Auteur Topic: Wie weet wat de oorzaak is van dit geluid bij de pinch roller  (gelezen 185 keer)

losgoud

• Jr. Member
  • **
Wie weet wat de oorzaak is van dit geluid bij de pinch roller
« Gepost op: 18 mei 2020, 08:37:40 »
Sinds ik de pinch roller een nachtje in een afwasmiddel heb geweekt komt er af en toe dit geluid uit de omgeving van de pinch roller wanneer ik een band afspeel (zie/luister naar filmpje hieronder). Heeft één van jullie enig idee waar dit vandaan komt en hoe ik dat zou kunnen oplossen?

Groeten

Ben

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: Wie weet wat de oorzaak is van dit geluid bij de pinch roller
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2020, 09:17:41 »
Als je met de hand de pinchroller losdrukt van de capstan, houdt heet dan op?
Als je in stilstand de pinchroller ronddraait, is hij dan stil?

Mogelijk loopt er iets aan tussen arm en pinchroller. Hij hoort vrij en geruisloos te draaien op zijn as.
Heb je alle ringetjes weer goed gemonteerd?
Klein drupje olie op de as?
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2020, 09:28:21 door sterremuur »

losgoud

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2020, 10:11:24 »
Bedankt voor je reactie!

Als je met de hand de pinchroller losdrukt van de capstan, houdt het dan op?
Ja, dan houdt het op.

Als je in stilstand de pinchroller ronddraait, is hij dan stil?
Ja, dan is-tie stil.

Mogelijk loopt er iets aan tussen arm en pinchroller. Hij hoort vrij en geruisloos te draaien op zijn as.
Heb je alle ringetjes weer goed gemonteerd?
Klein drupje olie op de as?

Het geluid komt eigenlijk alleen voor bij het begin van een band en ook niet bij alle banden. Deze band is een Maxell UD 35-90, maar ook bij een enkele Scotch/3M (in hardplastic box) band heb ik 't (in mindere mate) gehoord. Als ik de "Tape Tension" omzet van kleine naar grote tapes wordt het geluid hoger. Als ik een wattenstok tegen de pinchroller druk dan gaat 't geluid soms helemaal weg. Het lijkt erop dat de band gaat resoneren net na de pinch roller.

Groeten

Ben

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2020, 14:49:02 »
Maak de rechter bandgeleider eens goed schoon. Is dat een kogellager kijk dan of de 2 opvulringetjes er wel inzitten.
Jack

losgoud

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2020, 20:38:50 »
Bedankt voor de tip, Jack. Ga ik doen.

Bij de laatste band, die ik net aan 't digitaliseren was, was het wel heel erg. Ik ben er denk ik inmiddels achter wat er aan de hand is. De band "plakt" aan de pinchroller, kijk maar 's naar dit filmpje:

Ik denk dat door de weekmaker in het afwasmiddels de buitenkant van de pinchroller te week wordt en dan "plakt" aan de band. Als ik 'm schoonmaak met alcohol, dan is het geplak weg. Misschien toch maar een andere pinchroller erop zetten.

Bedankt voor jullie meedenken!

Groeten

Ben

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2020, 21:25:27 »
Veel oude banden zijn inmiddels vaak gaan plakken. Je hoeft die band nog niet weg te gooien. Het gaat om de buitenkant van de band die plakt doordat die laag in smurrie is veranderd. Met een schoolkrijtje is die smurrie te verwijderen. Wat je kan doen is de band rechtstreeks van de ene haspel naar de andere verbinden. De band loopt dus niet meer door de bandgeleiding. Je neemt een schoolkrijtje en die plaats je tussen de haspels en brengt dan dat krijtje tussen de haspels door naar boven naar de bovenkant van de recorder. De band loopt dus van (bijvoorbeeld) de linker haspel naar boven naar en om het krijtje en van daaruit naar de andere haspel. Nu laat je de band spoelen en dat kan best moeilijk gaan want de band plakt ook aan het krijtje. Dat spoelen zal ook steeds minder snel gaan want ook de spoelkracht neemt af. Laat het krijtje dan wat zakken en de hoek wordt dan wat gunstiger en de band zal weer opgang komen met het spoelen. Als de band helemaal doorgespoeld is zal het krijtje flink smerig zijn geworden. Spoel de band weer terug langs een schoon gedeelte van het krijtje en herhaal dit totdat er niets meer van af komt. De band is dan weer af te spelen zonder gepiep.
Ik heb dit gedaan met een hele stapel Ampex banden in die doen het nu goed hoewel er soms weer eens 1 gaat piepen, dan moet hij voor straf weer langs het krijtje.
In het begin gaat het langs het krijtje het lastigst maar na een paar keer gaat het steeds makkelijker.
De Ampexen blijken nu fantastische banden zijn waar ik veel mee opneem en dagelijks weer afspeel.
Het krijtje maak ik schoon onder de kraan en met een oude tandenborstel.

Jack Marotick

losgoud

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2020, 08:25:40 »
Bedankt voor de tip, Jack.

Een tijdje geleden had je deze tip ook al gegeven en ik heb toen met succes een paar banden kunnen afspelen, die ik al opgegeven had.

De banden, die ik nu aan 't digitaliseren ben, zijn van een kennis en staan vol met zeezender en radio opnamen. Het is een kwestie van één keer goed afspelen om te digitaliseren en daarna zullen ze waarschijnlijk nooit meer gebruikt worden. Ik heb 't vermoeden dat de Scotch/3M banden (met witte haspel) er meer last van hebben dat de Maxell UD 35-90. Het zijn allemaal banden uit de periode 1988-1993.

De krijtjes heb ik nog liggen van de orige keer. Ik ga ermee aan de slag :)

EDIT : Ik zet net weer een band op de A77 aan en meteen begint dat rare geluid weer. Ik heb wat talkpoeder op m'n vinger gedaan, daarmee wat talkpoeder op de aandrukrol aangebracht en weg probleem. De band loopt prima en zonder bijgeluid. Ik vrees toch dat behalve de band, ook de aandrukrol "plakt".

Groeten

Ben
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2020, 08:54:33 door losgoud »

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2020, 09:35:11 »
Die dan nog eens goed schoonmaken met IPA, niet het bier...

losgoud

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2020, 10:16:13 »
Die dan nog eens goed schoonmaken met IPA, niet het bier...

:) Ga ik doen, bedankt voor de tip!

Groeten

Ben

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2020, 22:45:31 »
Ja die Scotch banden zijn berucht. In de jaren 70 heb ik eens een hele doos gekocht. Van de 20 banden die in die doos zaten ging er toen al 1 snel piepen, meer krijsen. De andere bleven het gelukkig goed doen en raad eens? Ze doen het nog steeds goed.
Dat betrof wel banden zonder een zwarte rug een krijtje helpt denk ik ook niet voor deze banden. Maar misschien wel het contact tussen band en aandrukrol dat dan de band laat resoneren in een gegil.
Wel mooi als iemand uitvindt wat een remedie is want oud historisch materiaal moet wel eerst overgezet worden alvorens de band weg kan.
Jack

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2020, 23:40:12 »
Ik smeer de band door hem door een tissue te halen waar ik een pufje WD40 of siliconenspray heb gespoten.
Werkt perfect.
Akai deed het zelf. Bij oude X... types zit links van de koppen een asje waar je ronde viltjes op kon steken.
Die viltjes moest je voorzien van een druppel siliconenolie.
Daar waren setjes van te koop. Ik heb nog een zakje met die viltjes, maar met een tissue gaat het ook goed.

losgoud

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 20 mei 2020, 08:57:39 »
Gisteren heb ik zonder bijgeluiden een aantal banden kunnen digitaliseren. Vanmorgen zette ik de eerste tape op en het geluid was weer terug. Wat talkpoeder op het loopvlak van de aandrukrol gedaan en het geluid was weer weg. Het geluid lijkt trouwens stek op het geluid dat je hoort als je een stuk plakband van een oppervlak aftrekt.

Een bus talkpoeder naast een tapereorder is weer een hele nieuwe ervaring :)

het lijkt er dan toch op dat het oppervlak van de aandrukrol wat week/plakkerig wordt na een tijdje. Mogelijk "zweet" deze dan de weekmaker uit het wasmiddel.

Het blijft een apart geheel, maar ik heb een "workaround" ;) En dat is 't oppervlak van de aandrukrol schoonmaken en bewerken met talkpoeder.

Groeten

Ben
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2020, 09:33:55 door losgoud »

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #12 Gepost op: 20 mei 2020, 09:25:41 »
Hmmm... :-\

losgoud

• Jr. Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 23 mei 2020, 09:58:26 »
Inmiddels draait de A77 drie dagen zonder bijgeluiden en zonder dat ik de aandrukrol heb hoeven schoonmaken of talken.

Nadat ik de aandrukrol had behandeld met Dreft afwasmiddel heb ik de A77 bijna niet meer gebruikt. Dat ben ik afgelopen week weer voor het eerste gaan doen, waarbij de recorder van 's ochtend 8:00 tot 's avonds 11:00 constant staat af te spelen. Mogelijk moest de aandrukrol toch nog wat opgenomen wasmiddel kwijt.

Hoe dan ook, inmiddels heb ik meer dan 25 tapes kunnen digitaliseren.

Bedankt voor de tips en het meedenken!

Groeten

Ben

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 00:36:47 »
Mooi dat het toch gelukt is.
Ehh wat heb je gedigitaliseerd? Je was bezig met zeezender opnamen dacht ik. Die wil ik ook wel. Als oud medewerker bij een van die zeezenders heb ik destijds te weinig airchecks gemaakt.

Jack Marotick