Een aardige tijd geleden ben ik begonnen met een grondige revisie van een aangekochte GX-635D. Een mooie machine en had op het eerste gezicht niet veel gelopen, maar van binnen was het een smerige bende en alles zat onder de nicotine-aanslag. Ik heb hem daarom helemaal uit elkaar gehaald, alles is schoongemaakt en alle bekende zwakke punten zijn onderhanden genomen. Veel items waren mij al bekend, zoals elco’s, 2SC458, (schuif)schakelaars, potmeters etc. maar ik heb op dit forum ook goede tips gevonden over veel voorkomende kwalen op het syscon board. Helemaal top hier!

Bij het schoonmaken had ik perslucht gebruikt en het geweldige geluk dat daarmee de mica schijfjes van de bias trimcondensatoren helemaal aan gort waren versplinterd. Knap waardeloos en daar ga je niet zomaar vervangers voor vinden.

80 pF zijn deze jongens volgens schema, goed, dan maar eens wat provisorisch experimenteren met oude Philips folietrimmers van vergelijkbare capaciteit, 6..80pF. Maximale werkspanning is kantje boord maar voor een proef zou het moeten volstaan. Helaas zonder resultaat, sterker nog: Ik kreeg amper wat op band (RTM LPR90) opgenomen, ongeacht de instelling van de trimmer. Naar later blijkt waren de trimmers beschadigd en zat er sluiting in.
Verder geëxperimenteerd met een paar vaste polystyreen condensatoren van 68pF, 56pF en 47pF. Nog steeds amper wat op band te krijgen, zelfs op 1kHz. Leek wel of de opnamekop vooral als wiskop z’n werk deed. Dat is toch wel merkwaardig als je in het midden zit van het instelbereik van de mica trimmers… Ik ben vervolgens de bias-stroom naar de opnamekop gaan opmeten en kwam met het invoegen van een trimpotmeter uiteindelijk in de buurt van een werkbare bias-stroom, iets lager dan 2mA. Dat zou met de bedrijfscondities van de wisoscillator corresponderen met een capaciteit van ca. 15..20pF op de positie van de trimmer.
Nu kan ik mij van vroeger (20 jaar geleden, toen ik vaker aan zulke machines heb gerepareerd) dat de biasafregeling van deze Akai decks nooit erg subtiel was, wat mij ook werd bevestigd door forumlid Frank. Dat, plus de ondervonden kwetsbaarheid van de originele trimmers was voor mij aanleiding om een alternatief circuit te bedenken, zonder trimcondensatoren maar met trimpotmeters.
Het is belangrijk dat een alternatief geen noemenswaardige belasting (dissipatie) voor de wisoscillator vormt en in de audioband geen hoorbare invloed heeft op de frequentierespons. Ook is stabiliteit en regelbereik belangrijk. Dat laatste vond ik wat lastig om een goed beeld te hebben van wat daarvoor nodig is om alle gangbare tapesoorten en andere toleranties op te kunnen vangen. Ik wilde mijn machine optimaal hebben voor RTM LPR90 tape en heb daarvoor een afregelmarge van ±25% op de nominale bias-stroom aangehouden.
Het onderstaande circuit als substituut voor twee micatrimmers is het resultaat geworden. Daarvoor heb ik een printplaatje ontworpen en een kleine batch in het verre oosten laten maken om alles netjes passend te krijgen. Past naadloos op de bestaande plek van het audioboard. Afregeling werkt nu perfect en tjongejonge, wat kan zo’n deck machtig mooi klinken!!

Edit: Dode links naar afbeeldingen verwijderd. Afbeeldingen als bijlagen toegevoegd.