Auteur Topic: AKAI GX-600d PRO  (gelezen 278 keer)

Triodes4ever

• Newbie
  • *
AKAI GX-600d PRO
« Gepost op: 18 september 2022, 17:33:10 »
Geacht forum,
Enige tijd geleden een 600d PRO aangeschaft in nette staat. Jeugdsentiment, denk dat dat hier ook wel wordt begrepen :-)
Alvast een paar nieuwe zijplanken besteld, want bestaande nogal gruizig. De rest is heel netjes, geen krassen op front etc.
De machine werkt volledig, maar Electronisch wel veel te doen. De levels koppen niet (bij weergave ziet het er aardig uit, opname ruist en is veel te weinig uitgestuurd)
Dus, recappen, spark killers, motor caps, ik las over transistoren met geoxideerde zwarte poten die ook schijnen te ruisen (en dat daar goede vervangers voor zijn)
Is er iemend hier (en dat zal beslist) die de GX-600 goed kent en kan adviseren?
Dan, is er iemand op het forum die de machine goed kent en geinteresseerd zou zijn deze revisie aan te pakken (vanzelfsprekend tegen een fatsoenlijk tarief)? Ik heb een Farnell account kan spullen dus eenvoudig bestellen, mijn probleem is simpelweg tijd en dus de angst dat het allemaal te lang blijft liggen.. Het is beslist geen spitbak, ik geloof zelfs dat hij nog nooit is opengeweest, aan de schroeven te zien.

Zie uit naar de reaktie(s) ...

Leonard

frank

• Koekiemonster
Re: AKAI GX-600d PRO
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2022, 18:46:56 »
Wat bij een 600 ook belangrijk is, is of de poelie van de capstanmotor niet is uitgezet. Die poelie is van zamac gemaakt en dat spul valt na verloop van jaren uit elkaar. Maar voordat het uit elkaar valt, zet het eerst uit. En als de poelie uitzet dan betekent dat dat de snelheid van de band (hoorbaar) zal toenemen. Als de poelie nog goed is dan kun je deze laten zitten en hopen dat het in de toekomst niet alsnog gaat gebeuren. Als de poelie al is gaan uitzetten dan moet je ófwel genoegen nemen met een iets verhoogde snelheid maar dat betekent dat oude banden te snel draaien of dat opgenomen banden niet met andere recorders uitwisselbaar zijn. Alternatief is een andere poelie laten draaien. Via Facebook ken ik iemand die dat kan laten doen. Heb het zelf nog niet nodig gehad maar houd het in elk geval in je achterhoofd als een mogelijke 'verrassing'.
Verder is een 600 niet zo heel moeilijk (maar goed, alles wat je kent is niet moeilijk.... ;) ). Heb er al diverse van gedaan. Ook een PRO (heb er zelf ook eentje daarvan gehad) maar ook de 'gewone' 600D en de DB. De DB is wat lastiger om aan te moeten werken omdat de Dolby printen continu in de weg zitten. 
Transistoren met de zwarte poten is bij een 600D inderdaad een must om te vervangen. Dat zorgt er ook vrijwel zeker voor dat je opname nu teveel ruist. Verder de elko's van de audio en de voeding, de (audio)schakelaars moeten uit elkaar en worden gereinigd omdat die vaak ook helemaal zwart zijn van de oxidatie. Let wel dat bij een 600D de VU-meter uitslag intern niet af te regelen is. Het kan dus zijn dat, na afregeling, de VU-meters niet exact hetzelfde uit hoeven te slaan. Dat is een kleine 'misser' bij de 600. Bij de opvolger, de 630, hebben ze die afregeling wel opgenomen in het circuit.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2022, 22:40:04 door frank »

Triodes4ever

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 19 september 2022, 17:24:36 »
Ha Frank,
Gaat dat uitzetten van de poelie gepaard met barsten etc? Er is niets aan te zien, en opgenomen banden op te Telefunken M15 worden op de juiste snelheid afgespeeld (zo te horen)
Ik zal zo langzaamaan de spullen eens gaan bestellen dan. Ik had eerdewr op dit forum gelexzen dat iemand (Sterremuur?) vervangende torren in voorraad had? Het type is natuurlijk obsolete, er zal wel iets anders voor beschikbaar zijn. Waarom geen BC556 etc? Hoge Hfe, en zeer laag in ruis, daarnaast kosten ze vrijwel niets.
Jij hebt er al een paar gedaan, geen zin in deze :-) ?
Ik ga vast de onderdelenlijst eens doorspitten, kijken ok ik Panasonic FC of Nichicon kan kopen voor de normale elko's, voeding zal wel lastiger worden. Knullig van die VU meters trouwens, maar ja, ondanks dat er "PRO" opstaat, blijft het een consumentenmachine natuurlijk..
Groet Leonard

Triodes4ever

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 19 september 2022, 17:29:37 »
Zie trouwens de 2SC548 ook niet onmiddellijk te koop meer, inmiddels ook obsolete denk ik..
Dat is nu het mooie van buizen :-)

frank

• Koekiemonster
« Reactie #4 Gepost op: 19 september 2022, 22:03:37 »
Hallo Leonard,

Ja, het begint met het barsten van het metaal; daarna uitzetten en vervolgens uit elkaar vallen. Misschien heb je toevallig net een goede 'batch' te pakken van de poelie. Dezelfde poelie+capstanmotor is ook toegepast in een GX-210D en een GX-215D en daar zijn ze meestal nog goed. Je zou bijna zeggen dat, als hij de afgelopen 47 jaar niet uit elkaar gevallen is (het deck stamt uit ca. 1975), dit de komende jaren ook niet meer gaat gebeuren. Hopen dat dit dan inderdaad zo is.
De 2SC458 is overigens nog wel leverbaar via Electro Andijk maar ik heb ze zelf ook liggen. Daar koop ik meestal ook de snaren voor de recorders. Tegenwoordig is de KSC1845 een hele goede vervanger die (vrijwel) iedereen toepast in plaats van de 2SC458. Omdat de 2SC458 minder makkelijk verkrijgbaar is dan vroeger, zijn ze ook duurder dan de KSC1845 terwijl het feitelijk een transistor is met dezelfde gebruikstoepassing. De meningen zijn soms verdeeld over het toepassen van de 1845 i.p.v. de 458 omdat de 1845 anders zou 'klinken' dan de 458. Ik hoor dat niet en kan het mij ook eigenlijk niet voorstellen, al wil ik die discussie hier ook niet aanzwengelen. De originele transistoren zijn de 2SC458LG (de low noise versie van de 2SC458) en die LG's kun je sowieso niet meer kopen dus elke transistor die je er in zet zal iets andere eigenschappen hebben dan de oorspronkelijke. Eerlijk gezegd heb ik ook een beetje mijn twijfels over de bron van die nieuwe 2SC458 transistoren. Het kan zijn dat er nog één fabriek is die dingen maakt voor ons, liefhebbers van oude HiFi, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk. Ik bedoel: als jij 100.000 transistoren wil hebben van een type dat obsolete is, is er altijd wel een fabriek in het verre oosten die dat voor je kan maken met het juiste typenummer erop gestempeld. Of dan de inhoud van de transistor ook klopt is een tweede....
Ook zit er in de GX-600D nog een aantal 2SC711's met zwarte pootjes en die kun je ook niet meer kopen maar moet je vervangen door de 2SC945 (of de nieuwere KSC945) dus verschil zul je altijd hebben. Akai wisselde soms zelf de 2SC458LG in de fabriek al om met de 2SC1312 dus in plaats van een 458 kun je ook de 1312 tegenkomen terwijl in het schema dan gewoon de 458 staat vermeld.
De BC-540 en BC-550-serie kan er in theorie ook in maar die hebben een andere pin layout met de basis in het midden dus dan moet je van elke transistor een "pootje-om" leggen. En ook dan krijg je soms dezelfde discussies over het verschil in 'klank' van een BC-540 of -550 serie met de originele 458. Ik pas zelf altijd de KSC1845 toe of de nieuwe lichting 2SC458's omdat die dezelfde pin layout hebben als de oorspronkelijke 2SC458LG's.
Elco's hoef ik in principe niet te bestellen. Omdat ik heel veel revisiewerk doe heb ik die eigenlijk altijd wel op voorraad. Vooral de waarden 1 uF t/m 100 uF komen zo vaak voor dat ik die in grote getale inkoop. Ik maak meestal gebruik van Würth elco's maar soms ook wel Panasonic of Nichicon. In elk geval geen Chinese B- of C-merken. Panasonic FC zijn prima elco's maar eigenlijk meer ontworpen voor in voedingen. Voor audio zijn ze in principe niet bedoeld, al zal het natuurlijk op het gehoor wel allemaal naar behoren functioneren. Nichicon UFG zijn prima audio-elco's met een hele lage ESR maar ik heb een paar jaar geleden een Akai deck gereviseerd en na een jaar begonnen die Nichicon's al fysiek te lekken. En ik betrek deze van een officiële groothandel, zoals Mouser; niet bij Ali-Expres of via andere dubieuze kanalen. Kan ook zijn dat het net toevallig één slechte geweest is of een slechte batch. Het is wel aan te raden om de gele low leakage elco's, waarvan er in vrijwel elk Akai deck wel een paar voorkomen, te vervangen door Nichicon UFG of iets soortgelijks.
In de voeding van een 600 zitten niet zo heel veel bijzondere elco's: volgens mij een 220 uF, een 330 uF en een 470 uF en nog wat klein spul.
Wat meer een uitdaging wordt zijn de motorcondensatoren, indien je die vervangen wilt hebben. Akai maakte meestal gebruik van meerdere condensatoren in één behuizing. Zo zitten vaak de beide condensatoren voor de spoelmotoren in één behuizing en dan ook nog de verschillende condensatoren van 50 Hz en 60 Hz bij elkaar. Zo heb je dan 4 condensatoren in één behuizing. En die kun je niet meer nieuw kopen dus dat worden er dan minstens 2 (er van uitgaande dat je het deck niet meer op 60 Hz gaat gebruiken en vastzet op 50 Hz gebruik) maar die 2 condensatoren nemen meer ruimte in beslag dan de oorspronkelijke, alhoewel die oorspronkelijke wel een grotere diameter heeft. Betekent dat, als je de motorcondensatoren wil vervangen, je een plaats moet zoeken in de recorder voor de extra motorcondensator en ook de draden naar die condensator moet verleggen/verlengen. Die oude condensatoren zitten vaak in een beugel gemonteerd die aan het chassis vast geschroefd zit. De nieuwe hebben vaak een stukje draadeind zodat je ze door het chassis heen kunt steken en dan met een moer vastzetten. Maar er zitten natuurlijk geen extra M8 gaten in het chassis dus dan kun je het draadeind eraf zagen en dan hopen dat je nog een passende beugel hebt liggen voor de nieuwe motorcondensatoren.
Voor de motorcondensator van de capstanmotor is iets soortgelijks van toepassing. Ook dan heb je een 50 Hz en een 60 Hz condensator in één behuizing. Zoals je wellicht weet wordt er bij gebruik in 50 Hz gebieden een extra condensator parallel geschakeld. Als ik motorcondensatoren vervang dan koop ik de waarde die voor 50 Hz benodigd is. Nadeel is dan dat je de recorder niet meer kunt meenemen naar een 60 Hz gebied maar hoe groot is die kans dat dat gaat gebeuren....? ;)
« Laatst bewerkt op: 19 september 2022, 22:08:04 door frank »

Triodes4ever

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 19 september 2022, 22:43:00 »
Ha Frank een hoop wijsheid en goede tips dank daarvoor. Wanneer je veel revisie werk doet neem ik voor het gemak aan dat dat commercieel is? In dat geval ben ik echt geïnteresseerd je te vragen of je deze revisie zou kunnen doen? Onnodig het wiel opnieuw uitvinden wanneer ik dat kan voorkomen zeg maar 😀

frank

• Koekiemonster
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2022, 11:12:05 »
Leonard,

Nee, ik doe het niet commercieel; puur hobbymatig maar wel al zo'n 15 jaar. Verder doe ik praktisch alleen Akai's omdat ik die gewoon het leukste vind om te doen. Op die manier heb ik daar ook wat ervaring in opgebouwd en ken veel modellen inmiddels dromen. In mijn huidige woning heb ik een hobbyruimte ingericht met diverse meetapparatuur, calibratiebanden en een boel voorradige elektronische onderdelen, dus ik ga er wel zo serieus mogelijk mee om. Mijn 'echte' werk is wel technisch maar ligt in een ander vakgebied. Maar ik krijg via diverse kanalen aanvragen binnen voor revisies en heb ook zelf een flinke verzameling recorders dus vandaar dat ik bijna elk vrij uurtje daaraan besteed. Het begint bijna op een tweede baan te lijken... ;D
Als je wil kun je mij ook een persoonlijk bericht sturen om bijvoorbeeld iets af te spreken. Ik zit zelf in Almere.

Frank

Triodes4ever

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2022, 12:05:14 »
Ha Frank, heb je een PM gestuurd, en ook een email (hoop ik, was tenminste de bedoeling)

Groet Leonard