Auteur Topic: Revox E 36 wist slecht  (gelezen 408 keer)

Rob H

• Newbie
  • *
Revox E 36 wist slecht
« Gepost op: 13 maart 2023, 14:44:17 »
Beste Forumleden, ik heb een probleem met mijn Revox E36.
De recorder wist de oude opnames slecht, ik dacht aan zwakke ECL 80 buizen in de oscillator. Maar bij de openschroeven van de onderzijde blijkt dat van de drie oscillatorspoelen van een de regelkern mist. Ik vermoed dat de oscillator daardoor dus niet goed werkt (vm L1 of L2). Wie kan mij helpen aan een regelkern en heeft ook een advies voor het opnieuw afregelen van de oscillator of zijn er mogelijk andere problemen, de koppen zijn natuurlijk goed schoongemaakt. Hoor graag, mvg Rob

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: Revox E 36 wist slecht
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2023, 15:02:23 »
Liggen de kerntjes niet los in de kast?

Rob H

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2023, 15:50:27 »
Nee helaas, mogelijk is er een losgekomen, maar die kan via het luchtrooster verloren zijn geraakt! Misschien heeft iemand nog een losse kern liggen, ik zou er zeer mee geholpen zijn!

C.B.

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2023, 16:31:34 »
Interessant.
Mijn D36 wist ook slecht. Het zou wellicht moeten lukken dat het bij mij hetzelfde probleem is, maar ik ga zeker de spoelen eens nazien.

Rob H

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2023, 10:38:59 »
Door de geleider voor de afslag aan de linkerzijde heeft de wiskop onvoldoende contact, de kop iets verdraaien geeft dan wel een optimaal resultaat. De wis en opnamekop hebben niet meer de fabriekslak, dus zijn opnieuw geplaatst. De weergavekop heeft nog wel de rode fabriekslak en functioneert nog prima. Check dus de stand van de wiskop

C.B.

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2023, 20:49:57 »
Door de geleider voor de afslag aan de linkerzijde heeft de wiskop onvoldoende contact, de kop iets verdraaien geeft dan wel een optimaal resultaat. De wis en opnamekop hebben niet meer de fabriekslak, dus zijn opnieuw geplaatst. De weergavekop heeft nog wel de rode fabriekslak en functioneert nog prima. Check dus de stand van de wiskop

Dat heb ik ook al eens geprobeerd, maar veel gaf het niet. Toch ga ik dat nog een proberen, want als het bij u kan werken...

Rob H

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2023, 12:33:59 »
Stand van de wiskop proefondervindelijk vaststellen, draai de centrale schroef van de kop iets los, niets veranderen aan de horizontale stand, als de kop recht staat blijft deze ook recht. Het verschil is miniem dus een bespeelde band wissen en beoordelen op nabandcontrole. Bij mij heeft dit prima gewerkt en heb nu een strakke gewiste band. Ook het frequentiebereik werd weer optimaal. De opnamekop staan dus wel goed afgesteld. Ik hoop dat dit werkt.

Rob H

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2023, 12:38:38 »
De rol van de regelkernen in de oscillisator spoelen is mij niet duidelijk. In de handleiding staat ook niets over het afregelen van deze spoelen. Bij mijn recorder werkt alles schijnbaar goed, wissen is ok en het frequentiebereik is goed.

rdenbekker

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2023, 20:08:10 »
Twee van de spoeltjes (L1 en L3 in de schema's) zijn van de bias traps in het opname gedeelte. In de service manual van de G36 staat wel hoe je die kunt afregelen.

Rob H

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2023, 10:59:30 »
Dank voor de suggestie, ik zal de manual van de G36 eens raadplegen!

C.B.

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: 28 maart 2023, 16:31:03 »
Ik heb nog eens gekeken, en bij mijn D36 ontbreekt óók de middelste regelkern.
Wellicht is het dus eerder normaal.