Auteur Topic: Revox A77 Spoel probleem  (gelezen 495 keer)

akaitrip

• Newbie
  • *
Revox A77 Spoel probleem
« Gepost op: 14 januari 2020, 16:37:31 »
Hallo ik ben met een Revox A77 MK3 bezig.
Er was een elektro motor verbrand de hulpwikkeling, beide motoren vervangen van zelfde type.

RIFA condensatoren 0,47 uF 4x vervangen voor WIMA MKP en de weerstanden van 4,7 ohm die ervoor zitten.
Nieuwe Condensatoren voor de hulpwikkelingen 2x4.5 en 1x 3.5 uF. (Aanloop condensatoren).
3x nieuwe relais OMRON.
2x nieuwe bandgeleider lagers
stangetje bandgeleiding voor de koppen gesmeerd zodat deze weer soepel beweegt.
Spanningen van de motor wikkelingen komen ook wel overeen met de klemspanning in de service manual.

Wanneer de band aan 1 zijde bijna volledig is opgewikkeld wil hij laatste stukje haast niet meer opwikkelen.
Dit geld voor beide zijden, heen en terug. Wanneer spoel leeg is gaat het wel snel daarna neemt snelheid af tot op eind zeer langzaam.
Wanneer je dan op stop drukt en weer gaat het heel erg langzaam.
Komt dit meer voor of ben ik wat vergeten?

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: Revox A77 Spoel probleem
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2020, 17:51:40 »
Als de aanloopcondensatoren goed zijn, want vervangen, kan het ook aan de gebruikte tape liggen.
Sommige merken worden stroef, vettig en plakkerig na enkele tientallen jaren.
Probeer eens een nieuwe tape, of goeie oude, zoals Maxell XLI.

Marotick

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2020, 20:44:21 »
Vaak ligt het of aan de band of aan de bandgeleiding. Boven en onder het linker lager moeten 2 ringetjes zitten van 0,2mm anders kan de band er niet doorheen.

Jack

akaitrip

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2020, 22:02:52 »
Bedankt ik heb apparaat uit elkaar liggen en heb natuurlijk een oude tape liggen maar had ook een vrij nieuwe van maxell maar zal dit even proberen met nieuwe band. Ik had geen ringetjes tussen de lagers ga dit even ook proberen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.

akaitrip

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2020, 19:50:14 »
Ik heb ringetjes van 0.2 mm aan beide zijden tussen lager en schoteltjes gedaan en spoel probleem is weg.
Ook met grote spoelen (26cm) spoelt de recorder nu en spoelt ook snel heen en weer ook wanneer 1 kant bijna vol zit stopt en weer wilt spoelen. De ringetjes zaten er niet tussen toen ik de lagers verving.
Het komt dus erg precies.
Veertjes vervangen van de rem aan beide zijden 0.4x4x35 mm en veertje die remspoel bediend ook 0.4x4x35 mm.
Het model wat ik heb zitten de remveertjes beide aan de metalen band dus ertussen niet aan 1 zijde en andere aan frame.
Nog bedankt voor jullie hulp.