Auteur Topic: Philips Mengversterker uit 1979  (gelezen 15123 keer)

Fotohuis

• Hero Member
Re: Philips Mengversterker uit 1979
« Reactie #15 Gepost op: 10 mei 2021, 10:11:10 »
Ik heb er anders wel interesse in. Zeker als het nog niet gesoldeerd is.

Groetjes,

Robert

N4504AV

• Jr. Member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 18 september 2022, 15:41:16 »
Ik heb een artikel geschreven op https://www.eliveld.nl/articles/2022/0911/0911.html
Het gaat over de Philips Mengversterker eenheden en een CAD programma waarin ik de frontjes heb nagetekend zodat je met de modules kunt schuiven totdat het je naar het zin is. Ik ga "lunchboxen" maken met deze modules, mijn mengpaneel gaat dus een hybride oplossing worden tussen computer, analoog mengpaneel en "lunchboxen" met een bepaalde inhoud. De "lunchboxen" worden gevuld met Philips Mengversterker eenheden en aangevuld met eigen ontwerpen gevat in hetzelfde frame en frontje. Ook dat zit al in het CAD programma, maar dat is nog niet online omdat het een project in wording is.

Fotohuis

• Hero Member
« Reactie #17 Gepost op: 18 september 2022, 21:28:44 »
https://www.eliveld.nl/articles/2021/0523/0523.html

Verder heb ik een hele set van de Philips mengmodules weten te redden die anders in de kliko beland waren. Ook daar een nog niet gebouwde NL7309 stereo meng-eenheid bij. Het prijsje van NLG. 31,80 zat er nog op!

disco

• Hero Member
« Reactie #18 Gepost op: 30 september 2022, 08:30:30 »
Dat gaatjesprintje met LM1894N is een DNL unit? Als je daar een printje voor ontwerpt zal er best belangstelling voor bestaan onder de hobbyisten.

Dit modulaire systeem is later door Doepfer in zijn muziek synthesizer toegepast ( https://doepfer.de/home_e.htm ) en is zeer succesvol.

Fotohuis

• Hero Member
« Reactie #19 Gepost op: 10 oktober 2022, 21:50:15 »
Een DNR/DNL (stereo) unit. De PCB staat in de T.I. applicatie aangegeven. Maar op gaatjes print is het ook zo gemaakt.

N4504AV

• Jr. Member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 25 oktober 2022, 23:37:07 »
Zo eenvoudig is het niet. Het grootste probleem is een gevoeligheid van 300mV met een maximum van 1 Volt. Dat is niet veel, dus aan de voorkant moet je het een en ander doen om te zorgen dat het bij die 300mV blijft. De standaard in deze mengversterker reeks is 250mV, dus okay? Niet helemaal, want de modules hebben een maximale uitgangsspanning van 5 of 6 Volt en dat is heel veel meer dan die 1 Volt. Verder is er een verschil tussen de DNR vast inbouwen in een apparaat waarbij de DNR dan daarop wordt afgestemd en de DNR als losse module gebruiken voor allerlei signaalbronnen waarbij de afstemming elke keer opnieuw moet plaatsvinden. Voor alles is een oplossing, maar je bent nog even bezig voor het zover is.

Fotohuis

• Hero Member
« Reactie #21 Gepost op: 2 november 2022, 23:03:11 »
Als je het schema bekeken hebt: De gevoeligheid kun je instellen. Dus die gaat gewoon op de tape out en dan regel je het éénmalig in. Klaar!

N4504AV

• Jr. Member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 6 november 2022, 00:32:51 »
Ik weet even niet over welk schema je het hebt, er is namelijk over de LM1894N veel documentatie beschikbaar met dus verschillende schema's. Ik heb het over een uitvoering als mengpaneelversterker module die ingezet kan worden op verschillende bronnen. Dus de ingangen en uitgangen moeten aansluiten bij de standaard van de mengversterkers. Dus standaard 250mV met een maximum van 6Volt. Dat is dus niet eenmaal inregelen maar altijd opnieuw inregelen. Dan kun je naast de ruis en dreun module deze module inzetten om ruis omlaag te krijgen. Ik ben bezig met tekenen, daarna opzetten op een probeer print, testen, kijken hoe het werkt en wat het doet en als het goed gaat terug om uit te werken als print en anders overnieuw beginnen. Dan opnieuw terug om het front en het frame uit te werken. Zover is het nog niet, ik wacht op meetapparatuur en dat kon nog wel eens lang gaan duren. Chip tekort, voorlopige planning derde kwartaal '23. Dan gaat het nog even duren voordat de apparatuur in huis is. Ik kan daar niets aan veranderen. Als die meetapparatuur binnen is moet ik ook nog leren er mee om te gaan en betrouwbare resultaten te krijgen. Voorlopig nummer NL7419.

DdH

• Sr. Member
« Reactie #23 Gepost op: 6 november 2022, 10:46:32 »
Misschien ten overvloede/Voor het geval je het nog niet wist: Sommige Philips apparaten hebben na het typenummer na een slash [“/”] ook nog een revisie-nummer, dat ziet er dan uit als LM1894N/04.
Dat maakt het zoeken naar de correcte documentatie en bijbehorende schema’s misschien makkelijker.

Dirk

guuz1

• Hero Member
« Reactie #24 Gepost op: 6 november 2022, 15:16:02 »
@ N4504AV:
Nieuwsgierige vraag :

"Wat is dat voor speciaal  meetapparaat, wat zo'n lange levertijd heeft?"

Fotohuis

• Hero Member
« Reactie #25 Gepost op: 6 november 2022, 16:55:26 »
Even nog terug naar de mengversterkers: Twee weken geleden nog even een NOS Philips mengversterker kast opgehaald. Nog helemaal origineel in de verpakking en doos. Kijk dat is nu eens leuk!

N4504AV

• Jr. Member
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 6 november 2022, 17:12:33 »
@ N4504AV:
Nieuwsgierige vraag :

Audio Analyzer en Oscillator and Notchfilter.

N4504AV

• Jr. Member
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 6 november 2022, 17:26:26 »
Misschien ten overvloede/Voor het geval je het nog niet wist: Sommige Philips apparaten hebben na het typenummer na een slash [“/”] ook nog een revisie-nummer, dat ziet er dan uit als LM1894N/04.
Dat maakt het zoeken naar de correcte documentatie en bijbehorende schema’s misschien makkelijker.

Dirk
Ik heb het te doen met wat nu aan documentatie wordt gegeven voor de gangbare nu verkrijgbare versies. Het zijn revisies gedateerd mei 2013. Het  ic heeft nu als markering LM1894M (10 december 2020 met bestelnummer TI LM1894MX/NOPB). Er is gezocht op diverse uitvoeringen met als resultaat dezelfde documentatie. Verder heeft het niet veel zin om de documentatie van een uit de handel genomen uitvoering te volgen (voor zover dat er nog is) omdat deze niet meer verkrijgbaar zijn.

Fotohuis

• Hero Member
« Reactie #28 Gepost op: 6 november 2022, 17:45:00 »
Hoeveel moet je er hebben? Meer dan genoeg in de DIL uitvoering leverbaar. Maar als je graag hobbyen wil met SMD, ik vind het prima.

guuz1

• Hero Member
« Reactie #29 Gepost op: 6 november 2022, 19:23:05 »
@ N4504AV:
Nieuwsgierige vraag :

Audio Analyzer en Oscillator and Notchfilter.

Zoals deze HP 8903A ?

https://xdevs.com/doc/HP_Agilent_Keysight/HP%208903E%20Reference%20Guide.pdf

Just Curious!