Overige audioapparatuur > Versterkers
Akai versterker am2450
Marantz:
Als ik niet aan de goede potmeterwaarde kan komen mag ik dan als balance regelaar een hogere of lagere waarde nemen
Orgineel moet er een 250K in met middenstand en gekartelde as
Maar er is alleen de waarde 100 en 500K leverbaar
Mijn vraag is kan ik deze waarde veranderen zonder risico
Hoor graag van u
sterremuur:
Is er geen van 220k beschikbaar?
Dat is een gangbare waarde die dichtbij ligt.
Of deze, van 200k.
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=452799
Marotick:
Voor de balans regelaar, zorg dat je een lineaire neemt en geen logaritmische.
Je kan die van 500K nemen en dan kijk je hoe dat regelt en eventueel kan je een 500K vaste weerstand over de 2 buitenste aansluitingen plaatsen, dan kom je elektrisch gezien weer op 250K
Ook die van 100K zou je kunnen nemen maar dan zou ik 2 vaste weerstanden van 50K er bij nemen. Verbind dan iedere weerstand dan aan de buitenste aansluiting van de pot zodat je een serie schakeling krijgt. De totale weerstand komt dan op 200K maar dit heeft een nadeel dat het bereik van de balansregelaar niet meer zo groot wordt als voorheen, maar meestal blijft er nog genoeg over om het te kunnen regelen.
Jack Marotick
Marantz:
Ja die heb ik gevonden, maar mag ik zomaar een waarde vehogen of verlagen
Dat is mijn vraag
Hoor graag van u
Marotick:
Met wat ik voorstel verander je met idee 1 de waarde niet en met idee 2 verander je de waarde amper en kan je dat moeiteloos doen.
Maar als je een balans regelaar kan vinden van 220K, dat is de vervanging voor 250 K.
Vergeet niet dat onderdelen meestal een tolerantie mogen hebben van 20% en dan zie je dat je meestal aardig wat ruimte hebt.
Lineair is wel belangrijk omdat dat een gelijkmatige verdeling heeft van de waarde over het bereik.
Jack
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie