Jan ,
Zoals guuz1 al heeft benoemd en heeft aangegeven , zijn er veel factoren die invloed hebben , op het uiteindelijk luister resultaat en plezier.
Van mij nog wat opmerkingen.De akoestiek van de kamer.Veel stoffering - dikke gordijnen / stoffen bankstel - vloerbedekking en vloerkleden - hebben een dempend effect op midden gebied frekwenties.
Waardoor het hoog wat meer overheerst.Maar de meest makkelijke manier om daarvoor te compenseren is de hoge en lage tonen regeling.
Geeft dat weinig soelaas , zou je kunnen experimenteren met de boxen (iets) anders te plaatsen.
Wat verder van de achterwand plaatsen / de boxen iets achterover kantelen / de hoek tov de achterwand groter of kleiner maken.
Het fenomeen staande golven , heeft ook direct invloed op de luister ervaring en de muziek beleving.
Zoals de naam impliceert , blijft een staande geluidsgolf , iets langer aanwezig voordat het is uit gewerkt.Terwijl de muziek gewoon door speelt.Deze geluidsgolf gaat dan frekwenties in het gebied van zijn frekwentie versterken terwijl andere frekwenties worden tegen gewerkt.
Dit is zeker geen recept voor een plezierige luister ervaring.
Door de plaats / stand van de boxen te veranderen , zou je dit fenomeen minder aanwezig kunnen laten zijn.Zelf luister ik altijd alleen met de koptelefoon , wanneer ik een opinie wil vormen over het gedrag van een element.
Het element dat je nu gebruikt is een zgn MD element.Voor jouw element wordt een totale ingangs capaciteit van 100 - 200 pF (pico farad) aanbevolen.
Dit is dus de ( kabel) capaciteit vanaf de aansluitpinnen van het element t/m de capaciteit in de ingangs versterker.
Ik zou eens kritisch kijken , naar het snoer dat nu aan de pickup hangt en zit aangesloten op de MD ingang.Door de capaciteit te veranderen kan je het hoog een beetje temperen.
Maar dan moet je wel weten wat de capaciteit per meter is van de kabel.
Je noemt 2 elementen - maar bedenk wel dat er verschillen zijn tussen deze 2.
De 103 was oorspronkelijk door Denon ontwikkeld voor gebruik in radio studios.Je kan ze nog steeds kopen , dwz dat ze alreeds een 60 jaar worden gemaakt.
Alle eventuele fouten /problemen zullen er onderhand wel uit zijn gehaald.
De 110 is van een latere datum , maar heeft ook goede eigenschappen en presteert ook zeer goed.In 1992 maakte Denon ook nog de DL-160 - was iets duurder dan de 110.
Nadat de vinyl productie was gestopt en er ook minder platenspelers werden verkocht is Denon gestopt met de 160.
Nu is er alleen de DL - 110 , is vergelijkbaar met de 160 , maar is wel behoorlijk in prijs gestegen.
Ik heb in de jaren 90 de 160 gekocht en er een tijd platen mee gedraaid.Het element voldoet zeker en geeft zeker een prima geluid.
Later heb ik de 103 in gebruik genomen en die zit tot vandaag op de SME arm.De 2 wav bestanden (16 bit - 44.1 kHz ) die ik heb geplaatst in de post van de Digitale Harddisc zijn met dit element opgenomen.
Een waarschuwing , voor als je de 103 wilt gaan kopen.De 103 is iets groter dan de 110.
Er zitten 2 flinke magneten in.Is ook nodig want het is een low output element - 0.2 mV.
Je hebt een voor versterker nodig of een step up trafo.
De 110 is een high output ( 2.3 mV ) element.En kan direct op de MD ingang van de versterker worden aangesloten.
Volgende waarschuwing : bij een MC ( Moving Coil ) element , kan je de naald NIET zelf vervangen.
Wanneer de naald of de cantilever is gebroken /versleten , moet het door een speciaal bedrijf worden vervangen.
Afhankelijk van de prijs van het element en het type naald dat erop wordt gezet , praat je al gauw over een honderd Euro.Wanneer de cantilever nog goed is , en alleen de naald moet worden vervangen ben je goedkoper uit , maar het is toch nog meer als 100 Euro.
Veel gebruikers kiezen er dan ook voor om een nieuw element te kopen.
De laatste waarschuwing , de 103 heeft forse magneten.De mini spoelen zitten vast aan de cantilever en die bewegen.De cantilever inclusief de spoelen / naald worden dus vervangen bij het vernieuwen.
Daarom kan /mag je de DL - 103 NIET gebruiken met een metalen head shell en /of een metalen draai plateau.
Het metalen plateau gaat de 103 volledig aantrekken - naald kracht instelling gaat niet lukken.
Dus Jan , stof om over na te denken.