twee kanalen een groot verschil, de trimpot van de twee kanalen staan compleet verschillend van de ene staat deze volledig open en kan ik met mooite de waarde halen bij de andere heb ik overschot.

Enig tips?

Zou ik toch beter eerst de switch board renoveren?

Graag had ik enkele tips gekregen van meer ervaren tapedeck liefhebbers.

Groeten,

« Laatst bewerkt op: 30 juli 2020, 23:43:30 door Woody10 »

Marotick

• Sr. Member
Re: Revisie Revox A77 afregelen
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2020, 00:47:07 »
Woody, ik zou eerst alles vervangen wat er vervangen moet worden. Dus de motorcondensatoren, alle tantaaltjes, alle elektrolyten, alle Rifa;s 4x. Alle instelpotjes.
Denk ook aan de audio hoofdprint 2x 220uF, 1x 100 uF en 2x 3,3 uF en ook daar een instel potje 250K.
Bij veel instelpotjes zijn de lopertjes gaar en vallen er spontaan af en dat zou wel eens het probleem van dat ene harde kanaal kunnen zijn. Kijk ook naar het potje van de voeding en daar zit ook een tantaaltje. Die grote condensatoren voor de afvlakking zijn vaak nog goed.

Ik probeer een snelle manier van de afregeling te geven. het bestaat uit 3 delen. De signaal doorvoer van de recorder, de weergave, en de opname.
Daar gaan we, maar het maakt niet uit of je de machine op 0dB of op 6 dB afregelt.

Verbind de ingang aan elkaar en draai de drie volume regelaars helemaal open. Zet op de ingang 1000Hz en draai de uitgang van de toongenerator zover open dat de uitgang 1,5 Volt laat zien. Schakel heen en weer tussen ch1 en ch2 en als beide uitgangen nagenoeg gelijk zijn is de balans goed afgesteld. Van de balans verder afblijven.
Draai nu de regelaartjes van de VU zover dat de VU allebei 0 dB aangeven.
Klaar met de signaal doorvoer maar je kan kijken of hogere en lagere frequenties hetzelfde niveau laten zien.

De weergave.
Draai nu een testband af (of een goed opgenomen band) en draai de weergave potjes zover open dat je op de uitgang(en) weer 1,5 Volt hebt of als het een eerdere opgenomen band is dat je dan een waarde heeft die voor beide signalen ch1 en 2 hetzelfde zijn en ca. tegen de 1,5 Volt aanzit.
Heb je een testband (bij mij te koop) dan kan je ook de lagere en hogere frequenties bekijken of die nagenoeg de juiste levels hebben als de band aangeeft. Ook kan je kijken in de stand mono of de azimut goed is. hogere frequenties moeten blijven staan als je naar mono schakelt.
Als dat goed is, testband terugspoelen en dan je nieuwe RMG band er op.

De opname
Aan de ingangen 1000 Hz maar nu 20 dB zachter, kijk naar je uitgangs meter en niet naar de VUmeters want die geven vaak een verschillende en ruwe aanwijzing. De ingangsspanning moet een factor 10 zachter want dat is -20dB.
Zet de recorder op opname en zet de input schakelaar op NAB (niet IEC) en laat de band lopen.
Op de opname printen zitten 4 regelaartjes (A77) de onderste heb je al gehad (VU meter) draai de bovenste regelaar EQ slow helemaal open, rechtsom (is minimale EQ)  en het regelaartje daar onder (2de van boven) helemaal dicht linksom is minimale EQ high speed.
Het regelaartje daar onder, de derde van boven draai die zover open dat je op de meter het signaal ziet opkomen en stop als je bij die -20 dB bent gekomen. Doe dat ook voor het andere kanaal. Voer nu 10.000 Hz toe en de meter zal flink op of terug lopen.
Nu wordt het tijd om de bias te regelen. Op de oscillator print.
De bedoeling is dat je de bias zover opdraait (met de klok mee= rechtsom) dat de 10.000 Hz harder en harder wordt en als je door draait dat de bias weer zachter wordt. Dat doordraaien is belangrijk. Je bent dan over de top heen en als het signaal daar overheen is stop je bij de -20dB dat is dus ca. 5dB lager dan de de top Stop als je bij die -20dB bent aanbeland. (Omdat de toevoer -20dB is en je de recording ook afregelt op -20dB krijg je dat voor en na-band gelijk in volume zijn.)
Dat hoogste punt in de bias krijg je net niet te zien omdat bij de 50K potjes al op het maximum ongeveer zit van de bias. Ik gebruik 100K potjes want dan zie je het echt aanzwellen en dan weer dempen, heel precies dus.
Ga weer terug naar 1000 Hz en kijk of de -20 nog staat anders met dat volume potje (2de van onderen) weer bij regelen. Dan weer naar 10.000 Hz en die weer bij regelen met de bias regelaar. Dan weer naar 1000Hz  enzovoort totdat je geen verschillen hebt. Draai de frequentie eens van 20 naar 18.000 en je zal zien dat het al aardig goed is. Is het helemaal goed niets meer doen maar als die hoge frequentie dempt dan moet je eerst kijken of ondertussen de koppen niet vuil zijn geworden, blijft de demping dan kan je corrigeren met de EQ regelaar door die wat op te draaien.
Als je dan een proefopname doet dan zal het ook goed klinken maar als je wat slissende geluiden hoort, voornamelijk bij spraak dan moet je de traps nog afregelen. Zie de manual.

0dB of +6dB? het verschil is minimaal in gebruik. De nieuwere banden kunnen gemakkelijk tot 6dB uitgestuurd worden. Dat wordt bepaald door de testband want daarmee zet je de norm mee vast. Wil je harder opnemen dan kan je de VU meter potjes wat terug draaien (bijvoorbeeld 6dB)
Zelf gebruik ik een RTW meter voor het afregelen, die heeft 5 streepjes per dB en is in stereo en kaarsrecht tot 20.000Hz. dus hiermee is het makkelijk om beide sporen hetzelfde af te regelen.

Heb je problemen met het afregelen van de bias? Dan moet je kijken of de azimut van de opname kop hetzelfde is als de weergave kop dus een hoge frequentie op 2 sporen opnemen en wat gebeurt er in de stand mono? En kijk ook of de azimut voor meerdere frequenties klopt want je kan zo in een foute azimut stand terecht komen.
Als de afregeling goed gelukt is dan is de recorder geschikt voor het type band waarop hij is afgeregeld, iedere andere band zal minder presteren.
Ik heb een foefje ontwikkeld waarmee de afregeling geschikt gemaakt kan worden voor meerdere band typen. Maar dat houd ik voor mezelf.

Markeer de weergave print en de opname printen want na het afregelen moet je ze niet verwisselen.

Jack Marotick

« Laatst bewerkt op: 31 juli 2020, 10:16:02 door Marotick »

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2020, 10:05:52 »
Als je recorder een nieuwe kop heeft dan kan de EQ op 0 blijven staan, een correctie is niet nodig, de opname is dan al kaarsrecht.  Als de hoge frequenties wat achter blijven omdat de druk van de band tegen de al dan niet versleten kop verminderd is dan kan je dat met de EQ regelaar corrigeren zodat de opname karakteristiek weer recht wordt.
Belangrijk is wel dat de bias over het hoogste punt heen is gekomen. Ik heb wel revoxen afgeregeld waarbij het hoogste punt al op -20dB lag en niet hoger kon. Komt omdat de druk van de band tegen de luchtspleet is afgenomen. Het blijkt dan dat de bias dan al meteen goed staat want de verzwakking (wat je anders met het doordraaien van de bias bereikt) al door de slechtere kop is bereikt en de recorder dan toch nog goed presteert. De eerste keer vroeg ik me af, wat is dat nou maar uiteindelijk helemaal logisch.
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2020, 10:26:52 door Marotick »

Woody10

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2020, 10:20:33 »
Thx Marotick,

Ik ga dit vandaag eens testen en zien wat het resultaat word.
Ik zal dan ook maar de onderdelen bestellen om de switch board te vernieuwen, lijkt mij veilig.

De record printen hebben een verschillend kleur de ene is bruin en de andere is geel, er worden ook andere transistoren gebruikt op de pcb’s. Ik veronderstel dat dit niets uitmaakt.

Ben op zoek naar een RTW 1206D meter maar deze blijven 2dehands  aan de prijzige kant.

Ik ga op zoek naar een software dB peakmeter en zie wat het kan.

Thx

Woody10

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2020, 11:28:52 »
Hallo,

Kan je eens uitleggen hoe het zit voor de azimuth? Ik heb op mijn calibratie tape 10k -10VU waar er vermeld staat azimuth. Maar wat kan ik ermee?
Wanneer ik de 10K laat afspelen op mono, heb ik op en neer springende waarden van 170mV tot 230mV op de uitgang.

Afstellen record level.
Ik blijf een groot verschil hebben bij het afstellen van de opname niveau, het ene kanaal lukt, het ander kanaal geraak ik niet aan het gewenste niveau.
Is dit een probleem van de azimuth?

Thx
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2020, 12:43:57 door Woody10 »

Woody10

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 31 juli 2020, 15:59:48 »
Hallo,

‘K ben nu bezig om de switch pcb in orde te zetten, nieuwe cap’s contacten reinigen en nieuwe trimpot, dit was de enige pcb die nog niet in orde was.
Intussen alle pcb’s nog eens overlopen als ik geen fouten heb gemaakt bij het vervangen van de cap’s, maar alles ziet er goed uit.

We zien wel als het niveau verschil opgelost is want ik geraak niet op 155mV bij één kanaal van de record pcb.

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 31 juli 2020, 19:17:52 »
Als je de 2 rec. printen omwisselt verhuist het probleem dan mee?

Woody10

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2020, 19:45:28 »
Ja, dus het zal niet aan de pcb liggen.

Switch board zit weer in elkaar, we zullen opnieuw proberen, ‘k heb wel weinig hoop dat dit zal helpen.

Kan ik mijn scoop rechtstreeks op de recorder kop aansluiten en iets waarnemen?

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2020, 22:48:06 »
Dat zal lastig gaan want als je meet op de opname kop zie je heel veel bijstroom (HF) en weinig audio.
Jack

Woody10

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 1 augustus 2020, 00:34:32 »
Ik heb enkele dingen opgezocht op het net en heb de weerstand gemeten op de opname kop, beide zijn gelijk. Nadien de kop opnieuw gedemagnetiseerd zoals geadviseerd op het net.

Ik heb nu van de input amplifier kaart en van beide recorder kaarten alle spanningen die op de service manual staan getest, alles is ok.

De enige twee condensators die ik nog niet vervangen heb zijn C307 en C308 op de switch print 220uf/25V. Ik heb ze los gesoldeerd en getest en deze vallen nog binnen de spec. Wel geen ESR gemeten. Dus heb ik ze terug geplaatst ( ESR tester moet ik mij nog eens kopen )

Morgen ga ik de twee condensators gaan kopen, een beetje lastig, waar ik woon heb ik geen elektronica speciaalzaak enkel een kleine winkel met enkele spullen voor de elektrische installatie en een heel klein beetje elektronica spullen. We zien wel.

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: 1 augustus 2020, 14:06:34 »
Er zijn mensen die verkopen complete onderdelen pakketten. Die voor een A77 is al te koop voor 79 euro.
Jack

Woody10

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 1 augustus 2020, 14:37:36 »
79 euro, valt goed mee, ik bestel gewoonlijk bij Mouser, snel geleverd maar je moet iedere keer voor €50,00 bestellen voor een graties levering, je hebt altijd iets tekort zelfs als je een kleine voorraad hebt.

Nu, alles is reeds vervangen behalve de twee condensatorsM

Kan er een probleem zijn met de erase kop, ik weet niet hou deze werkt, deze lijkt alleen naar een spoel te gaan?

Ik heb nu een een set insteekprinten besteld bij Braun GmbH op ebay, dan kan ik kaarten versteken en zien wat er werkt.

Het zal enkele dagen duren voor ze binnen zijn, ik hou jullie op de hoogte van de verdere vorderingen.

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: 1 augustus 2020, 19:22:31 »
Je kan ze toch gewoon omwisselen? Er zijn 2 weergave printjes die identiek zijn en 2 record printjes die ook precies hetzelfde zijn. Daardoor kan je zien of je probleem mee verhuisd of dat het blijft zitten. In het geval dat het probleem mee verhuisd zit er een fout in de print als de fout blijft zitten dan is ar wat geks aan de hand voor of na de printjes. Die 220uF condensatoren op de audio hoofdprint zijn vaak stuk en maken dan sluiting. Die moeten er echt uit evenals die kleine bolletjes, de tantaaltjes.

Jack

Woody10

• Newbie
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 2 augustus 2020, 11:30:00 »
Woody, ik zou eerst alles vervangen wat er vervangen moet worden. Dus de motorcondensatoren, alle tantaaltjes, alle elektrolyten, alle Rifa;s 4x. Alle instelpotjes.
Denk ook aan de audio hoofdprint 2x 220uF, 1x 100 uF en 2x 3,3 uF en ook daar een instel potje 250K.
Bij veel instelpotjes zijn de lopertjes gaar en vallen er spontaan af en dat zou wel eens het probleem van dat ene harde kanaal kunnen zijn. Kijk ook naar het potje van de voeding en daar zit ook een tantaaltje. Die grote condensatoren voor de afvlakking zijn vaak nog goed.

Ik probeer een snelle manier van de afregeling te geven. het bestaat uit 3 delen. De signaal doorvoer van de recorder, de weergave, en de opname.
Daar gaan we, maar het maakt niet uit of je de machine op 0dB of op 6 dB afregelt.

Verbind de ingang aan elkaar en draai de drie volume regelaars helemaal open. Zet op de ingang 1000Hz en draai de uitgang van de toongenerator zover open dat de uitgang 1,5 Volt laat zien. Schakel heen en weer tussen ch1 en ch2 en als beide uitgangen nagenoeg gelijk zijn is de balans goed afgesteld. Van de balans verder afblijven.
Draai nu de regelaartjes van de VU zover dat de VU allebei 0 dB aangeven.
Klaar met de signaal doorvoer maar je kan kijken of hogere en lagere frequenties hetzelfde niveau laten zien.

De weergave.
Draai nu een testband af (of een goed opgenomen band) en draai de weergave potjes zover open dat je op de uitgang(en) weer 1,5 Volt hebt of als het een eerdere opgenomen band is dat je dan een waarde heeft die voor beide signalen ch1 en 2 hetzelfde zijn en ca. tegen de 1,5 Volt aanzit.
Heb je een testband (bij mij te koop) dan kan je ook de lagere en hogere frequenties bekijken of die nagenoeg de juiste levels hebben als de band aangeeft. Ook kan je kijken in de stand mono of de azimut goed is. hogere frequenties moeten blijven staan als je naar mono schakelt.
Als dat goed is, testband terugspoelen en dan je nieuwe RMG band er op.

De opname
Aan de ingangen 1000 Hz maar nu 20 dB zachter, kijk naar je uitgangs meter en niet naar de VUmeters want die geven vaak een verschillende en ruwe aanwijzing. De ingangsspanning moet een factor 10 zachter want dat is -20dB.
Zet de recorder op opname en zet de input schakelaar op NAB (niet IEC) en laat de band lopen.
Op de opname printen zitten 4 regelaartjes (A77) de onderste heb je al gehad (VU meter) draai de bovenste regelaar EQ slow helemaal open, rechtsom (is minimale EQ)  en het regelaartje daar onder (2de van boven) helemaal dicht linksom is minimale EQ high speed.
Het regelaartje daar onder, de derde van boven draai die zover open dat je op de meter het signaal ziet opkomen en stop als je bij die -20 dB bent gekomen. Doe dat ook voor het andere kanaal. Voer nu 10.000 Hz toe en de meter zal flink op of terug lopen.
Nu wordt het tijd om de bias te regelen. Op de oscillator print.
De bedoeling is dat je de bias zover opdraait (met de klok mee= rechtsom) dat de 10.000 Hz harder en harder wordt en als je door draait dat de bias weer zachter wordt. Dat doordraaien is belangrijk. Je bent dan over de top heen en als het signaal daar overheen is stop je bij de -20dB dat is dus ca. 5dB lager dan de de top Stop als je bij die -20dB bent aanbeland. (Omdat de toevoer -20dB is en je de recording ook afregelt op -20dB krijg je dat voor en na-band gelijk in volume zijn.)
Dat hoogste punt in de bias krijg je net niet te zien omdat bij de 50K potjes al op het maximum ongeveer zit van de bias. Ik gebruik 100K potjes want dan zie je het echt aanzwellen en dan weer dempen, heel precies dus.
Ga weer terug naar 1000 Hz en kijk of de -20 nog staat anders met dat volume potje (2de van onderen) weer bij regelen. Dan weer naar 10.000 Hz en die weer bij regelen met de bias regelaar. Dan weer naar 1000Hz  enzovoort totdat je geen verschillen hebt. Draai de frequentie eens van 20 naar 18.000 en je zal zien dat het al aardig goed is. Is het helemaal goed niets meer doen maar als die hoge frequentie dempt dan moet je eerst kijken of ondertussen de koppen niet vuil zijn geworden, blijft de demping dan kan je corrigeren met de EQ regelaar door die wat op te draaien.
Als je dan een proefopname doet dan zal het ook goed klinken maar als je wat slissende geluiden hoort, voornamelijk bij spraak dan moet je de traps nog afregelen. Zie de manual.

0dB of +6dB? het verschil is minimaal in gebruik. De nieuwere banden kunnen gemakkelijk tot 6dB uitgestuurd worden. Dat wordt bepaald door de testband want daarmee zet je de norm mee vast. Wil je harder opnemen dan kan je de VU meter potjes wat terug draaien (bijvoorbeeld 6dB)
Zelf gebruik ik een RTW meter voor het afregelen, die heeft 5 streepjes per dB en is in stereo en kaarsrecht tot 20.000Hz. dus hiermee is het makkelijk om beide sporen hetzelfde af te regelen.

Heb je problemen met het afregelen van de bias? Dan moet je kijken of de azimut van de opname kop hetzelfde is als de weergave kop dus een hoge frequentie op 2 sporen opnemen en wat gebeurt er in de stand mono? En kijk ook of de azimut voor meerdere frequenties klopt want je kan zo in een foute azimut stand terecht komen.
Als de afregeling goed gelukt is dan is de recorder geschikt voor het type band waarop hij is afgeregeld, iedere andere band zal minder presteren.
Ik heb een foefje ontwikkeld waarmee de afregeling geschikt gemaakt kan worden voor meerdere band typen. Maar dat houd ik voor mezelf.

Markeer de weergave print en de opname printen want na het afregelen moet je ze niet verwisselen.

Jack Marotick

Beste Jack

Bij de opname trimpots schrijf jij 50K en dat jij gebruik maakt van 100K, in de handleiding word 20K vermeld. Als ik naar 10Khz ga dan draai ik mee naar rechts, maar het blijft stijgen en zakt niet voor ik op het einde ben. Ik heb er nog liggen van 50K en zal er deze eens insteken.

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #14 Gepost op: 2 augustus 2020, 22:05:53 »
Even een misvatting denk ik, de 20K potjes staan 3 van de 4 op de rec print. De 50K potjejs waar ik 100K voor neem is op de oscillator print en is voor het afregelen van de bias.
Jack