Auteur Topic: Tandberg Vast vet  (gelezen 11275 keer)

Dik

• Jr. Member
  • **
Tandberg Vast vet
« Gepost op: 22 april 2009, 22:23:25 »
Ook de Tandberg TD-20A's en 10-XD's hebben last van vast vet.

Voornamelijk zijn dit de draaipunten van de linkerbandenspanningsarm en de arm van de pinchroller.
Dit is bij de Tandbergs best makkelijk te verwijderen met wat WD-40 of andere dunne olie. Bij het pinchroller mechanisme moet echter wel wat gedemonteerd worden, maar dat valt best mee.

Ik zou graag wat foto's willen zien van mensen die bezig zijn met dit karweitjes om het verhaal compleet te maken.  ;)
Dikdeck: Een bandrecorder in dusdanige staat dat bij het zien ervan de wanhoop bij ieder toeslaat, behalve bij Dik :D

frank

• Koekiemonster
Re:Tandberg Vast vet
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2009, 22:29:46 »
Been there, done that alleen ik heb geen foto's gemaakt.... :-\

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2009, 23:25:32 »
Ik idem. Van mijn vorige 10X had ook het draaimechanisme van de crossfieldkop last van vast vet, waardoor hij te ver van de opnamekop af bleef, met als gevolg nauwelijks opname.

frank

• Koekiemonster
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2009, 23:46:59 »
Was in elk geval best een gepriegel om dat mechaniek los te krijgen. De hele koppenplaat moest er bij mij vanaf omdat het systeem aan de onderkant vast zat. Het was te doen maar het ging niet van een leien dakje. Ook moet je een soort splitpennetje loshalen.

Dik

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2009, 00:01:59 »
Tis nog steeds geen X-2000R  ;D
Dikdeck: Een bandrecorder in dusdanige staat dat bij het zien ervan de wanhoop bij ieder toeslaat, behalve bij Dik :D

frank

• Koekiemonster
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2009, 00:03:16 »
Weet nu niet of ik moet zeggen 'helaas niet' of 'gelukkig niet'  :-[

Dik

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2009, 09:52:45 »
Een Tandberg heb je in een half uurtje ontvet. Een X-2000R ook wel, na nog een half uurtje schroeven  ;D

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #7 Gepost op: 13 mei 2009, 11:15:21 »
De enige mechanische foto's van een Tandberg die ik heb.

Koppen met hefboom voor aandrukrol. Onder de opnamekop is de crossfieldkop zichtbaar. Het mechanisme daarvan heeft ook last van vast vet, waardoor de kop niet goed in positie komt. Opnemen is dan zo goed als waardeloos. 9200XD

Het tussenwiel naar het vliegwiel van de 9200XD.

Dik

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 13 mei 2009, 18:11:16 »
Zou die rol ook in de Ferrograph passen?  >:D ;D

Janboel

• Full Member
Re: Tandberg Vast vet
« Reactie #9 Gepost op: 1 januari 2017, 22:48:38 »
Sedert de laatste posting over dit onderwerp is er inderdaad al heel wat tijd verstreken. Toch wil ik hier mijn reactie toevoegen.
Recent heb ik een nette maar niet werkende Tandberg 9000X op de kop kunnen tikken en deze bleek exact hetzelfde probleem te hebben. Mede met behulp van deze topic heb ik het probleem van verhard vet kunnen oplossen en deze machine voor het bandrecorder kerkhof kunnen behoeden. Heb ook een paar plastic knopjes van de sliders vervangen. Het breken daarvan lijkt een meer voorkomend euvel te zijn. De zwarte standaard fader knoppen (voor 6x2mm armpjes) van Conrad met één wikkeling isolatieband er tussen staan hem prima. Het geluid is al opvallend goed. Misschien moet ik hem nog een keer fijn tunen, maar dat zie ik als fase II, als ik meer tijd en ervaring heb. Al met al is het een heel leuke en aparte machine. Ik heb er ook nog de gebruikershandleiding, service manual en een Tandberg brochure van 1973 bij gekregen van de eerste heel plezierige eigenaar, die hem mij voor een vriendenprijsje gunde. Al met al een fantastische ervaring.