Auteur Topic: Luide schakelpuls bij het omzetten van de tape- naar inputschakelaar.  (gelezen 215 keer)

ejvankan

• Newbie
  • *
Hallo allemaal. Ik ben al geruime tijd lid van het forum, zonder mij ooit voorgesteld te hebben. Bij deze dus: Ik ben Evert van Kan uit het bouwjaar 1943. Ik woon thans in Bakkum, gemeente Castricum. In mijn werkzame leven was ik leraar werktuigbouw op de Bedrijfsschool van toen der tijd Hoogovens IJmuiden.
Sinds de Corona-periode houd ik mij als hobby bezig met het opknappen en reviseren van tapedecks. De merken Revox, Akai en Teac hebben daarbij mijn voorkeur. Na de revisie van twee Revox A77 MK3 decks, één Teac XR3, een Revox B77 MK2 en een Revox B77 MK1 ben ik nu de gelukkige bezitter van een Revox B77 MK1 en een Akai GX620. Naast deze hobby ben ik al jaren een enthousiast blaasmuzikant, o.a. in een ouderenorkest. Ik blaas daar de euphoniumpartij; lijkt op een iets kleinere tuba.
MIJN VRAAG: Bij het reviseren van mijn Revox B77 MK1 heb ik het probleem dat wanneer ik opneem en de voor-nabandschakelaar omzet een flinke geluidspuls in de speakers of op de koptelefoon hoorbaar is.  Aan de VU-meters te zien gaat het uitsluitend om het rechter kanaal; de LED-piekmeter licht daarbij ook op. Ik heb van alles geprobeerd maar kan de oorzaak niet ontdekken. Deze storing hoor ik tijdens het schakelen op de speakers en de hoofdtelefoon, maar de storing wordt (gelukkig) niet op de tape opgenomen.
Kan iemand mij op weg helpen? Bij voorbaat mijn dank.

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: Luide schakelpuls bij het omzetten van de tape- naar inputschakelaar.
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2023, 09:39:56 »
Dag Evert,
fijn dat je je nog even voorstelt.

Een puls zoals je beschrijft komt door gelijkspanning over de schakelaar.
Als dat kwam na je revisie vermoed ik dat je een koppelcondensator verkeerd om hebt geplaatst of dat deze defect is.

Loop schema en print van dat kanaal nog eens na.

Succes, Eric

ejvankan

• Newbie
  • *
Re: Luide schakelpuls bij het omzetten van de tape- naar inputschakelaar.
« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2023, 19:16:57 »
Bedankt Erik voor je reactie. Ik heb in het rechterkanaal van de weergeefversterker alle condensatoren al getest en heb geen problemen kunnen ontdekken. De route in het schema van de omschakeling is niet bepaald duidelijk aangegeven. Hopelijk is er iemand die een soortgelijk probleem heeft of heeft gehad.