Auteur Topic: Ballfinger  (gelezen 2602 keer)

interceptor

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 115
Ballfinger
« Gepost op: 25 april 2018, 07:23:27 »
The new Stereo-magazine with a test of Reel to Reel Ballfinger !

interceptor

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 115
Re: Ballfinger
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2018, 07:35:21 »

N4504AV

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 37
Re: Ballfinger
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2022, 18:41:03 »
Het is met zo'n "nieuwe" machine een beetje moeilijk om meetwaarden te vergelijken, maar toch;
MerkMeetgrootheidMeetwaarde
Ballfinger M 063 H5Wow & Flutter 19,05cm/s< 0,08%
Philips N4504Wow & Flutter 19cm/s NAB=<0,1%
Ballfinger M 063 H5Frequency response 19cm/s40-20.000Hz +/- 1dB
Philips N4504Frequency response 19cm/s35-26000Hz NAB
Ballfinger M 063 H5SN ratio hoogste snelheid>68dB 38cm/s
Philips N4504SN ratio hoogste snelheid=>70dB met DNL

Natuurlijk is die Ballfinger beter en meet waarschijnlijk beter/rechter. Wel vind ik dat de recorder op zijn zachts gezegd slordig is gespecificeerd en dat voor iets van € 27.500,= (ex BTW?). Daarnaast is de opbouw niet hobbyist vriendelijk, veel onderdelen kunnen alleen aangebracht en verwijderd worden met vrij specialistische apparatuur. De Philips N4504 heb ik in bezit, eenvoudig van opbouw, minimalistisch in onderhoud en als het nodig is zijn de onderdelen ook door de hobbyist te verwijderen dan wel te plaatsen. Als beide machines goed zijn afgeregeld op een band vraag ik mij af of de verschillen die dan nog optreden het enorme prijsverschil waard is waarbij bij mij het zelf kunnen onderhouden zwaar telt.
Beide machines hebben veel meer technische specificaties, deels vergelijkbaar en deels niet, mede door de slechte specificatie van de Ballfinger.

DdH

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 104
Re: Ballfinger
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2022, 12:09:44 »
Dag N4504AV,

Hatelijk dank voor het aanreiken van mijn stokpaard ( :P grijnst).

Mijn idee: “sommige mensen weten van alles de prijs, maar niet de waarde”. Anders gezegd: dit is voor een deel marketing (klant: “Als die duurder is, dan zal die wel beter zijn”) en daar maken fabrikanten dankbaar gebruik/misbruik* van.
De (vind ik) bizar hoge prijs is een deel daarvan. In het Engels noemen ze dat “Snob appeal”.

Verder is twee keer zo duur nooit twee keer zo goed. Ieder voor kan voor zichzelf uitmaken of hij het kwaliteitsverschil het prijsverschil waard vindt. Anders gezegd: persoonlijk zoek ik meer naar de optimale prijs/kwaliteitsverhouding dan naar ‘het beste’, wat trouwens ook weer heel subjectief is.
Ik heb in het verleden eigenlijk meer plezier gehad van een relatief goedkope versterker en dito cassettedeck dan van hun dure tegenvoeters, die na een tijdje -fijngevoelig als ze zijn- storingen vertoonden, terwijl de goedkope gewoon doorgingen.

Dirk

disco

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 320
Re: Ballfinger
« Reactie #4 Gepost op: 30 september 2022, 09:20:03 »
Bij de Ballfinger wordt de FR gespecificeerd binnen 1dB en deze waarde is erg goed. Bij nagenoeg alle consumentenelektronica uit de vorige eeuw ontbreekt de referentie. 3dB is gebruikelijk (of meer) maar bij deze waarde is het signaal al gehalveerd wat door een zeer goede luisteraar zou kunnen worden opgemerkt. Gelukkig bevat de hoogste frequentie zeer weinig muziekinformatie zodat deze niet snel wordt gemist ;)

N4504AV

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 37
Re: Ballfinger
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2022, 20:28:46 »
Ja en in een adem beweren ze ook dat het bij weergave ook kan volgens NAB norm, alleen de specificatie van NAB is anders en binnen 3dB is deze niet gespecificeerd in de norm. De specificatie bij Philips volgt de NAB norm en daarom staat er een hoger percentage. Volgens DIN 45500 is er ook een opgave, maar die is minder door de specificatie van de norm DIN 45500. En verder is de specificatie van de Ballfinger zeer slordig, er wordt flink gegoogeld met snelheden, er staat bij de FR niet conform welke norm, het scheelt namelijk (flink). Daar waar het er toe doet ontbreekt er bij de Ballfinger het een en ander. Ik had anders verwacht voor een product met zo'n prijskaartje.

Vergelijken zou wel eens erg lastig kunnen gaan worden omdat de SM900 band niet op een 18cm spoel wordt geleverd. Als ik de lengte bekijk krijg ik de indruk dat de SM900 band erg dik is tov andere typen. De ervaring met dikke banden is dat je recorder daar op ingesteld moet zijn, niet alleen opname en weergave, maar ook mechanisch. De oude bekende studio machines waren niet voor niks beulen van machines. Verder hebben dit soort banden de eigenschap de kop niet te sparen in het voordeel van de band. Immers in een studio is een band goud en de recorder vervangbaar. Een uurtje studio werk kon wel eens meer kosten dan een geheel nieuwe recorder.   
« Laatst bewerkt op: 30 september 2022, 20:55:48 door N4504AV »

Fotohuis

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 273
Re: Ballfinger
« Reactie #6 Gepost op: 10 oktober 2022, 21:56:33 »
Ik heb hier een N4504 van Eur. 2,50
Na revisie werkt deze gewoon maar gezien de "degelijkheid" t.w. P.F. geef ik toch de voorkeur aan een N4511. Nog even afgezien van de slecht gepolijste Groene N4504 koppen. De long life koppen van de N4511 zijn gewoon beter.
DIN versus NAB daar zit behoorlijk wat verschil in.

N4504AV

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 37
Re: Ballfinger
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2022, 18:40:54 »
Wat je aanziet voor plastic is in werkelijkheid nylon en erg slijtvast. Alleen de kast is van plastic, Philips heeft proeven gedaan door de recorder van een trap af te laten vallen. De oudere series zouden dan een handvol onderdelen zijn en de N45xx serie bleef heel. Dus svp beetje meer respect  over die plastic omhulling, er is over nagedacht. De N4504 en afgeleiden zijn bijzonder robuust en bevatten slechts vier snaartjes die zo nu en dan vervangen moeten worden, kom daar eens om bij de andere merken waar inmiddels bij de meesten de remmen niet meer te vervangen zijn. De koppen van de N4505 zijn van sendust, destijds het hardste materiaal. Philips kon ze niet in het glas gieten vanwege patenten Akai Als er dus groeven ed in de kop zitten dan is er gebruik gemaakt van band die normaal op pro machines wordt gebruikt, daar wordt namelijk band gebruikt die de koppen schuurt ipv andersom omdat de opname op de band goud is in de studio wereld. Ten tijde van de hoogtij dagen van de N4504 en afgeleiden zijn er veel pro-banden op 18cm spoel aangeboden. Het zou beter klinken, inderdaad, maar dat het de kop afslijt daar hielden ze hun mond over. Ook zal het loopwerk op zijn donder hebben gehad vanwege de stijvere band. Veel geleiders zullen ook ingesleten zijn. Kenmerken van verkeerde band op de verkeerde machine. Dus of de N4511 beter is dan de N4504 valt te betwijfelen, ook bezien in onderhoud. Voor mij is  de  N4504 en afgeleiden het einde vanwege dat de belangrijkste knoppen, de loopwerk knoppen, links zitten en ik ben linkshandig. Dus eindelijk niet voor de machine langs. De opnameregelaars stel je namelijk maar een keer in en de rest doe je via een mengpaneel/regeltafel.

DdH

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 104
Re: Ballfinger
« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2022, 10:21:52 »
Dankje, 4504, dat van die pro-banden vond ik heel leerzaam! (geen ironie)

Ik heb sinds ik een EW5512 (N4512) heb, mijn oordeel erover bijgesteld. Het uiterlijk is misleidend als je hem naast een vergelijkbare japanner zet, weet ik nu.
Ik kreeg hem (samen met een N4404 en twee TC-377s) kado, allen als niet-werkend "om op te oefenen, joh". Toch even proberen en: het was de enige die wel werkte!

Dirk

Fotohuis

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 273
Re: Ballfinger
« Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2022, 12:10:06 »
Het is allemaal plastic. Elke serie daarvan piept en kraakt. Het zijn gewoon kraak bakken.
De binnenkant is best wel goed, afgezien van de brekende deckschakelaars, ook van plastic, net zoals de netschakelaar die allemaal defect raken zo ook in hun draaitafels waar hetzelfde in zit. De opname versterker die snel overstuurd raakt (bij +1dB) de N4511 was daarmee ook veel beter.
Kortom het antwoord van Philips op de concurrentie van Akai, Teac, Revox etc. was een uitgeklede goedkope lijn met de accesoires (stofkap) ook nog als een extra kostenpost om het plaatje zo goedkoop mogelijk te maken.
De latere versies waren helemaal een ramp, daar breekt echt alles gewoon af. Het enige goede in R2R wat ze na 1976 nog hebben gemaakt is de professionele N4520 en N4522 maar die was bedoeld voor de Philips-Magnavox Lab-series.
Die kunnen dus wel concureren met een Akai, Teac of Revox uit die tijd. De N4522 is dan twee spoor, bijna een professionele machine op 38cm/s.
Maar voor Eur. 2,50 is de N4504 best een leuk apparaat. Inmiddels is deze ook weer verkocht, dat kraken is het net allemaal niet.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2022, 12:12:23 door Fotohuis »

N4504AV

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 37
Re: Ballfinger
« Reactie #10 Gepost op: 7 november 2022, 22:27:04 »
Het is allemaal plastic. Elke serie daarvan piept en kraakt. Het zijn gewoon kraak bakken.
De binnenkant is best wel goed, afgezien van de brekende deckschakelaars, ook van plastic, net zoals de netschakelaar die allemaal defect raken zo ook in hun draaitafels waar hetzelfde in zit. De opname versterker die snel overstuurd raakt (bij +1dB) de N4511 was daarmee ook veel beter.
Als het "piept en kraakt" zit de kast "gewurgd" in elkaar. Kast uit elkaar halen en weer in elkaar zetten met nog de laatste slag op de schroeven als speling. Als alle schroeven er in zitten en de kast goed sluit dan pas de laatste slag maken en dan eert links  boven, rechts onder enz. Verder heb ik geleerd dat krakende wagens het langste meegaan... Wat het overstuurd raken betreft, klinkt als twee apparaten die elkaar niet lusten. Wel juiste  impedantie en spanning toegepast op de ingang? De mismatch komt vaak voor bij het koppelen van Japanse apparatuur op de Europese apparatuur. Als je een recorder zo wil maken dat ie van de trap kan donderen, dan moet je ook ergens wisselgeld inbouwen. Dan verwachten dat de tuimel schakelaars heel blijven is erg veel gevraagd. Maar de schakelaar zelf zal dan nog goed zijn.

Fotohuis

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 273
Re: Ballfinger
« Reactie #11 Gepost op: 14 november 2022, 21:05:15 »
Zoals al eerder opgemerkt: Electronisch zit het goed in elkaar, mechanisch een stuk minder. Ook poppen motortjes vergelijkend met bv. Akai en helemaal met Revox. Het eerdere model N4511 kon je wel tot +5dB insturen, de N4504 gaat het bij +1dB aan de limiet. Niet erg als je het weet maar aan een LPR-90 met 6-9dB oversturings mogelijkheid, daar heb je dus met deze R2R niks aan. Nu is de gewone LPR-35 ook voldoende op deze consumenten apparaten.
Als je de Philips prijslijst van 1976 bekijkt: N4511 NLG. 1400 en de nieuwe vergelijkende N4504 NLG. 900. Dat zit natuurlijk ergens in. Inderdaad: de echte Philips kwaliteit werd toen onder druk van de concurrentie losgelaten. Zo ook de stofkap die je nu apart moest betalen a NLG. 40. Alles om de kosten te drukken.

N4504AV

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 37
Re: Ballfinger
« Reactie #12 Gepost op: 26 november 2022, 20:13:02 »
Zoals al eerder opgemerkt: Electronisch zit het goed in elkaar, mechanisch een stuk minder. Ook poppen motortjes vergelijkend met bv. Akai en helemaal met Revox.
Zo kun je dat niet vergelijken, de Akai en Revox zijn direct gekoppeld aan de spoelschotel, dat betekent ook dat die motoren veel meer voor de kiezen krijgen om het gewicht op gang te brengen. Bij Philips zit op de motor een klein aandrijfwiel dat op hoge toeren  via een snaar naar een groot aandrijfwiel gaat op een lager toerental, daarbij wordt de kleine kracht van de gelijkstroommotor omgezet in een grotere kracht voor de spoelschotel. Gewoon slim bekeken en die gelijkstroommotoren zijn eenvoudiger te vervangen dan die grote motoren in Akai en Revox, met de aantekening dat het er op lijkt dat Revox nog onderdelen heeft. Die poppen motortjes zijn eenvoudiger te vervangen omdat ze waarschijnlljk ook voorkomen in andere apparatuur.

Het eerdere model N4511 kon je wel tot +5dB insturen, de N4504 gaat het bij +1dB aan de limiet.
kwestie van afstellen, nooit last van gehad.

Als je de Philips prijslijst van 1976 bekijkt: N4511 NLG. 1400 en de nieuwe vergelijkende N4504 NLG. 900. Dat zit natuurlijk ergens in. Inderdaad: de echte Philips kwaliteit werd toen onder druk van de concurrentie losgelaten. Zo ook de stofkap die je nu apart moest betalen a NLG. 40. Alles om de kosten te drukken.
Ooit bedacht dat wellicht die N4511 veel bewerkelijker is om in elkaar te zetten dan die N4504 (en afgeleiden). Met de moderne spuitgiet technieken konden ze in een keer een basiskast maken, dat is nadien dan veel eenvoudiger in de assemblage en dus kosten besparend. Stofkap is  een ander verhaal, men had bij marketing niet bedacht dat iedereen een stofkap wilde hebben. Om gebruikers die dat wel wilde hebben is deze apart gemaakt en in de handel gebracht, maar ja, je kunt zo iets uitleggen zoals je zelf wil. Later zaten ze er standaard bij. Ik heb de marketing bij Phillips nooit erg sterk gevonden, daarover wel eens met een technicus over gesproken toen we een "ab" zaten te bespreken en waarom dat niet  in de recorder was ingebouwd die toch al via een stuur-ic werd aangestuurd. In versie II zat de "ab" er wel in, dus bellen heeft soms zin ;D.