Auteur Topic: Signaal valt soms weg op buizenradio  (gelezen 1300 keer)

C.B.

• Sr. Member
Signaal valt soms weg op buizenradio
« Gepost op: 4 september 2022, 09:37:33 »
Ik luisterde gisterenavond naar mijn buizenradio, een Graetz Comedia 3269, uit 1954, en na enige tijd viel het signaal weg. Het beeld op het 'oog' viel ook naar nulstand. Ik ging de FM-schaal eens af en hier en daar was er nog iets te horen, maar minder sterk als anders.
Soms komt het geluid na een minuut of zo terug, en als ik naar de midden-of langegolf overschakel, hoor ik de gebruikelijke ruis die ik altijd ontvang. Als ik dan naar FM terugga, is het signaal weer op volle sterkte, maar zwakt het soms direct weer af.

Ligt het aan de buizen, of de condensatoren, of...?

Ik heb dat nog weleens voorgehad, maar dan zet ik hem gewoon uit. Nu wou ik eens zien wat dat juist gaf.

Ik luisterde naar Klara, op 89,50 MHz (of iets daarrond), maar de schaal op mijn radio geeft +/-88,50 MHz.

Cyriel

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: Signaal valt soms weg op buizenradio
« Reactie #1 Gepost op: 4 september 2022, 10:26:01 »
De druktoets schakelaars maken waarschijnlijk slecht contact.
Deze moet je dan reinigen.
Soms zit het FM buisje, ECCxx, los.
Uithalen en de pennetjes reinigen.

C.B.

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 4 september 2022, 10:39:19 »
Als het dat maar is...
Ga ik eens proberen!

Cyriel

disco

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 8 september 2022, 15:41:32 »
Ja, de EC92 lijkt me de eerste verdachte als de ontvangst plots wegvalt en de schakelaars schoon zijn. Wim de Rotte heeft ze nog wel te koop.

C.B.

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: 8 september 2022, 20:24:24 »
Ik heb de radio een paar maand geleden volledig opgekuist, en de schakelaars hebben nog nooit slecht contact gemaakt.
Hij heeft denk ik ook altijd gespeeld (althans, ik heb hem een paar jaar geleden perfect werkend gekocht en alles lijkt nog volledig origineel), en de laatste pakweg 30-40 jaar wellicht bijna uitsluitend op FM.

Ik zal dus eens kijken voor een nieuwe EC92. Dat is het meer dan waard.

Cyriel