Auteur Topic: Tandberg TD20A netschakelaar  (gelezen 188 keer)

Janboel

• Full Member
Tandberg TD20A netschakelaar
« Gepost op: 13 augustus 2023, 20:55:14 »
Ik heb bij enkele Tandberg TD20A topics wel iets gelezen over problemen met schakelaars maar niet over bewezen oplossingen.
Aangezien de meeste exemplaren problemen met de schakelaars ondervinden leek het me wel handig de ervaringen en oplossingen in dit specifieke topic te delen.

- Netschakelaar:
Ook bij mijn TD20A geeft deze problemen. Hij blijft niet goed in de aan-stand verzekerd en als hij dat wel is gaat hij weer moeilijk uit.
Ik wil hem gaan vervangen door een nieuwe gelijksoortige en heb er een van Toneluck op het oog.
De originele heeft geen beugeltje, deze wel, maar dat zou je er af kunnen halen.
Het is nog de vraag of de maatvoering van de contactpinnen aan onderkant geschikt is voor de printplaat, maar misschien hoeft dat ook niet. Ik overweeg namelijk een andere oplossing.
De schakelaar en de stekker met 4 draden voor aan-/afvoer van de stroom zitten beide op een soort eilandje op de printplaat. Je zou m.i. de schakelaar ook zwevend kunnen monteren en de draden direct op de daarvoor bestemde contacten aan de bovenkant van de schakelaar kunnen solderen. Dat geeft misschien wat meer flexibiliteit om de schakelaar precies op de goede plek te monteren.
Ook moet ik nog even kijken hoe ik het kleine zwarte kunststof tussenstukje, waar je de bedieningsknop op schuift, kan overzetten.

Mijn vraag: heeft iemand al ervaring met deze mogelijke oplossing en/of advies??
Ik zal dit topic later updaten met mijn ervaring.
Indien dit werkt hoeven we het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden.

Groet, Jan

Janboel

• Full Member
Re: Tandberg TD20A netschakelaar
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2023, 20:16:03 »
Inmiddels heb ik wat meer checks gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat het vervangen door genoemde Toneluck schakelaar waarschijnlijk niet onmogelijk maar zeker niet eenvoudig zal zijn.
Het uitstekende bedienings deel is wat korter en iets dikker zodat het zonder aanpassingen niet op het tussenstukje zal passen waar de knop op komt. Dit luistert nogal nauw.
Een probleem is ook dat de 3 schakelaars aan de voorkant gezamenlijk op een alu profieltje gemonteerd zijn wat demonteren van de oude netschakelaar en monteren van de nieuwe bemoeilijkt. Ook heeft de nieuwe schakelaar een vast raampje om de veer te borgen dat niet zondermeer door het huidige gaatje in dit profieltje zal gaan.
Pas wanneer je de hele printplaat demonteert valt dit alles met enige zekerheid vast te stellen.
Een lang verhaal kort: Ik heb besloten voorlopig maar niet moeilijker te doen dan nodig en heb de contacten op de oude schakelaar doorverbonden en in het standaard C7 aansluitsnoer een 2 polige snoerschakelaar gemonteerd. Dit kan dus altijd nog ongedaan worden gemaakt. Soms willen we het misschien te mooi maken.
Desalniettemin blijf ik geïnteresseerd in ervaringen/oplossingen van andere forumleden

Groet, jan

DdH

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2023, 11:11:21 »
Dag Jan,

Voor wat het waard is:

Een mogelijke oplossing is contact zoeken met Herr Schmidt van Tandberg Zentral Service (TZS) in Remscheid.
http://www.tandberg-hifi.de/tandberg-zentral-service_kontakt.html
Misschien kan hij je helpen. Hij is heel oud, dus ik weet niet of hij nog actief is.

Voorts weet ik nog van een Noorse 'Lasse', die Tandberg-onderdelen verkocht. Ook van hem weet ik niet of hij nog actief is.

Vriendelijke groeten van

Dirk

guuz1

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2023, 09:29:08 »
Lasse Hovde
E-mail: lasse72@frisurf.no
Address: Fetveien 290, 1900 Fetsund  No

http://www.nrhf.no/kjopsalg/repdeler.php

Ik zou hem een mailtje sturen of hij die schakelaar nog kan leveren.

Info over Tandberg:

http://www.nrhf.no/radiohistorie/tb_historie.php