Zoals de titel luidt, ben ik juist aan een 'klein' stukje Belgische audiogeschiedenis geraakt, wellicht uit de eerste helft van de jaren '60. Hier in België niet superzeldzaam (alleen al de voorraad van de BRT indertijd...), maar ook niet de doordeweekse Grundig TK20.
Halfspoor mono, volledig lampen (buiten de gelijkrichter en een diode), geen directe nabandcontrole, wél verstelbare spoelschotels voor te 'schakelen' tussen 18 en 26,5 cm-spoelen, van buitenaf instelbare azimuth voor de weergavekop en nog wat aardigheden.
Maar nu komt het: hij geeft totaal geen geluid...
Noch in PB, noch met de 'cue'-knop (dat heeft-ie ook), noch in opname (source dan), nergens. Ook geen ruis.
Nu is het zo, dat bijna alle geluid, voor eruit te gaan, door de uitganstrafo moet... (buiten dan de opnamekop, die heb ik nog niet nagekeken).
De EL84 leek wat 'wit' te hebben, misschien was dat de schuldige? Nee, dat bleek stof te zijn.
De OT zal ik zo spoedig mogelijk doormeten, misschien? Voor de rest weet ik niet wat het kan zijn... De condensatoren zijn buis-en mosterdcondensatoren. Een weerstand doormidden?
Bij de tweede test bleek er ook een wisselspanning op de behuizing te staan. Ergens tussen 'aanvaardbaar' en 'netspanning!' in leek me. Geen idee waarom eerlijk gezegd.
Nu kreeg ik hem wel gratis en voor niks van een medeliefhebber, maar ik zou hem graag op punt krijgen, want het is een recorder die ik al even wil en uiteindelijk wel zeer goed zou moeten klinken.