Auteur Topic: Philips N4414 geluid alleen rechts? Links stil  (gelezen 280 keer)

Bas86

• Newbie
  • *
Philips N4414 geluid alleen rechts? Links stil
« Gepost op: 24 juli 2020, 09:23:19 »
Heb hier een Philips N4414 uit de 70s
Voorzien van 3 nieuwe snaren en draait goed.

Alleen het geluid komt maar aan 1 kant (rechts)
Ook met versterken komt het geluid maar aan 1 kant.

Met afspelen getest de (4track) maar alle sporen werken wel.

Wie weet welk onderdeel dan stuk is?

Heb de speakers omgewisseld en links blijft stil, ook geen ruus hoor ik.

Is er dan een diode stuk of een kabelbreuk? Hoe kan ik het ontdekken.

Alvast bedankt!

Bas86

• Newbie
  • *
Re: Philips N4414 geluid alleen rechts? Links stil
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2020, 01:36:22 »
Niemand???

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2020, 08:54:52 »
ik denk eerder aan losse contacten in printconnectoren.
Deze uitnemen en goed reinigen.

Remi

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2020, 10:52:32 »
Hier vind je de service manual: >klik<

Je zou de beide REC/PLAY kaartjes van plaats kunnen wisselen om te zien of het probleem mee verhuist naar het andere kanaal. (U1 en U101)

Als je nog niet bekend bent met hoe deze kaartjes eruit gehaald worden en erin gezet even rustig aan doen dan, eruit is nog het gemakkelijkst, beetje in de lengte heen en weer wiebelen en omhoog trekken.
Eenmaal eruit zie je aan één kant een klein hobbeltje zitten, die kant moet straks weer als eerste in de contacten gedrukt worden. Als je rustig doet gaat het allemaal goed.

Helpt dat niet moet je het vrijwel gegarandeerd zoeken in de schuifschakelaars op de print, zijn vaak van die smalle groene dingen in verschillende lengtes.
Liefst haal je de loper eruit en borstel je die helemaal schoon met een glasfiber borsteltje. Als je dan met de loper eruit ook de contactvingers in de schakelaar iets naar binnen kan drukken zal het probleem wel over zijn.
Maar eerlijk gezegd is dit niet iets dat je moet gaan doen als je er nog niet zo ervaren in bent, er zit vaak mechanisch nogal een kunstwerkje aan vast en je moet soms eerst andere componenten van de print halen om ruimte te maken voor de loper om eruit te halen. En je moet opletten of je de loper niet per ongeluk op de kop terug zet, dus ik zou vooral veel foto's maken als je bezig bent, daar kan je ongelooflijk veel gemak van hebben.

succes!