Recorders > Fostex

Fostex G16s wil niet opnemen.

(1/4) > >>

Voyager:
Een tijdje geleden heb ik een Fostex G16s gekocht voor weinig, met de kreet in de advertentie "met klein defect" Dit tape deck komt uit 1992, en ja het jaar van de condensator plaag.

Persoonlijk een heel erg mooi deck, en ik hoop echt dat ik hem aan de praat krijg want ik kan het niet over me hart krijg om hem in delen op ebay te zetten.

Het deck kent 16 R/P kaarten waarvan elke elektrolytische condensator overleden is, al met al zo'n 700 a 800 condensatoren. De R/P kaarten zijn verantwoordelijk voor het opnemen, afspelen, bias en het wissen van de track. Bij het vervangen van de condensatoren bleek ik 2 type kaarten te hebben namelijk de oudere generatie kaarten met losse dolby S module en de nieuwe singel dolby chip kaarten, welke zo'n 25% meer condensatoren kent, en waar ik nog onderdelen voor moet bestellen.

Ik ben dus begonnen met de eerste 8 kaarten waarvoor ik de condensators had ingekocht.
van de 8 kaarten kwamen er 5 weer tot leven, een redelijke scoren. De overige 3 hebben vermoedelijk 2 defecte mosfetjes dus ik maak me daar niet al te druk over.
De M37700m2a is de hoofd microcontroller, deze stuurt met 4 bits de M50782SP aan. Dit IC zorgt voor het aansturen van de TD62553s driver welke op zijn beurt de RP kaarten bedient.
De M50782SP is verantwoordelijk voor eigenlijk de hele aansturing van de RP kaarten Armed, REC, Erase, mute, power mute etc.
Wat mij opviel was dat Erase altijd hoog was, en ik hoopte op een defecte driver. Echter lijkt het erop dat de driver werkelijk doet wat hij moet doen tenminste als het data sheet correct interpreteer. De TD62553s driver doet ook meteen inverteren dus waar het op neer kwam was dat de M50782SP op Erase de opdracht Laag had staan, waardoor het na de driver als hoog op de kaarten word aangeboden.

(01) Elke RP kaart heeft een microcontroller U7, nou ja zo noemen zij het. Na mijn weten doet het ding niet meer dan wat simpel IO werk en draait er geen software in. Als de status REC word gegeven dan krijgen alle RP kaarten REC, Alleen de kaarten die Armed zijn reageren daar echter op. Mijn hypothese zou zijn dat dit IC op de RP kaarten een staat aangeboden krijgen die ze niet herkennen en dus niets mee kunnen.

(02) Ik heb werkelijk 8 dode kaarten, ik vind dat onwaarschijnlijk.

(03) User error, Selecteer Input mon, Arm channel, Press Rec & Play?

(04) Defecte M50782SP welke commandos van de main cpu verkeerd interpreteert, wel vreemd dat dan alleen die I/O poort dood is, de rest lijkt prima te werken.

(05) Deck kan alleen werken met alle 16 kaarten. Ik zie daar geen bewijs voor in de schema's tevens is het connector board ook voor de G24S en die laatste 8 kaarten ontbreken immers ook.

Connector board schema
http://members.tele2.nl/sebasvdm/Image3.jpg

RP kaart schema

http://members.tele2.nl/sebasvdm/Image4.jpg

De RP kaarten hebben een relay wat volgens mij geschakeld word bij op of afspelen, dit relay doet echter niets.

J1 Type
01 Line in
02 Line out
03 Channel: Kanaal actief 5v
04 Rec: Actief bij rec 5v
05 Spot Erase: 5v altijd hoog! Why?
06 Power Mute: Niet gemeten maar functie lijkt te werken
07 NA in/out: Dolby S On Off
08 Mute 1: Niet gemeten maar functie lijkt te werken
09 Mute 2: Niet gemeten maar functie lijkt te werken
10 12 volt: 12v
11 Odd - Even:  AKA Gapless ? wat doet capless?
12 24 volt: 24v
13 15 volt: 15v
14 0v
15 0v

J2 Type
01 Xtalk: ? geen fauw idee tot nu toe
02 R/P cold: Naar play/rec head?
03 R/p Hot : Naar Play/rec head?
04 Vcc: 13,66 v waarom?
05 0v:
06 Erase cold: Naar Erase head?
07 Erase hot: Naar Erase head?
08 OSC: 0v Bias oscillator?
09 CP: 5v geen idee
10 All in: Hoog bij input-mon 5v
11 AST: geen idee
12 Meter out VU meter out

Ik ben een beetje door mijn idee?n heen omdat ik gewoon simpel weg niet goed weet wat er hoort te gebeuren, mijn kennis tekort schiet. Ik heb het hele verhaal op circuitsonline gezet maar daar kwam weinig op terug. Wat opvallend is, is dat van de verhalen die je leest over de G16S het vaker voorkomt dat mensen het hebben over het niet willen opnemen. Decks die gewoon op alle kanalen spelen, maar het vertikken op te nemen. 

Link naar de service manual
https://www.dropbox.com/s/mie78dz3qouw3hv/service.PDF

Dik:
Gaaf ding, leuke uitdaging!

Denk echter dat je verkeerd zoekt. 3/8 kaarten kapot en hetzelfde defect? Niet waarschijnlijk.

Er zijn zat oorzaken die dit probleem kunnen veroorzaken. Slechte contacten laten ook niet veel bitjes door.
Waarom zou die condensatorplaag zich beperken tot slechts de audioprinten?

Het mooie van 8 printen is dat je kunt wisselen. Je weet al welke het doen toch?

Voyager:
De hoofd condensators zijn niet vervangen dus de eerste afvlak condensators, verder alle condensators bij de spanning's regelaars, het controller board, het RP connector board, en dus nu 8 R/P kaarten. (ik moet gewoon eerst weten of er hoop is voor ik de "dure" elcos ga vervangen. De spanningen zijn allemaal netjes nu.

Weet ik welke kaarten werken? ... wel ik weet welke 5 kaarten afspelen. Ik weet niet wat er voor nodig is om de kaarten in REC te krijgen.
Wat ik weet van het schema of eigenlijk meer eruit begrijp, moet voor een opnamen REC en ERASE hoog zijn, maar er zit ook een relay op de kaart welke schakelt tussen opnamen en weergaven (Dat moet ook wel want dit deck heeft slechts 1 kop plus natuurlijk de wis kop. Dit relay gaat nooit om en we komen nooit in de REC modes terecht.
Slechte contacten hebben we niet echt.

Main cpu - Regelaar - Driver - kabeltje naar connector board (backplane) en dan zijn we er. En dat traject is na gemeten.

Kijk ik weet niet of de main cpu het commando tot opnamen geeft, dat is gewoon niet meetbaar wat ik wel weet is dat als het van die regelaar waar die 4 bits in gaan er totaal niets meer mee gedaan word. Het kan heel goed zijn dat die driver dood is en het signaal niet laag kan worden. Omdat te testen moet ik hem eruit solderen, meestal vervang ik hem dan meteen want ik zaag ze graag bij de knie?n af en dan een voor een de 9 pinnetjes eruit.

Dat ik 3 defecte kaarten heb met het zelfde probleem, wel het is vrij bekend dat die 2 mosfetjes de geest geven zodra die condensators kortsluiting maken. Maar goed je hebt gelijk 3x de zelfde fout, is onwaarschijnlijk. Toch ik maak me daar nu nog niet druk over. Scoop kopen,  waar kom het binnen, waar moet het heen, volgen tot het stopt en oplossen.
Het zou zoooo veel makkelijker worden als ik een 2e werkende hier zou hebben, maar goed nog even sparen. Het geluid wat eruit komt is stiekem wel erg goed.

Ik ben nu 2 maanden bezig en het begint wel tot wanhoop te leiden ondertussen, ik heb echt geen idee meer.

Dat relay bv T1 welke schakelt tussen de opname/weergave modes, wie stuurt dat uiteindelijk aan? Is dat de kaart zelf of komt dat ergens vanaf het connector board? Wat doet AST , ODD-EVEN Gapless CP en Xtalk?

Ik ga in ieder geval de M50782SP regelaar en de TD62553s driver vervangen alleen deze komen uit japan en dat duurt even. Of ik moet wachten en een 2e deck kopen. Ik hoop dat de G16C gelijk is op de dolby versie na, de S vind je bijna niet.

Sebastiaan

Dik:
Geeft het deck via het front wel aan dat hij in rec-mode staat?

Voyager:
Ja Rec gaat gewoon aan, spot erase gaat ook aan als ik die bedien maar doet niets.

Dit is een scan van mijn krabbels, eerste is neutraal, tweede is play, en de derde is rec
Q4 is mute2 Q3 is mute1 Q2 is REC Q1 is Erase, en zoals het erop lijkt is Q1 altijd hoog, (voor de driver laag)

Ik was op jacht naar een G16C maar ik hoorde dat deze toch vanbinnen niet het zelfde zou zijn. En natuurlijk is een G16C service manual niet te vinden dus dat is wel een gok.

Hoe dan ook ik moet een paar dagen het ziekenhuis is dus ik kan wat langzaam reageren.

VG Sebastiaan

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie