Auteur Topic: Teac A-1200 bias problemen  (gelezen 693 keer)

GWilbrink

• Jr. Member
  • **
Teac A-1200 bias problemen
« Gepost op: 8 december 2023, 17:10:12 »
Hoi iedereen,

Momenteel ben ik bezig om een Teac A-1200 te herstellen. Hij was in een ontzettend slechte staat; vol met stof, krakende potmeters, zo goed als versleten koppen en ontzettend veel ruis in de versterker. Bijna alle problemen zijn verholpen. De koppen hadden nog wat leven in zich na deze "relapped" te hebben, de potmeters zijn weer netjes kraakvrij en de machine zelf is uit elkaar gehaald en volledig herbouwd met hier en daar een druppeltje vet in 't mechanisme. Mechanisch gezien werkt 'ie dus perfect, maar elektrisch gezien helaas niet.

De ruis is de versterker heb ik verholpen door de transistoren TR8 en TR18 te vervangen voor modernere varianten. de originele germanium(!) transistoren zijn onmogelijk te vinden. Het versterker gedeelte klinkt prachtig ruisvrij nu. En nu het laatste probleem: Bij het afstellen van de bias stuitte ik op een apart fenomeen. In de servicehandleiding wordt gesteld, zoals gebruikelijk is, dat de "bias trap" eerst moet afgesteld worden, waarna de bias afgesteld kan worden. Dit probeerde ik te doen, maar ik kreeg de biasgolf niet als een mooie sinus. De golf die direct uit de bias trap komt is ontzettend vervormd, en is bijna 2 volt p-p. Bij het indrukken van de RECORD knop slaat de oscillator aan, maar omdat de bias trap kuren vertoond wordt deze misvormde biasgolf direct in de versterker gevoed. Dit zorgt voor een aparte lage brom als je mee luistert via een koptelefoon.

Helaas is dat niet alles; de misvormde golf wordt ook opgenomen op de tape en verstoort de opgenomen audio compleet. vooral golven met lagere frequenties hebben hier veel last van; er ontstaat dan een oscillerend geluid uit de speakers, alsof iemand heel snel het volume harder en zachter zet.

Iemand die suggesties heeft om het bias signaal weg te filteren?

Groet,

Gijs

p.s. De biasfrequentie is 100KHz en bij de wiskop bedraagt het voltage 225 volt. 225 lijkt mij erg extreem, maar ik kan nergens in de servicehandleiding vinden wat de te verwachten voltages moeten zijn. Bijgevoegd is 't schema van de versterker, en een foto van de scoop waarbij er direct na de bias trap gemeten was.
Keep things simple, and even simpler!

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: Teac A-1200 bias problemen
« Reactie #1 Gepost op: 8 december 2023, 17:21:22 »
Dat klopt wel.
De spanning wordt enorm opgeslingerd in de spoel.
Ga je meten met een gewone universeelmeter dan wordt die spanning gedempt en "verpest" je dus het sinus signaal.
Je moet zeer hoogohmig meten om een goed beeld te krijgen, ook met een oscilloscoop.

Natuurlijk kan de oscillator ook defect zijn natuurlijk. Een vervormd, te laag signaal kan door een defecte halfgeleider komen.
Controleer dus ook maar de dioden en/of transistoren in de oscillator.

Van biastraps zou ik altijd afblijven. Die verlopen niet en zijn breed zat. Je moet dus eerst een goede oscillator zien te krijgen.

GWilbrink

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 8 december 2023, 17:39:12 »
Top, dankjewel. ik ga zo even de transistoren checken. Het signaal wat uit de oscillator komt echter is wel een perfecte sinus, ik verwacht dus niet dat daar veel problemen zullen liggen.

Universeelmeters blijf ik zelf inmiddels zoveel mogelijk van af. Ik gebruik voor al het wisselspanning werk nu een Leader LMV-181A; Die meter meet met bijna 10Mohm.

Normaal ben ik gewend van biastraps dat ze het biassignaal erg goed dempen, maar de biastraps bij deze A-1200 lijken alleen het uiterste topje van de sinus te dempen, waardoor er "second harmonic distortion" ontstaat (ik weet het correcte Nederlandse woord er even niet voor ;) ).

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #3 Gepost op: 8 december 2023, 18:19:50 »
Ik denk toch niet dat de biastrap dat doet. Dat is toch een passief filter. Dat kan m.i. geen clipping veroorzaken.

GWilbrink

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 8 december 2023, 18:32:20 »
Heb je een goed punt. Het aparte is alleen dat als ik de biastrap afstel, het biassignaal natuurlijk veel kleiner wordt in amplitude, maar ook gaat vervormen. Misschien dat met zo'n kleine amplitude de eventuele problemen van de oscillator beter zichtbaar worden? Apart probleempje, maar ik ga alles in de oscillator eventjes langs; ik zal m'n resultaten later op de avond wel weergeven hier.

GWilbrink

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 8 december 2023, 23:25:00 »
Ik heb zojuist beide transistoren, twee 2sd157’s, doorgemeten. Blijkt dat volgens de diode-test functie op mijn multimeter één van de transistoren een kortsluiting lijkt te hebben van de base naar emitter; Niet zo goed dus. Ik ga morgen even langs de lokale electronica zaak om een vervanging te vinden.

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #6 Gepost op: 8 december 2023, 23:40:39 »
Hopelijk is 'm dat!

pvdm

• Full Member
  • Adventures of a vintage audio geek
    • Adventures of a vintage audio geek!
« Reactie #7 Gepost op: 9 december 2023, 10:25:45 »
Ik heb zojuist beide transistoren, twee 2sd157’s, doorgemeten. Blijkt dat volgens de diode-test functie op mijn multimeter één van de transistoren een kortsluiting lijkt te hebben van de base naar emitter; Niet zo goed dus. Ik ga morgen even langs de lokale electronica zaak om een vervanging te vinden.

Heb jij nog een lokale electronica zaak? wat een luxe!!  ;D ;D
Studer A80/R, B67 Mk2, A810, A807. Revox PR99; Otari MX-55 N-M;Philips N4520, N4522, DCC; Tascam 32&34B; Teac X2000R, A-3300sx2Tr; Technics RS1500, SL-1900/Ort. 2MRed, SL-P777; Mackie 24.8; KEF Q700; HiFiMan Sundara; FiiO K5 Pro
Studer ftp site:
https://www.reeltoreel.nl/

GWilbrink

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 9 december 2023, 17:20:24 »
Jazeker! Ik ga er niet zo vaak meer heen omdat de prijzen veel hoger liggen vergeleken met ‘t internet. Voor kleine bestellingen ga ik daar meestal wel langs, maar als ik meerdere condensatoren nodig heb ga ik al snel ‘t internet op.

Ik heb de twee transistoren vervangen trouwens. De verstoorde golf is onveranderd gebleven helaas…

Ik ga zo nog even verder meten en alles nog even goed bekijken. Iemand die ondertussen nog een goed idee heeft?

GWilbrink

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 10 december 2023, 16:37:50 »
Ik kwam achter een interessante ontdekking. Als je luistert naar ‘t geluid dat de recorder maakt via een koptelefoon, dan klinkt het als een erg lage 100Hz brom. Net alsof er ergens een aardeprobleem is. Op de oscillator printplaat zit een klein transformatortje; het lijkt me sterk, maar zou ‘ie problemen kunnen geven? Ik kan verder niks vinden aan problemen met transistoren of condensatoren, ik heb inmiddels alles nagelopen van het bias circuit.

GWilbrink

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 9 januari 2024, 14:54:38 »
Probleem is opgelost!

Na het tracen van de bromtoon kwam ik erachter dat deze startte bij de voeding. ik heb het probleem geïsoleerd door telkens wat onderdelen (oscillator, biassprint, opnameprint, enz.) te ontkoppelen van de voeding. Op het moment dat ik alle versterking had losgekoppeld was de brom er nog steeds bij het indrukken van de RECORD knop... En nu het interessante: Ik had nog maar een ding om los te koppelen: de recordlampjes. Ik had deze ontkoppeld van de voeding en toen verdween de brom en de storing. Ik heb stuk voor stuk alle versterkerprints teruggesoldeerd, en de storing bleef weg. alle opnames klinken nu absoluut perfect!

Ik heb de lampjes gecheckt, en iemand heeft in het verleden deze lampjes vervangen met de verkeerde soort. Dit zorgde voor stress op de voeding blijkbaar. Lampjes vervangen met laagwattage lampjes en het probleem is weg. Blijkt maar weer dat het van belang is om systematisch het probleem aan te pakken. Het had me veel minder stress opgeleverd als ik vanaf het begin af aan met de scope het signaal ging tracen, maar er is altijd weer wat te leren ;D