Auteur Topic: GX-4400D snelheid bij play te langzaam en Rew spoelt even capstanmotor warm  (gelezen 269 keer)

J.hartog

• Jr. Member
  • **
Ik ben een Akai bandrecorder GX-4400D repareren.
Bij play is de snelheid zonder  het busje op de capstan as iets te langzaam de schakelaar staat achter op de GX-4400D op 50 Hetz.
En ook met spoelen Rew gaat bijna op het eind de capstan motor helemaal stil staan er wordt dan erg warm.

J.Hartog

Dorynx

• Newbie
  • *
8 juni, ik wil de recorder ophalen maar krijg geen contact. graag email wanneer, of telefoontje. gr dorynx

J.hartog

• Jr. Member
  • **
Dorynx,

Ik heb bij de GX-4400D een foute melding gemaakt dat de Capstan motor defect was, en heb on dekt dat de Motor condonsator C7  2uf/ 250v + 0,5 uf niet meer goed is en wordt vervangen.
Ik heb de GX- 4400D weer open liggen en ga ook  de sinterlagers smeren en vond onder het sier kapje, van het lager het viltje kurk droog en doe er wat sinterlager olie op.
Ook kan R12 weerstand 450K ohm verlopen zijn.
En ga ook de remmen nakijken of die bij Play, en REW niet aanlopen.
En heb dit ook bij een andere akai  bandrecorder gehad een hevel van de rem zat vast in oud opgedroogd vet.

J.hartog         

« Laatst bewerkt op: 8 juni 2020, 18:43:59 door J.hartog »

J.hartog

• Jr. Member
  • **
Dorynx,

Ik heb je een PB gestuurd.

Ik heb nu bezig met de GX-4400D en gaan na meten bij de Capstan motor het lijkt of de motor te weinig stroom krijgt bij Rew of FF.
En ga na meten of R12 weerstand 450 Ohm nog goed is en ook de spark killers  die kunnen ook defect,
zijn.

« Laatst bewerkt op: 10 juni 2020, 23:16:17 door J.hartog »

J.hartog

• Jr. Member
  • **
Re: GX-4400D snelheid bij play te langzaam en Rew spoelt even capstanmotor warm
« Reactie #4 Gepost op: 10 juni 2020, 23:35:25 »
Dorynx.

Ik heb nog wat gevonden de hevel arm waar de as van de aandruk rol zit een wieltje die op de alu nokken blok komt deze liep zwaar door oud verhard vet en is opnieuw in gevet.
en op de alu hevel zit nog een gat in het midden waar een messing hevel met as zat ook verhard vet in
en liep zwaar, en dan waarschijnlijk de aandruk rol niet goed op de as van de capstan motor wordt,
gedrukt en wat slipt en dan de snelheid niet goed meer is.

De capstan motor condonsator   is defect en heb gemeten gele stip 0,5uf  via com is nog goed en met,
rode stip  2,0uf via com aansluiting  meet bijna niks ca 0,12uf - 0,45uf en is gemeten zonder de draden
er aan

J.hartog

• Jr. Member
  • **
Re: GX-4400D snelheid bij play te langzaam en Rew spoelt even capstanmotor warm
« Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2020, 17:36:18 »
Dorynx.

En heb nog meer gevonden rechter en linker schotels waren de assen met oud hard vet er aan en liep, zwaar.
En ook de tussen wielen zat ook oud vet aan de assen schoongemaakt en in gevet.
En heb de 2,0uf/ 400v condensator eergisteren  binnen gekregen en gemonteerd -massa aan groene draad en heb met een oude toon Hermans band muziek gehoord en loopt nu goed.
En spoelt ook weer goed en een nieuwe tenstion schakelaar gemonteerd de oude had weerstand.
En waarschijnlijk de capstan motor te weinig stroom kreeg, en dan de trek kracht minder is.
J.Hartog