Auteur Topic: Akai GX-77  (gelezen 612 keer)

Rob W

• Newbie
  • *
Akai GX-77
« Gepost op: 30 april 2020, 23:11:46 »
Hallo allemaal.

Het is voor mij al weer een lange tijd geleden dat ik hier iets gepost heb. Het laatste is al weer 6 jaar geleden ! (tijd vliegt voorbij) Wel al die tijd lid gebleven.
Had toen een topper gevonden die mijn GX-635D helemaal heeft opgeknapt. En deze werkt nog steeds top! Heb hem nog steeds en gebruik hem regelmatig.

Nu heb ik per toeval een dorpsgenoot ontmoet die een GX-77 te koop had. Hij wilde wel eerst weten of ik een liefhebber ben en geen handelaar want anders had hij hem niet aan mij verkocht  ;D

Hij was de 1e eigenaar en het boekje zit erbij. Toestel is de laatste jaren weinig tot niet gebruikt dus ben voorzichtig gaan testen hoe de machine nog werkt.
Tot mijn verbazing werkt die super de 1e paar uren. Paar banden gespeeld en wat opnames gemaakt op Maxell tape. Helemaal goed.
Toen na het terug spoelen van de banden liep de capstan snaar eraf. Dat was te verwachten.
Nieuw setje snaren besteld en gelijk me maar is ingelezen wat er zoal geschreven wordt over deze machine.
Vond hier op het forum info over een veertje van het rolletje die de band mee omhoog neemt. Daar breekt een stukje plastic af en hangt het veertje dus los.
Dat had ik ook en heb dit middels een klein schroefje weer vast kunnen zetten zoals werd uitgelegd.
Na de capstan riem vervangen te hebben weer volop proef gedraaid en dit ging lange tijd goed. Totdat de band niet meer gespannen werd en ik alleen een klik hoorde.
Ik dacht is die riem er nou weer afgelopen? Maar nee de machine heeft ook last van het alom bekend plakken van het tandwiel gedeelte vanwege het oude vet.
Daar een zondag middag aan gespendeerd en het hele tandwielmechaniek eruit gehad, goed schoongemaakt en alles weer lekker in het vet gezet. Nu ik toch bezig was ook gelijk alle bewegende delen waar oud vet zat ook aangepakt.
Inmiddels werkt die weer top. Al een paar banden opgenomen en afgespeeld en alles werkt naar behoren.

Het enige waar ik nu benieuwd naar ben of het bij de GX-77 ook noodzakelijk of aan te raden is om net als bij mijn GX-635D alle elco's etc te vervangen.
Mechaniek kom ik een heel eind maar electro niet. Begrijp de basis een beetje maar daar houdt het voor mij op.

Wil deze machine nog lang en veel gaan gebruiken en als ik dan steeds tegen nieuwe gebreken/mankementen aan loop doe ik dat liever in een keer helemaal goed.

Ben benieuwd naar de reacties

mvg

Rob Wouda
« Laatst bewerkt op: 6 mei 2020, 22:48:28 door Rob W »

wim-nl

• Newbie
  • *
Re: Akai GX-77
« Reactie #1 Gepost op: 1 mei 2020, 15:11:47 »
In een GX77 zitten in ieder geval niet de 2SC458 transistors. Dus ik denk dat daar geen werk voor je is.

Rob W

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 1 mei 2020, 22:19:02 »
Ik kom verder eigenlijk ook geen berichten tegen die adviseren elektrische componenten te vervangen.

Eigenlijk alle storingen wat ik tot nu toe gelezen heb, heeft uiteindelijk een mechanisch mankement als oorzaak gehad.

frank

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2020, 21:57:25 »
Ik zou bij de GX-77 de elektronica in de audio niet heel snel vervangen. Alleen de koppenschakelaars eruit halen en reinigen alsmede de andere tuimelschakelaars en de potmeters.

Rob W

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2020, 22:39:03 »
De recorder heeft inmiddels al weer wat uren gedraaid.
Paar banden opgenomen en wat afgespeeld. Tot nu toe gaat alles goed.

Ik denk dat ik eerst nog wat ga genieten van deze machine.

@Frank
Kan ik eventueel bij jouw terecht om die schakelaars en knoppen te reinigen? En wat er evt nog meer nodig is.
Heb begrepen (om het goed te doen) dat die koppen schakelaar los gemaakt van de printplaat moeten worden om goed te reinigen? Dus niet met contactspray vol spuiten  ;)

Jij hebt mijn GX-635 toen ook tot volle tevredenheid onder handen gehad.

Rob W

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2020, 22:11:58 »
Even een update want helaas heeft de machine een probleem gekregen sinds een paar dagen.

Ik heb inmiddels heel wat tapes opgenomen en ook afgespeeld (Maxell en TDK voornamelijk) en dat ging super goed.
Wat een kwaliteit geluid heeft deze machine.

Tot een paar dagen terug me opviel dat het linker kanaal wat minder werd en vanaf gisteren klinkt links behoorlijk dof.
Dit gebeurd alleen tijdens forward afspelen. Reverse is prima. De opname die op de tape staat is 100% in orde.
Koppen schoonmaken/controleren deed ik al zeer regelmatig maar na een extra keer reinigen ben ik er wel van overtuigd dat er meer aan de hand is.
Ik vermoed dat dit geen mechanisch probleem is en weet nu ook niet of ik dit zelf kan oplossen.

Kan iemand me hier mee helpen?

bramhartog

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 24 juli 2020, 09:49:12 »
Zoals eerder genoemd is een overgangsweerstand in de koppenschakelaars iets wat altijd voorkomt in de GX77.
Logisch, de kontakten zijn verzilverd en zien gegarandeerd zwart nu, na 40 jaar.
Dit fenomeen veroorzaakt meestal ook het minder opnemen op één kanaal.
Ook de monitor schakelaar kan hier debet aan zijn en potmeters uiteraard ook.
Kortom, je ontkomt er niet aan om deze service eens uit te (laten) voeren.

Groet, Bram

bramhartog

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 24 juli 2020, 09:55:10 »
Even een aanvulling op mijn vorige antwoord:

Let ook even op het band geleider wiel (welke de band naar boven brengt)
Deze wordt onder spanning gehouden door een veertje, waarvan de bevestiging meestal afbreekt.
(elders op het Tapedeck Forum kun je lezen hoe te repareren)
Wanneer dat veertje los is wordt de band niet goed langs de koppen geleid en veroorzaakt
ook minder goed geluid.

Bram.

Rob W

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 24 juli 2020, 21:02:56 »
Hallo Bram,

Dank voor je reactie.

Ik denk zeker dat na 40 jaar service hoog nodig is. Alleen om dit op de juiste wijze te doen ben ik afhankelijk.
Dit kan ik niet zelf.

De band geleiderwiel had inderdaad het probleem met het losgebroken veertje. Dit had ik in het begin dat ik hem had al gefixed.
Ook heb ik achterin de machine het oude vet vervangen door nieuwe. Ook heb ik dat grote tandwielmechaniek voor de bandgeleider er uit gehad en helemaal schoongemaakt en van nieuw vet voorzien. Tevens alle riemen vervangen. Dit werkt allemaal weer prima.

Ik zoek nu iemand die mijn recorder wil servicen. Alle kosten plus vergoeding worden uiteraard allemaal betaald.

Het allermooiste zou zijn als dan ook mijn GX-75 MKii cassettespeler geserviced kan worden. (zie topic onder cassettespelers).

J.hartog

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 26 juli 2020, 12:47:31 »
Rob,

De Rec schakelaar is vuil de contacten van binnen moeten worden gereinigd.
En andere schakelaars ook de elco,s vervangen in de voeding en audio print.

J.Hartog

frank

• Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: 11 augustus 2020, 09:32:43 »
Elko's zou ik niet zo snel vervangen in een GX-77. Als afspelen in de ene richting goed werkt en in de andere richting niet dan kan het niet aan de elko's liggen want de versterkerprint is voor beide looprichtingen hetzelfde. Ik zou allereerst de koppen nog eens goed schoonmaken. Soms zit er wel eens hardnekkig vuil in de kopspleet. Dan denk je dat de kop brandschoon is maar dan zit er nog een vuiltje waardoor een of beide kanalen dof kunnen klinken. Aan de andere kant geven Maxell banden niet zo heel veel af. Sommige TDK banden daarentegen wel; zeker als je LX-B, GX of SA gebruikt. Daarna zou ik de koppenschakelaars (laten) schoonmaken.