Auteur Topic: casettedeck Akai GXC 725D revisie  (gelezen 450 keer)

SjorsAkai

• Newbie
  • *
casettedeck Akai GXC 725D revisie
« Gepost op: 4 februari 2020, 21:00:26 »
Beste,

Mijn eerste revisie project van GXC 725D ( LOve It).. Nieuwe snaren besteld en aan de slag met het juiste gereedschap.

De motor draaide wel maar hij kreeg geen bandje in het rond.

Erg leuk om te doen en na wat gepuzzel en fotoos van mijn werkvolgorde alles weer in elkaar en draaien maar.  Dat doet hij..

MAAR!!  het geluis is omstabiel, de loopsnelheid fluctueert en alles klinkt  als gejengel!!!

Mij werd gelijk duidelijk dat dit een meer gedegen aanpak behoefd...

Hoe gaan jullie te werk met bv de rubberen loopwieltjes? worden zij weer ruw gemaakt? zoja hoe?
Het oude vet? verwijderen en welke dan weer nieuw?

Kortom een beginnende prutser die het wel ziet maar niet helemaal alles ziet zeg maar.

is er ergens een revisie plan voor de GXC 725D? bv you tube.. ik kan niets vinden

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen

gr George

Hans en Reel to Reel

• Hero Member
  • Tja?....
Re: casettedeck Akai GXC 725D revisie
« Reactie #1 Gepost op: 4 februari 2020, 22:18:25 »
Hallo George
Tjá cassetterecorders zijn vaak lastiger te repareren c.q. reviseren dan band recorders.
Veel compacter gebouwd en lastiger goed te krijgen en ergens bij te komen dan een bandrecorder.
Bij mij waren de capstan rolletjes ( aandruk rollen ) vaak stuk / plakkerig en aan vervanging toe. Daardoor ook jengelen.
Volgens mij zit er bij jou maar 1 in maar ze zijn erg duur eigenlijk veel te duur in verhouding wat een cassetterecorder waard is.
Verder moeten alles goed draaien en soepel maar pas op dat er geen olie op het aandruk rolletje komt.
Ik gebruik naaimachine olie maar dunnere is denk beter.
Wel eens van die rolletjes op AlieXpress gekocht misschien dat de maar van een 725 er ook bij staat.
Ik moest ze toen pas maken op een draaibankje avondje prutsen.
Een minuscule drupje olie in het motortje van buien af er in laten lopen.
Maar het blijft een beetje zoeken.

SjorsAkai

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2020, 20:17:32 »
Bedankt voor je input... geeft goede moed zeg maar.. welk schuurpapier wordt er gebruikt voor het opruwen van de rolletjes denk je?

Ik ga er weer aan zitten en ga eens achter de rolletjes aan.. blijft een hobby en heb er best veel voor over om bandjes te draaien op mijn favoriet!!!

thanks

leo

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2020, 20:28:45 »
opspannen in de draaibank en dan opruwen met korrel 240
gaat meestal prima

SjorsAkai

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2020, 21:30:15 »
Als ze plakkerig zijn ( heb even nagekeken en zit duidelijk spoorvorming op) kun je ze dan zonder schade schoonmaken met iets of juist even opruwen?

leo

• Full Member
« Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2020, 21:50:43 »
Als ze plakkerig zijn ( heb even nagekeken en zit duidelijk spoorvorming op) kun je ze dan zonder schade schoonmaken met iets of juist even opruwen?
als ze plakkerig zijn kan je er meestal niks meer mee