Auteur Topic: Opnameprobleem TC-630 (SOURCE)  (gelezen 510 keer)

C.B.

• Full Member
Opnameprobleem TC-630 (SOURCE)
« Gepost op: 21 augustus 2022, 22:27:31 »
Vandaag probeerde ik een CD over te zetten naar mijn TC-630, met daartussen mijn Sony TA-88, een kleine boekenplankversterker.
Maar in SOURCE gaf mijn recorder alle muziek, behalve de zang, 't is te zeggen, een beetje, soms meer, soms niet, en als ik wat aan de schuivers duwde soms weer niet en soms weer wel. De muziek op de CD zelf is mono, en ter controle had ik de TA-88 ook eens in mono-stand gezet, maar nee.
Tenzij de ene schakelaar op de recorder op TAPE, en de andere op SOURCE stond.

Op de band zelf is de zang wél te horen.

ik begrijp het niet zo goed. Met een slecht contact zou alles toch (bijna) niet klinken, kraken en doen?

Ik heb wel nog niks anders geprobeerd, daar kijk ik morgen voor.

Nog iets (maar dit heeft er niet zozeer mee te maken): de gebruikte band is een BASF LGR 50, en de meters mogen zoveel in 't rood gaan als ze willen, ge hoort het bijna nooit. Is dat iets speciaal voor die banden?

Cyriel

Decktap

• Full Member
Re: Opnameprobleem TC-630 (SOURCE)
« Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2022, 09:17:37 »
Er is /kan verschil zijn tussen wat MONO is.Korrigeer me , maar vroeger had je (nog) alleen mono opnamen op vinyl platen / cq analoge (studio) band recorders.

De opname in de groef , was 1 spoor (geen stereo).

Later toen het "spijker" tijdperk voorbij was , en je echte (micro tip) naalden had , was het mogelijk om stereo platen te snijden.
Je hebt de L en R groef , die met elkaar een hoek van 90 graden maken (tov de vertikale as , is het dus 45 Graden).

Bij een CD is het een ander verhaal.Een CD heeft altijd 2 sporen.Je kan dus niet echt van een mono CD spreken.Hoe kan je dan , 2 sporen als mono laten klinken ?
En hier wordt het een beetje lastig.

Ga je de 2 sporen bij elkaar optellen , dan wordt het geluid veel te hard.Een eigenschap van de cd is , dat die altijd hetzelfde geluids niveau afgeeft.
De 2 sporen zomaar optellen is dus geen optie.

Ja , je kan het volume van de sporen verminderen.Maar dan is er een ander probleem , je moet nl , een minimaal volume per spoor hebben.Voor een cd , zijn er dus , zowel aan de ingang als aan de uitgang restricties.

Wat dan wel wordt gedaan , is om sommige frequenties , in tegenfase op te nemen op L en R.
Het totale uitgangs volume blijft gelijk en aan de ingang , is het nivo ook niet te laag.

Nu je versterker op mono staat , gaan de signalen die in tegenfase zijn , elkaar opheffen.Voorop gesteld , dat je alles goed hebt aangesloten.

Ruimtelijke stereo werkt ook volgens het principe van signalen in tegen fase.Om een karaoke muziek te krijgen , wordt de zang weg gefilterd.

Zang is per definitie mono.Door 1 van de sporen in tegen fase af te spelen , wordt de zang "verwijderd" en hou je praktisch alleen de muziek over.
En heb je een muziek stuk om te gebruiken bij karaoke.

C.B.

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2022, 11:06:21 »
Om een karaoke muziek te krijgen , wordt de zang weg gefilterd.

Zang is per definitie mono.
Door 1 van de sporen in tegen fase af te spelen , wordt de zang "verwijderd" en hou je praktisch alleen de muziek over.
En heb je een muziek stuk om te gebruiken bij karaoke.

Dus, ik moet mijn recorder verkeerd aangesloten hebben? Ga ik direct nog eens nakijken.
Als het dat maar is...

Cyriel

Decktap

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2022, 12:40:54 »
Eerder denk ik dat je de versterker misschien niet correct hebt staan.
Hoe klinkt de cd als je die beluisterd ?

En is de opname op de band hetzelfde ?Dan is er niets aan de hand.
Ik gaf aan , dat door het op "mono" zetten van de versterker , er nu sommige signalen , met elkaar in tegen fase komen te staan.

En je dus dit effect krijgt.Wat gebeurt er wanneer de versterker op stereo staat ?

C.B.

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2022, 13:19:34 »
Over de versterker klinkt de CD heel goed, alles is juist aangesloten, alleen moet ik nog eens naar de schuivers van de versterker kijken, maar dat zou geen rol mogen spelen daar de versterker enkel maar het Line-signaal doorgeeft.

De opname op de band klinkt wel redelijk goed, maar ik wou de koppen afstellen toen ik juist op het probleem stootte.
Nu heb ik ze afgesteld en een mono-opname gemaakt. Die klinkt wel goed.
Alleen wordt ze op sommige plaatsen dof, soms gaat het over, en soms moet ik het volume bijstellen (op de recorder)

Tussen 'mono' en 'stereo' op de versterker maakt geen verschil. Ik zal ook eens een andere CD proberen, waarvan ik zeker ben dat hij stereo is.

Cyriel

Decktap

• Full Member
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2022, 14:49:41 »
Begrijp ik het goed dat je de koppen (azimuth) met deze cd afstelt ?Zoals je schrijft ?
Of bedoel je dat je het opname niveau wou afstellen ?

Koppen azimuth afstellen doe je met een bepaalde frequentie op een band , die ook nog eens een bepaalde sterkte heeft.Maar dat weet je natuurlijk.

Uiteraard moet het afspeel traject voor L en R eerst goed worden afgesteld.

C.B.

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2022, 15:02:41 »
Begrijp ik het goed dat je de koppen (azimuth) met deze cd afstelt ?Zoals je schrijft ?

Nee, toch niet. Het viel me eens op dat links soms veel doffer klonk dan rechts, of omgekeerd. Maar zeker was ik het niet, dus ik wou het nog eens nakijken.

Koppen azimuth afstellen doe je met een bepaalde frequentie op een band , die ook nog eens een bepaalde sterkte heeft. Maar dat weet je natuurlijk.

Dat weet ik, maar ik heb zo geen band. Ik doe dat met een oudere band met perfect opgenomen muziek die ik tot op de noot ken. Niet het allerbeste, ik weet het, maar het lukt verrassend goed.

Of bedoel je dat je het opname niveau wou afstellen ?

Nee, ik bedoelde gewoon het opnamevolume iets veranderen.

Cyriel

C.B.

• Full Member
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2022, 21:38:47 »
Nog wat getest: andere recorder direct op AUX met een stereo band (kopie Dark Side of the Moon - als dat geen stereo is... ;)); en ook nog een andere mono-CD (met 'The Early Tapes of The Beatles - The Beatles with Tony Sheridan - Tony Sheridan and the Beat Brothers, opnames uit 1962 in een Hamburgse studio) in de CD-speler. Een echte stereo-CD moet ik ook nog eens proberen, maar dat lijkt niet meer nodig.

Met een andere recorder direct op AUX: koptelefoon in TAPE én SOURCE perfect.
Met de andere CD: koptelefoon nog niet 100% in SOURCE, wel in TAPE.
Maar op mijn TA-88-recorder is er ook een knop om te kiezen tussen SOURCE en de aangesloten bandrecorder (MONITOR). En daar blijkt, waar de zang in mijn koptelefoon is 'verdwenen' (nog steeds: in SOURCE), dat de lijnuitgang dan wél normaal klinkt.

Het probleem lijkt dus bij de koptelefoonuitgang te zitten. Het probleem is veel kleiner dus dan gedacht.

Cyriel

DdH

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2022, 12:17:43 »
Cyriel,

De TA-88 is niet echt een topmodel versterker (al vind ik hem erg leuk om te zien), dus als je toch bezig gaat en het aandurft, kan een volledig(er) revisie daarvan naar mijn mening ook geen kwaad.
Overigens: schuifpots zijn gevoeliger voor vervuiling dan draaipots, maar dat wist je vast al.

Tot genoegen!

Dirk

C.B.

• Full Member
« Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2022, 12:49:54 »

De TA-88 is niet echt een topmodel versterker (al vind ik hem erg leuk om te zien), dus als je toch bezig gaat en het aandurft, kan een volledig(er) revisie daarvan naar mijn mening ook geen kwaad.

Dat had ik wel al door. Ik heb ook nog ergens een receiver van Technics, die een 25-tal jaar geleden samen met de CD-speler (ook Technics) gekocht was. Die ga ik ook eens proberen.

Overigens: schuifpots zijn gevoeliger voor vervuiling dan draaipots, maar dat wist je vast al.

Dat had ik inderdaad al ondervonden...  Ik heb de linkerschuiver van mijn TA-88 eens volledig uit elkaar moeten halen (en weer in elkaar steken).

Cyriel

DdH

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: 24 augustus 2022, 09:52:49 »
Dag Cyriel (en ook alle anderen hier),

Ik vond een tijdje geleden een YT-filmpje van iemand die een haast wetenschappelijke vergelijking maakt van de verschillende manieren om schuifpots te reinigen en die wil ik graag met jullie delen:
[ik citeer]
Potentiometer Cleaning Showdown
[einde citaat]

https://www.youtube.com/watch?v=8--qp_j-l40&t=151s

Dirk