Auteur Topic: Akai GX-210  (gelezen 145 keer)

dzjarr

• Jr. Member
  • **
Akai GX-210
« Gepost op: 18 november 2023, 16:20:52 »
Hoi,

Een post sinds zeeeeeeer lange tijd, neerdere jaren zelfs denk ik....

Ikmheb hier een GX-210 welke langzaam spoelt. Als deze een tijd heeft aangestaan, dan gaat het beter, alsof deze moet opwarmen.
Maar nu ook zo'n dergelijk probleem met de capstan-motor. Deze draaide vanmorgen bijna niet en zonder kracht. Langzaam kwam dit weer bij.

Ik moet erbij zeggen dat deze recorder in mn schuur staat, in een soort thuis-cafe. Deze is dus eigenlijk iets teveel onderhevig aan temperatuurwisseleingen denk ik.

Eniig idee waar te zoeken? Motor-condensatoren? Het lijkt er eigenlijk op dat die van de Capstanmotor al eens zijn vervangen (Zijn die op die bovenste print toch?)
Vonkenblussers lijken optisch goed, zijn van die blauwe blokjes die hier in zitten.

DdH

• Sr. Member
Re: Akai GX-210
« Reactie #1 Gepost op: 19 november 2023, 11:13:31 »
Dag Dzjarr,

Vooral omdat het na een tijdje draaien overgaat (en omdat je het hebt over de schuur), denk ik aan onvoldoende smering wegens (relatieve) koude.
Na verloop van tijd warmt de smering op en komt dan op werk-viscositeit, schat ik zo.

Dirk

dzjarr

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2023, 14:35:36 »
Dag Dzjarr,

Vooral omdat het na een tijdje draaien overgaat (en omdat je het hebt over de schuur), denk ik aan onvoldoende smering wegens (relatieve) koude.
Na verloop van tijd warmt de smering op en komt dan op werk-viscositeit, schat ik zo.

Dirk
Dat zou kunnen, maar als ik de motor los beweeg gaat deze gewoon heel soepel. Spoelmotoren evenzo. Denk niet dat het daar zit eigenlijk. Heb overigens contact gejad met Frank en hij gaat wr naar kijken

dzjarr

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2023, 14:37:38 »
Overigens ben ik eventueel ook op zoek naar een tweede, nette en gereviseerde 18cm akai-recorder. Dus mocht iemand nog iets hebben staan en willen verkopen: graag!

Bert V

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2023, 15:26:53 »
Dan zou ik je adviseren het wel bij een 3-motorendeck te houden; de 1-motordecks hebben een heel andere mechanische opbouw;  (slipkoppelingen , veel mechanisch lawaai, géén reverse, en soms andere kwaaltjes); ikzelf heb ook een GX-210D en een oudere X-201D draaien,  dus met 3motoren en beiden probleemloze machines.

Bert
« Laatst bewerkt op: 19 november 2023, 16:51:55 door Bert V »

dzjarr

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 19 november 2023, 19:11:27 »

Dan zou ik je adviseren het wel bij een 3-motorendeck te houden; de 1-motordecks hebben een heel andere mechanische opbouw;  (slipkoppelingen , veel mechanisch lawaai, géén reverse, en soms andere kwaaltjes); ikzelf heb ook een GX-210D en een oudere X-201D draaien,  dus met 3motoren en beiden probleemloze machines.

Bert
Ja ik ken ze :) Heb op dit moment een 210, 625, 630 2x 635. Maar ik heb in mn cafeetje geen plaats voor 26cm recorders. En vind ze daar een beetje te prijzig voor  vandaar dat ik een goed lopend 18cm deckje als 2e erbij wil