Recorders > Technics

bias en eq

(1/2) > >>

Berre:
Heb mijn deck vandaag grondig gereinigd en weer een keertje opgesteld.

Ik durf het bijna niet te vragen, maar hoe zat dat ook al weer met bias en eq.  Voor beide heb ik twee tuimelschakelaars met 3 standen (1-2-3)  Waarmee dat correspondeert ben ik helaas vergeten.  De user manuel vind ik niet meer.

Ik gebruik een maxell XLI tape waar ik 10 jaar geleden muziek heb op gezet.  Klinkt nog steeds voortreffelijk.  Maar ik heb dus geen idee hoe die schakelaars moeten staan.  Heb ze al een paar keer verzet zonder dat ik ook maar het minste verschil kan horen.  Allicht heeft het meer belang bij het opnemen.

sterremuur:
Ik heb hier een manual:

http://ebenau.home.xs4all.nl/sm/Tapedecks/Technics/

Mogelijk is het een servicemanual, maar ik hoop dat je vindt wat je zoekt.
Het is een scan die mij als zips is aangeleverd.

Calimero:
Zoals ik eerder al zei, ik ken de Technics niet zo goed dus hier een paar
algemene tips c.q. feiten.

De bias (in het nederlands: voormagnetisatie) is alleen van invloed op de opname
omdat dit gekoppeld is aan de wiskop.
De Eq kan op zowel opname als weergave van invloed zijn, ik verwacht wel dat het
er dan wel bij staat.
Mocht er niks specifiek bij staan zou ik schatten dat ook de Eq alleen voor de opname
instelbaar is.

De bias is altijd afhankelijk van de gebruikte tape en daarom op sommige decks
op het front instelbaar.
Bij elk deck is de bias af te stellen, maar in de meeste gevallen niet op het front.

Berre:
Bedankt voor de info.  Dat wordt lezen.

Heb gevonden dat het toestel standaard is afgeregeld voor een Scotch tape 207.  Nooit van gehoord. Gelukkig zie ik Maxell met dezelfde instellingen erbij staan: Bias 3 en Eq 2.  Mooi.

Nogmaals bedankt.

De service manual is best interessant, maar gaat uiteraard boven de pet van de gebruiker.  Misschien maar goed dat men een hele zwik meetapparatuur nodig heeft om een en ander af te regelen.  Zo krijgt men niet de spontane behoefte om te gaan rotzooien.

Calimero:

--- Citaat van: Berre op  4 februari  2013, 20:27:10 ---Misschien maar goed dat men een hele zwik meetapparatuur nodig heeft om een en ander af te regelen.  Zo krijgt men niet de spontane behoefte om te gaan rotzooien.

--- Einde van citaat ---

Da's een verstandige gedachte  ;)
Je zal ze de kost moeten geven die eerst gaan draaien/rotzooien en daarna op zoek moeten
naar iemand met de juiste kennis en meetapparatuur ....

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie