Auteur Topic: Redelijk dringend: pieptoon behalve in opnamestand  (gelezen 319 keer)

C.B.

• Jr. Member
  • **
Redelijk dringend: pieptoon behalve in opnamestand
« Gepost op: 29 juni 2022, 16:28:27 »
Ik zit met een nogal groot probleem; als mijn Akai 1720 aanstaat, geeft hij een luide pieptoon, behalve in de opnamestand. Het probleem lijkt mij dus in de opnameprint te zitten. Dit probleem doet zich voor sinds ik zo'n half uur geleden de opnameschakelaar doorspoot met contactkuiser. Zou ik iets misdaan kunnen hebben aan die schakelaar?
En laat het nu juist deze recorder zijn die ik wil verkopen...

Cyriel

C.B.

• Jr. Member
  • **
Re: Redelijk dringend: pieptoon behalve in opnamestand
« Reactie #1 Gepost op: 29 juni 2022, 16:36:44 »
Correctie: na verder testen is gebleken dat het probleem niet in de opnameprint zit.

Cyriel

henk 43

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2022, 16:39:42 »
Als ik mij goed herinner wordt in de stand weergave de opnamekop kortgesloten door deze schakelaar kontroleer dat Ik heb ooit het omgekeerde gehad de opnamekop bleef kortgesloten waardoor hij niet op nam

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2022, 17:41:22 »
Ik zou de contactcleaner goed verwijderen met IPA, isopropanol, en de boel daarna droogblazen.
Misschien is er onbedoeld een geleidende  verbinding ontstaan die oscillatie geeft.

C.B.

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2022, 19:25:15 »
Ik zou de contactcleaner goed verwijderen met IPA, isopropanol, en de boel daarna droogblazen.
Misschien is er onbedoeld een geleidende  verbinding ontstaan die oscillatie geeft.

Dat ga ik zeker eens proberen. Ik ben doorgaans nogal kwistig met mijn contactkuiser...

Cyriel

C.B.

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 30 juni 2022, 12:45:57 »
Het rechterkanaal lijkt, na opkuisen, weer in orde!

Nu het linkse nog.

Cyriel

Bert V

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 30 juni 2022, 14:07:28 »
Beste Cyriel,

De 1720 heeft geen aparte opnamekop maar een gecombineerde opname/weergavekop; dat houdt in dat  deze wordt omgeschakeld voor deze functies door de opname/weergave schakelaar die jij "gereinigd" hebt; deze schakelaar zal flink vervuild zijn en kan door een goede reiniging met een juiste contactcleaner weer probleemloos kunnen schakelen.
Na inspuiting deze schakelaar flink heen en weer bewegen zodat de contacten daardoor gereinigd worden.
(Controleer ook even de plug die de koppenbedrading met de print verbindt!)

succes!

Bert
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2022, 14:09:40 door Bert V »

C.B.

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 30 juni 2022, 14:24:09 »
Als ik de bewuste opnameschakelaar (2, L en R, mechanisch gekoppeld), op de print (eveneens 2), indruk (opnamestand), is er geen piep.
Als ik eerder genoemde opnameschakelaars loskoppel van de eigenlijke bedieningsknop (vanvoor, STOP-PB-REC) en deze laatste op REC zet, is de pieptoon eveneens weg, alhoewel niet gekoppeld aan de schakelaars op de prints.

Hierdoor denk ik dat het eerder ergens in de versterker moet zitten... In opnamestand staan de luidsprekers altijd uit, maar ik zie niks op de VU-meters (die reageren op de piep)

Voordat ik de schakelaar kuiste, werkte hij wel maar gaf de schakelaar een luid gekraak.

Ik blijf voort proberen. Een toongenerator is wel handig (oscilloscoop heb ik toch al), maar...

Cyriel

C.B.

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 30 juni 2022, 14:38:43 »
Aha! Nu lijkt het linkerkanaal in orde. Rechts lijkt ook wat verbeterd, of toch veranderd (klinkt ongeveer als een CRT-tv, maar dan luider). Dat laatste gebeurt ook enkel als de recorder eens aangezet van PB naar REC terug naar PB of STOP gaat. Maar als de recorder aangezet wordt zonder dat er naar REC gegaan wordt, blijft hij stil.
Maar, de piep verdwijnt wel na even.
Als er dan weer naar REC wordt geschakeld, en terug, is de piep er soms weer (soms ook niet) maar die verdwijnt dan ook weer na een aantal seconden. Ik denk dat ik er bijna ben.

Cyriel
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2022, 14:56:34 door C.B. »

C.B.

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2022, 16:01:18 »
Nu begint links ook weer en rechts in opnamestand ook!...

Misschien, als ik het efkens laat rusten, dat dat helpt.

Cyriel

C.B.

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 16 juli 2022, 21:47:55 »
En rusten heeft het inderdaad (voorlopig?) verholpen!

Cyriel

disco

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 9 augustus 2022, 18:10:59 »
Er bestaan diverse reinigingsmiddelen, voor diverse toepassing. Waar je voor moet oppassen is dat het vocht met vuil een elektrische verbinding legt waar deze niet gewenst is. Het is beter de krakende schakelaar uit te bouwen en desnoods met de utrasoonreiniger werkelijk schoon te maken en de contacten "te kuisen" en vervolgens te smeren met het juiste middel. Goed drogen uiteraard alvorend weer terug te monteren.