Auteur Topic: Revisie Revox A77 afregelen  (gelezen 3825 keer)

Marotick

• Koekiemonster
Re: Revisie Revox A77 afregelen
« Reactie #15 Gepost op: 3 augustus 2020, 09:58:33 »
Even voor de duidelijkheid: Er zijn 2 recordingsprintjes en ieder heeft 1 potje van 500 Ohm en 3 potjes van 25K respectievelijk voor recorder volume, EQ voor de hoge snelheid en EQ voor de lage snelheid.
Die EQ's moeten op minimaal staan als je begint.
EQ hoge snelheid is linksom voor minimale EQ.
EQ lage snelheid is rechtsom voor minimale EQ

Er is 1 printje voor de bias en daarop zitten normaal gesproken 4 potjes van 50K. maar met 50K geef je, ook als deze minimaal staan, al veel bias zodat je het maximale punt vaak al niet aantreft. Als je de potjes 100K maakt zie je die maxiimale waarde wel. Draai het betreffende potje van links naar rechts en je ziet dat de 10.000Hz wordt opgenomen. Dit zie je in de stand naband NAB en aan de uitgang van de recorder.
Draai de bias verder op en draai door als je ziet als de bias weer zakt. Laat de bias zover zakken totdat je weer op de -20dB bent. (Als alles goed gegaan is zal dat  ca 5dB zijn maar het kan ook veel meer zijn als er nog een EQ openstaat. Als de 10.000Hz ook op -20dB staat fiets dan het hele frequentie bereik door en als dat allemaal op -20dB staat is het al goed.
Anders een paar keer het bovenstaande herhalen.
Mochten de hoge frequenties toch wegvallen dan kan je dat corrigeren met de EQ regelaar maar pas op want het kan zijn dat frequentie die nog goed waren ook wat versterking mee krijgen en krijg je een buikje te zien bij de weergave.
EQ staat voor corrigeren en dat moet je pas doen als het niet anders kan het liefst laat je dat met rust.

De azimuthe. Als deze nog goed staat dan moet je daar ook van afblijven. Maar het kan geen kwaad om de azimut van de opnamekop  te controleren. Als je een hoge toon opneemt 10.000 of meer dan zal de weergave bij het mono maken zakken als de azimut niet goed staat. De azimut van de opname kop moet sowieso het zelfde zijn als de azimut van de weergave kop voor het maken van perfecte opnamen. Als de azimut van de weergave kop scheef staat is dat niet erg want de azimut van de opname kop staat dan ook net zo scheef en zo maak je goede opnamen. Echter als je de opname legt op een recorder die een andere azimut stand heeft dan zal de opname niet goed klinken. Voor het uitwisselen is het dus belangrijk dat alle azimutten hetzelfde zijn. Daarom besteden makers van testbanden veel tijd aan het bereiken van de beste azimut, dat is dat de opname loodrecht op de band komt. Dat wordt alleen bereikt als de luchtspleet van beide koppen loodrecht staan t.o.v. de band.
Jack

Woody10

• Newbie
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 3 augustus 2020, 15:34:23 »
Het probleem is dat alles goed gaat tot ik hier ben:

-Het regelaartje daar onder, de derde van boven draai die zover open dat je op de meter het signaal ziet opkomen en stop als je bij die -20 dB bent gekomen. Doe dat ook voor het andere kanaal. Voer nu 10.000 Hz toe en de meter zal flink op of terug lopen-

Dus 1000Hz -20dB input (AUX) parallel, millivoltmeter aan de uitgang.
- volume volledig open
- NAB
- Record op AUX
- Level op max
- rode knoppen ingedrukt

Derde trimpot van boven op de record printen CH1 en CH2

CH1 millivoltmeter op 300mV

CH2 millivoltmeter op 300 mV

Wanneer ik aan de trimpot draai, gebeurt er bij niets, geen verandering.

Gisteren tot laat nog het signaal gevolgd met de scoop, alles ziet er normaal uit.

Wat heb ik wel gevonden:

Op de wis kop zou ik op A-bruin 22V moeten hebben 120Khz, Ik heb 116Khz maar ik denk dat dit ok is.
Op de wis kop zou ik op B-oranje 44V moeten hebben 120Khz, Ik heb 112Khz maar ook hier denk ik dat dit ok is.

Op blauw heb ik niets, geen spanning en natuurlijk ook geen frequentie. Raar??

Tussen blauw en bruin zit CH 1 en tussen bruin en oranje CH 2, je zou denken dat dit langs beide zijde gelijk zou zijn?

Zorgt de wis kop hier voor geen voor-magnetisatie?

En als dit niet ok is, wat is dan de relatie tussen dit en het niveau dat ik niet kan instellen

Dan op deze pagina:

RF - Voltages and frequency checking

2 track = 21V op HB3 oranje en HB6 blauw 120Khz ( dit zijn  natuurlijk de draadjes van de wis kop )

Ik heb op HB3 Oranje 44V en 120Khz
Op HB6 0V en geen frequentie

Dus hier zegt men dat ik op beide 21V moet hebben.

Iets mis met de oscillator ??

« Laatst bewerkt op: 3 augustus 2020, 15:55:08 door Woody10 »

Marotick

• Koekiemonster
« Reactie #17 Gepost op: 3 augustus 2020, 16:28:30 »
Hoe het zit met de wiskop moet ik nog even nakijken. Maar iets staat me bij dat ik dat zo al eerder heb ontdekt. Wordt de band wel gewist?

Dat 3de potje vanaf boven (22K) is voor het opname volume, hiermee maak je voor en naband gelijk. Wel moet je -20dB 1000Hz toevoeren naar de ingang van de revox. Als je dat hebt dan zou je de opname toevoer hiermee moeten regelen. Bij 1 printje werkt het bij de ander niet. Als je die 2 printjes eens omdraait zit dan het probleem bij het printje wat eerst goed was? of verhuisd het probleem mee? Het kan natuurlijk zijn dat er iets in de print staat te oscilleren en als dat achter het potje gebeurt dan kan je met het potje dat ook niet regelen. Daar kan je achter komen als je de 2 recording printen omdraait. Als de fout in de print zit dan zal het mee verhuizen.
Jack

Marotick

• Koekiemonster
« Reactie #18 Gepost op: 7 augustus 2020, 22:35:11 »
Is er nog vooruitgang?

Jack

Woody10

• Newbie
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 9 augustus 2020, 11:42:15 »
Gisteren avond laat heb ik een afregeling bereikt, deze morgen met verse moed verder gegaan.
Maar het lukt opnieuw niet om de bias in te stellen.
Ik heb nu wel gemerkt dat bij het aanraken van de print mijn milivolt meter fel naar beneden ging, slecht contact tussen de print en de connector? Ik zoek het uit. Maar nu is het te heet in mijn hobby kamer, ‘t zal voor later zijn.

Marotick

• Koekiemonster
« Reactie #20 Gepost op: 9 augustus 2020, 14:40:33 »
Toevallig deze week een A77 onderhanden genomen en daarbij bleek dat de connector slecht contact maakt met de print. De verende contacten zijn wat lam geworden. Ik heb die verende contacten wat open gebogen maar bij 1 iets te ver opengebogen en dan krijg ik de print er niet meer in omdat het uiteinde van het contact dan klem komt tegen de onderkant de print. Ik heb dat al eens eerder gehad en als je dan wat duwt dan druk je het verende contact stuk.
Als de print er erg licht in en uit gaat (valt) dan kan je er wel vanuit gaan dat er enkele contacten geen contact maken.
Jack

Woody10

• Newbie
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 25 augustus 2020, 21:06:51 »
Hij is is eindelijk in orde.
Het beste is dat je de procedure voor het afregelen enkele keren doet en exact volgt wat Marotick beschrijft.
Als de rest ok is ( elektronica ) dan werkt dit goed.

Er was een probleem met de niveau regeling van kanaal 1 vooraan, wanneer je slecht start van in het begin dan word het moeilijk om het tot een goed einde te brengen.
Ik heb de potentiometer er uit gesoldeerd, de boel gereinigd terug geplaatst en het afregelen volledig herbegonnen.
Ook de contacten van de printjes moeten proper zijn en goed contact geven anders heb je gegarandeerd problemen.
Alle elektrolytische condensatoren zijn vervangen de kleine rode en groene caps zijn ook vervangen, de motor condensatoren zijn vervangen, alle trimpots zijn vervangen. Alle contacten zijn gereinigd.
Nieuwe lagers en alles de nodige olie en smering. 
Het is duidelijk, deze toestellen zijn +40 jaar oud en hebben wat zorg en aandacht nodig, hopelijk kan hij nog eens 40 jaar mee.
Zelfs bandrecorders die er op het eerste gezicht goed uitzien, zoals deze van mij, hebben aandacht nodig om opnieuw goed te presteren.
Het positieve aan dit alles is dat door het vele zoeken, eerst werkt het dan vervolgens niet meer, heb ik heel veel geleerd en dat is het mooie aan deze hobby.
Bedankt iedereen voor de tips.

Groeten,

Woody uit het houtland.

leo

• Hero Member
« Reactie #22 Gepost op: 25 augustus 2020, 21:19:15 »
ja zonder marotick kan iedereen zijn revox wel
naar de stort brengen

Marotick

• Koekiemonster
« Reactie #23 Gepost op: 26 augustus 2020, 09:17:49 »
Woody10
Gefeliciteerd!
Het was een lange weg maar het is je wel gelukt. Veel plezier net je Revox.

Jack Marotick

bartvandamme

• Newbie
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 25 maart 2023, 18:13:05 »
Klein vraagje ivm met de afregelen op 0db of 6db.

Als ik met de testband het weergave niveau afregel op 0,775vrms dan staat die op 0db en als ik dat afregel op 1,5vrms dan staat die op +6dB.
Zelfde uiteraard voor de afstelling 0 van de VU meters.
Zie ik dit juist ?

wim-nl

• Sr. Member
« Reactie #25 Gepost op: 26 maart 2023, 11:53:09 »
Bart, ik snap je vraag niet helemaal, daarom wat algemene info:

De uitgangsspanning is niets meer dan de spanning die naar je versterker INPUT gaat, en heeft niets met de geluidskwaliteit van je recorder te maken, of hoe sterk het signaal op de band staat.
Het maakt dus niet uit of 0db op je VU meter nu 775 mV uitgangsspanning geeft of 250 mV. Zolang je er maar voor zorgt dat je voor de rest van het afregelen voor 0 db dezelfde waarde aanhoud.
0db = 775mV of 0db = 250 mV of 0 db = xxxxmV.