Recorders > Fostex
Fostex G16C Versus G16S
(1/1)
Voyager:
Niet echt meteen een probleem topic maar misschien wel even leuk om te laten zien.
De verschillen tussen de Fostex G16 en de G16S.
Ik wist dat er 2 modellen waren namelijk eentje met dolby C en een met dolby S. De S is het gevreesde condensator deck. Beide decks zien er aan de buitenkant nagenoeg het zelfde uit, de S heeft een serie nummer aan de voorkant staan wat verdacht veel lijkt op de datum waarop hij gemaakt is. verder aan de buiten kant op de model sticker na geen verschillen.
Ik probeerde achter de verschillen te komen tussen deze 2 decks, zijn ze echt zo verschillend? Helaas kan je google afstruinen tot je een ons weegt maar je zal geen foto vinden van de binnen kant of informatie. Het vreemde is dat je ook de service manual niet kan vinden, ook op de site van fostex staat de handleiding van de S en niet de C. Een beetje een mysterieus deck.
Een tijd geleden had ik op Ebay een bod gedaan op een zwaar gehavende 16C maar als zo vaak ging iemand over mijn bod heen, tot dat ik 2 weken geleden een mail kreeg dat de koper er vanaf zag en dat ik de volgende in de rij was. Ik kan iedereen afraden een tape deck te versturen via GLS/Ilox Alsof ze hem 2x hebben laten vallen. Hoe dan ook ik heb nu een G16S en een G16C :-) En ik dacht nu heb ik in ieder geval spare parts.
Een ding vroeg ik me af, de G16S heeft slechte condensators en de G16C niet, en toch lijken deze decks als 2 druppels water op elkaar. Na dat ik een R/P kaart uit de C versie trok zag ik meteen waarom. Dit is echt een wereld van verschil en kan niet anders dan een veel ouder deck is. Gewone True hole componenten (Yeeeh!) En in totaal gewoon een veel simpeler ontwerp. Geen micro controllers op de kaart gewoon domme elektronica.
op een rij : Links de G16C Midden de G16S Rechts G16S versie 2 of CR.
Qua mechaniek is het voor zo ver ik weet een 1:1 kopie, ook de capstan motor etc lijken allemaal gelijk. Het controller board lijkt een tikje anders maar ik heb ze nog niet naast elkaar gehad.
NEEEE!, Plastic tandwieltjes. Waarom geen mooie servo, solenoid, etc. Nou dit is dus het eerste wat ik ontdek waarvan ik denk dat zou ik niet zo gedaan hebben.
Op het youtube filmpje wat ik had van het deck wist ik wel dat de computer draaide in het systeem en dat het afspelen werkte, maar ook dat de linker motor zwaar bonkende geluide maakte. Ik dacht aan een lager wat de geest gegeven had.
Bij aankomst (En wat had hij te lijden gehad) Dikke aluminium delen die verbogen waren etc .
Maar ook de bonkende motor bij het spoelen. Normaal als een tape op zijn einde loopt remt het deck af. Deze ging tot mijn schrik gewoon door op volle snelheid en dan voel je meteen dat 1/2" tape op die snelheid best zeer kan doen als je tegen je hand slaat :-) Ga ook niet proberen de reel even met handen te stoppen, wederom auw.
De front plaat los gemaakt en toen kon ik inderdaad aan de spoelschotel de motor heen en weer bewegen. Het bleek dat de schroeven die de motor vast zetten aan de dikke frontplaat waren los gekomen. In de spoelschotel zit ook een puls counter in de vorm van een infrarood oogje en een ontvanger wat het verschil opmerkt tussen een zwart en een zilver vakje. Dit zwart wit spoor was compleet weg gesleten. En het oog zelf had een beste klap gehad. En dat is ook meteen de rede waarom het deck geen snelheid terug neemt bij het einde van de tape.
Het pcb van het sensor oogje is inmiddels hersteld. Het aanbrengen van een nieuw zwart wit spoor gaat wat lastiger worden, maar uitervaring weet ik dat dit soort sensors ook genoegen nemen met zwart wit, zolang het contrast maar groot is.
Hier ook nog even wat foto's van binnen. De Voeding van de G16C is een tikje anders. Het back panel waar de R/P kaarten ingaan is compleet anders. De G16S heeft ruimte voor nog 8 extra kaarten waar de G16C echt compleet vol zit.
PSU
System Controller
Inside
Wat zijn nu de plannen?, wel ik heb 1 mechanisch goede S met rotte R/P kaarten, en 1 elektronica goede C dus ja... een franken deck?
Echter de 16C is nog niet opgegeven, hij is wat ruw maar ik heb wel hoop, zeker als iemand mij kan helpen aan het volgende.
Dit zijn de veertjes waarmee wat druk word gezet op de tenstion arm rollers en guide rollers
Ik heb er 4 nodig en heb er maar 1. Ik verzamel altijd een hoop oude techniek maar dus niets waar zo iets in zou zitten. Misschien kan iemand eens in zijn la kijken of in een sloper of er een soort gelijks in zit. Binnen diameter is 6 mm, hoogte 10 mm
Het tape deck forum is nu het eerste tape forum wat interne foto's heeft van de G16C en zijn R/P kaarten. ;D
Tot slot:
Er is niet veel liefde voor deze decks en ik vind het iets wat wonderlijk. Het meeste is gebouwd als een Russische tank. De koppen zijn dan niet van glas maar wel kogelhard, al is het onbekend waarvan ze gemaakt zijn. Koop nooit een Fostex omdat de koppen goed zijn, dit geeft namelijk niet aan hoeveel draai uren deze heeft. Oke ik geef toe de tape is duur 60 euro voor een pancake is niet ongewoon, daarin tegen kan je er best wel een hoop op kwijt. met een beetje creatief aansluiten is het voor thuis gebruik goed te doen.
Het was misschien voor studio gebruik niet het beste wat je kon kopen maar in een thuis omgeving hebben ze bijna het eeuwig leven. Ja dit deck heeft microcontrollers, 2 stuks als die gaan, is het over.
Maar goed hoe vaak sneuvelen die nu? Zorg voor een goede voedingspanning goede condensators en dan gaan ze lang mee.
Sebastiaan
sterremuur:
Mooi werk allemaal, Sebastiaan.
Voor mij net wat te vergaand. ;)
frank:
Ik verzend al jaren met GLS en dat gaat altijd goed. Punt is gewoon dat de meesten niet weten hoe je een deck goed verpakt. Zelfs al zouden ze de doos laten vallen dan nog denk ik dat het deck, dat ik erin verpakt heb, de val overleeft.
Het goed verpakken van een deck is een investering in goede verpakkingsmaterialen en stevige, dubbelwandige dozen die voldoende ruim zijn.
Navigatie
[0] Berichtenindex
Naar de volledige versie