Auteur Topic: TC378 verschil links/rechts bij afspelen 10Khz&15Khz  (gelezen 479 keer)

Genesis

• Newbie
  • *
TC378 verschil links/rechts bij afspelen 10Khz&15Khz
« Gepost op: 4 december 2022, 21:33:45 »
Goedenavond,

Een tijdje terug heb ik mijn Sony TC378 gerecapped, na afstellen van de koppen krijg ik links en rechts niet gelijk met EQ, zelfs als ik de EQ stelschroef helemaal opendraai blijft rechts achter. Ik gebruik de testtape van Big M. (10Khz -20Db). 1Khz 0Db geen verschil tussen links en rechts. Ben zelf niet z'n held in storingen oplossen in elektro, snap wel de werking van het circuit en dat er ergens een lowpassfilter te strak staat.

Zie filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=yFfoeLE5w_I

Bij opname 10khz -10Db blijft rechts ook achter.

Ik vermoed een slecht soldeerpuntje. Tijd om met de scoop gaan proben, maar voor Q402 meet ik (bijna) niks met de scope. Ik heb gelukkig een voorbeeld (links) die goed werkt en kan de verschillen zoeken.

Mijn plan:
- Check voedingsspanning.
- Check na Q402 en vergelijk links/rechts

Enige ideeën?

C.B.

• Full Member
Re: TC378 verschil links/rechts bij afspelen 10Khz&15Khz
« Reactie #1 Gepost op: 4 december 2022, 22:01:12 »
Misschien de koppenafstelling?

Ik bedoel, heeft u die wel juist afgesteld?
« Laatst bewerkt op: 4 december 2022, 22:04:16 door C.B. »

Hobbyman

• Hero Member
  • Audio repareren is mijn hobby.
« Reactie #2 Gepost op: 5 december 2022, 09:04:11 »
Heb je nog enkele transistoren vervangen? want de 2sc's hebben ook alle zwarte pootjes.

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #3 Gepost op: 5 december 2022, 09:12:47 »
Koppen eerst zeer goed reinigen.
Soms blijft er hardnekkige aanslag aangekoekt zitten.

Bert V

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 5 december 2022, 17:15:55 »
Wat sterremuur al aangaf , de koppen goed reinigen, vooral het linker(boven)spoor;  (vervuiling is moeilijk te zien door de mumetalen overkapping van de weergavekop.)!
Waarom zijn de koppen opnieuw afgesteld, de afstelling was door de verzegeling de juiste; vaak wordt er aan deze afstelling het eerst "gesleuteld " bij problemen.
Deze recorder heeft glass-ferrit koppen, dus slijten niet zo snel.

Bert

DdH

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: 6 december 2022, 11:59:49 »
Genesis,

Een mogelijke oorzaak kan ook zijn: Een zwak punt van deze modellen zijn de rode record-'piano'-toetsen. Slechte contacten daar hebben gevolgen voor het hele signaalpad.

Dirk

Bert V

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 6 december 2022, 16:07:33 »
Ik heb nu voor het eerst het bijgesloten filmpje bekeken van de topic-starter, en verbaas mij over de werkwijze; overal wordt maar aangedraaid om op de scoop een beter resultaat te krijgen!
De azimuth en hoogte worden op deze wijze totaal versteld; ik vraag mij af op welke wijze TS de afstellingen van de opname- en weergavekop opnieuw "afgesteld"  heeft; je hebt nu grote kans dat deze koppen de band op  verkeerde of naast de sporen aftasten.

Hij had daar af moeten blijven en eerst moeten kijken of de koppen wel goed schoon waren; de ervaring wijst uit dat vooral het linker(boven)spoor bij 4sporen recorders het eerst problemen geeft; de band wordt daar eerder beschadigd door de bandgeleiding en op deze plek wordt de band ook eerder vervuild.

Ondanks dat deze recorder glass-ferrit koppen heeft heb ik in het verleden toch wel eens een kop moeten vervangen in deze 377/378-serie voor slijtageverschijnselen.

Bert

Genesis

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 24 december 2022, 16:45:25 »
Dag allemaal, even een update; nogmaals koppen schoongemaakt en gesteld, nogmaals poetsen en nogmaals poetsen. Nogmaals stellen en ja, toen kwam er resultaat!

Nieuwe LPR90 gekocht, en in eerste instantie weer problemen, bleek deze vanuit de fabriek scheef op de spoel gespoeld te zijn, tjah dan komt die scheef langs de koppen ;), een keer heen en weer spoelen en alles is in orde! Deze tape van goeie BIAS voorzien lukt net met deze machine, maar het resultaat is er wel! Een snelle meting leert dat 100 - 13 Khz bij 0dB bij 19cmp/s strak wordt opgenomen, daarna zakt het wat in.

C.B.

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: 1 januari 2023, 13:39:09 »
Nieuwe LPR90 gekocht, en in eerste instantie weer problemen, bleek deze vanuit de fabriek scheef op de spoel gespoeld te zijn, tjah dan komt die scheef langs de koppen ;)

Dat zou weinig mogen uitmaken; de bandgeleiders houden de band immers op zijn plaats.

De spoel is enkel voor opslag; de band wordt erop en eraf gewonden, en bij nader inzien weinig meer.

Cyriel