Auteur Topic: Auto reverse Akai X-201D één kanaal dof en zachter  (gelezen 552 keer)

Edward

• Newbie
  • *
Auto reverse Akai X-201D één kanaal dof en zachter
« Gepost op: 16 januari 2020, 14:33:41 »
Ik heb met veel belangstelling het topic gelezen over de auto reverse van de X-201D in een topic uit september 2019 (motor zou onvoldoende trekkracht hebben, bleek relais dat slecht contact maakte). Ik ben de eerste eigenaar van dit tapedeck en heb het apparaat (samen met mijn broer) nu ruim 44 jaar in bezit (sinds december 1975). Zwak punt van dit apparaat is de auto reverse. Verder werkt alles uitstekend, met natuurlijk wel het regulier onderhoud. Wat is het probleem. In normale stand is het geluid links en rechts in balans en zijn beide kanalen helder. In reverse mode is het linker kanaal prima, het rechter kanaal klinkt dof en is ook zachter (ook zichtbaar in de uitslag van de rechter VU-meter). Als ik dan de linker spoel meehelp, wordt het rechter kanaal helder en harder. Zie niets raars aan de bandloop. Ik heb de relais RL 401 en 201 gereinigd en dacht ook de schakelaars SW 002, 003 en 009 te hebben gevonden en te hebben gereinigd. Reverseschakeling ook gereinigd. Reverse als zodanig doet het dus goed. Ook al heb ik de servicemanual, hier begint mijn kennis en ervaring te haperen bij het goed kunnen lezen van deze schema's.

Concreet, wat kan ik nog doen? Of is er eventueel iemand in de buurt van Rotterdam die tegen betaling dit probleem zou willen aanpakken?

Ben benieuwd ! Groet, Edward uit Rotterdam

Vintagedude

• Full Member
  • Er is niks mooier dan Vintage audio.
Re: Auto reverse Akai X-201D één kanaal dof en zachter
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2020, 17:49:45 »
Hoi

Ik zie wat je probleem is. Ik heb hier zelf zo'n zelfde recorder staan met precies hetzelfde probleem.
Ik ben zelf ook al een hele tijd bezig om dit probleem op te lossen. Helaas nog zonder succes.

Als ik gevonden heb waar het probleem zit zou ik mijn bevinding hier voor je neer zetten

Wordt vervolgd

Hobbyman

• Sr. Member
  • Audio repareren is mijn hobby.
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2020, 20:12:04 »
Contacten van schakelaar SW0301 , zit onder de koppen mogelijk slecht contact.

Edward

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2020, 17:01:03 »
Het probleem is opgelost met het reinigen van beide relais en schakelaars. Alleen is het effect wel afhankelijk van de gebruikte tape. ik had getest met een Philips tape die niet meer in een superstaat is. Toen ik het recent heb getest met Maxell en Basf LH Professional was het resultaat super !,

Edward

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2020, 18:10:32 »
Maar ga schakelaar SW 0301 aanpakken. Dat is een no regret maatregel. En blijf geïnteresseerd in ontwikkelingen van jou, Vintagedude ! Heb net vandaag een gekochte en gebruikte LH Professional ontvangen en gecheckt. Die biedt weer een zachter en doffer rechterkanaal in reverse stand. Maar heb natuurlijk geen idee hoe de band is opgenomen en vertoont het effect niet bij normale play richting.

Groet, Edward

Vintagedude

• Full Member
  • Er is niks mooier dan Vintage audio.
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2020, 18:29:48 »
Maar ga schakelaar SW 0301 aanpakken. Dat is een no regret maatregel. En blijf geïnteresseerd in ontwikkelingen van jou, Vintagedude ! Heb net vandaag een gekochte en gebruikte LH Professional ontvangen en gecheckt. Die biedt weer een zachter en doffer rechterkanaal in reverse stand. Maar heb natuurlijk geen idee hoe de band is opgenomen en vertoont het effect niet bij normale play richting.

Groet, Edward

Hoi Edward

De schakelaar is van de recorder die ik het ter reparatie heb al vervangen en geen resulutaat.
En over het algemeen als de band goed is opgenomen moeten recorder in beide richtingen het geluid goed weergeven op beide kanalen.
Maar aangezien de recorder die ik hier heb staan nog meer problemen heeft als alleen autoreverse storingen heb ik deze als afkeur gemeld ivm hoge kosten

Maar ik ga nog wel alles proberen goed te krijgen met deze. Nu heb ik het wel zo voor elkaar dat beide richtingen (autoreverse) ongeveer even hard geluid hebben. Alleen is het totaal geluid weer te zacht. Dus ja rare problemen kunnen ook voorkomen.

frank

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2020, 09:41:21 »
Heb je de weergavelevels gecontroleerd met een calibratietape?
Soms gaan die 2 IC's op de voorversterkerprint stuk maar dat gaat dan meestal ook gepaard met een boel ruis. Als het deck verder 'stil' is dan zul je eerst de weergavelevels moeten controleren en desnoods opnieuw afregelen. Zitten 2 potmetertjes op de voorversterkerprint. De andere 2 potmetertjes zijn voor het opname-level.

Edward

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2020, 22:21:07 »
Het deck is uitermate stil. Dat is inderdaad in het verleden wel anders geweest. De potmeters ken ik, die staan nog niet helemaal goed. Ik regel die af met een 1khz toon. Zo langzamerhand ga ik het deck doorgronden. Vind het wel erg leuk hoe ik hem in een korte tijd in een veel betere conditie heb gekregen.

frank

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2020, 11:27:31 »
Ehm… de weergavelevels kun je niet afregelen met een toongenerator; de opnamelevels wél.
Voor het afregelen van de weergavelevels heb je echt een calibratietape nodig.
Pas daarna kun je de rec levels afregelen.

Edward

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2020, 16:48:54 »
Ja, dat klopt natuurlijk. Ik heb het zonder meettape moeten doen. Eerder gemaakte opnamen van jaren geleden zijn evenwel keurig in balans en uitsturing is als ik mij herinner. En proefopnamen laten een keurig zelfde beeld zien als bij weergave. Af fabriek waren die instellingen indertijd niet goed. Keurig gemaakte te opnamen gaven bij weergave rechts een te zacht resultaat. Maar dat is nu dus niet meer.

Rest nog het rechter kanaal in reverse. Opmerkelijk is dat aan het begin van de achterzijde het rechter kanaal volkomen helder is, na een minuut of drie begint hij doffer te worden. Ik heb dit getest met een DP Basf LH Professional (640 meter) én een Philips 13 cm tape LP (270 meter) tape, in alle gevallen op 19 cm p/sec. Om het helemaal raar te maken. Het is recent even helemaal goed geweest, dat maakt het voor mij extra vreemd. Alle koppen, geleiders, etcetera nog weer eens helemaal gereinigd. Maar ook dat maakt geen verschil. Blijft toch vreemd.