Auteur Topic: 9100X (9141X, eigenlijk) overeenkomsten met 10X en andere  (gelezen 313 keer)

DdH

• Sr. Member
9100X (9141X, eigenlijk) overeenkomsten met 10X en andere
« Gepost op: 31 oktober 2023, 10:35:55 »
Beste mensen,

Ik heb een gedeeltelijk defecte (wel FF en REW, maar geen play, rec nog niet geprobeerd) 9141X gekregen en wil ermee aan de slag gaan.
Voordat ik iets dergelijks doe, verzamel ik altijd zoveel mogelijk informatie. Veel bekende gebreken (hard vet) en hoe die op te lossen heb ik (onder andere hier) al gevonden, net als de SM.
Ik heb me bij het zoeken bewust beperkt tot de 9100-modellen, al heb ik met een schuin oog ook info over de 9000 en de 9200 gezocht en zelfs een beetje over de 10X.
Ik heb gelezen dat de 9100 een verbeterde versie is van de 9000 en dat de 9200 eigenlijk alleen Dolby erbij heeft.

Mijn vraag is: in hoeverre verschilt de 9100 aan de binnenkant van met name de 10X, anders dan dat die grote spoelen aankan?
Als die verschillen klein zijn, zal ik ook gaan zoeken naar de gebreken van de 10X. Die zullen dan vermoedelijk niet wezenlijk anders zijn.

Ik verneem graag jullie reacties, vragen, opmerkingen en/of suggesties!

Dirk

frank

• Koekiemonster
Re: 9100X (9141X, eigenlijk) overeenkomsten met 10X en andere
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2023, 20:28:42 »
Als je capstanmotor van de 10X kapot is dan heb je helaas helemaal niets aan een 9000X, 9100X of een 9200XD omdat die een wisselspanningmotor hebben die de capstan m.b.v. rubber tussenwielen aandrijft, terwijl de 10X en 10XD een gelijkspanningmotor hebben die de capstan met een snaar aandrijft. Je kunt daarvan dus helemaal niets overzetten. Het lijkt niet eens op elkaar... :-[

DdH

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 1 november 2023, 09:23:55 »
Dag Frank,

Dank voor je reactie. In ieder geval wijkt de 10X dus in dat opzicht af van de 9xxx-serie.

Wat ik nog niet vermeld had, was dat FF en REW het alleen doen zolang ik de bijbehorende knoppen ingedrukt houd.
Wijst dat mogelijk op de bekende en gevreesde storing in de logica-sturing met bijbehorende niet-meer-verkrijgbare ICs, die ik ook op mijn zoektocht tegenkwam?

Dirk

DdH

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 6 november 2023, 11:07:19 »
Update:

Een waarschijnlijke en bekende oorzaak is dat het mechanisme dat onder andere de aandrukrol naar de capstan brengt, ook last heeft van vast vet. Dat is lastig te bereiken, want aan de onderkant van de koppenbrug, maar Frank (eervolle vermelding) heeft me de weg gewezen.

Sinds mijn laatste post en een PB aan Frank heb ik -min of meer per ongeluk, toen ik zocht naar info over de TCD 310- op "tonbandforum.de" een leerzaam dialoog met foto's (!) gevonden over bijna precies deze kwestie:
https://tonbandforum.de/showthread.php?tid=26381&highlight=tandberg
en een verhelderend YouTube-filmpje (ook al gaat het over de 10X):
https://www.youtube.com/watch?v=oTQcOC7m0IA

Het eventueel vervangen van de ICs incl aanpassingen gaat mijn vaardigheden vEr te boven, dus ... houd ik het op "leren zonder groot risico".
Ik heb hem kado gekregen, dus als het geen succes wordt, ben ik in ieder geval afgehouden van activiteiten die de samenleving werkelijk schade berokkenen.  ;)

Dirk

frank

• Koekiemonster
« Reactie #4 Gepost op: 6 november 2023, 11:42:28 »
Het probleem dat FF en REW het alleen doen zolang je de toets ingedrukt houdt zou een andere oorzaak kunnen hebben dan defecte IC's. Als de IC's defect zijn dan gaat het deck, zodra je de POWER schakelaar indrukt, meteen op snelspoelen. Dat is bij jouw Tandberg niet het geval. Ik heb mij nooit heel erg verdiept in de schema's van de Tandberg maar het zou kunnen zijn dat het relais niet wordt vastgehouden. Dat hoeft niet per definitie aan de IC's te liggen. Maar dan zou je verder in de besturing moeten duiken om te achterhalen wat daar de oorzaak van is. En mocht dat niet lukken dan kun je er wellicht vast mee leven als je wel de knop ingedrukt moet houden tijdens spoelen. Het is niet ideaal maar waarschijnlijk gebruik je dat toch niet zo heel vaak.

DdH

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: 7 november 2023, 11:32:50 »
Dankje Frank,

Waarschijnlijk niet de ICs dus, dat is relatief geruststellend.
Ik heb inmiddels voorzichtig geprobeerd om de koppenbrug achterover te kantelen, maar het einde van de 'stang'verbinding met de solenoid lijkt dat te belemmeren.
[foto]
Kun jij je nog herinneren hoe je dat hebt gedaan?
Zo niet, dan vraag ik het Kuni, de Duitser; bij hem was het iets meer dan een jaar geleden.

Dirk

frank

• Koekiemonster
« Reactie #6 Gepost op: 7 november 2023, 22:19:49 »
Volgens mij heb ik eerst de drukrol inclusief de arm eraf gehaald. Als die eraf is, kun je de stang van van solenoid terugduwen zodat hij niet meer in de weg zit. Dat veertje links op de foto moet er dan ook vanaf. Het scharnierpunt van de solenoid moest ik toen ook opnieuw smeren want die zat net zo vast als het pennetje waar ik over sprak en de Cross Field kop.

DdH

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: 20 november 2023, 17:31:08 »
Dag Frank (en anderen die dit lezen),

De drukrol-arm was met de hand redelijk goed te bewegen, dus die was nog niet vastgekoekt.
Het mechanisme van de Crossfieldkop en de daaraan gekoppelde bandafhouder-pen kon ik ook bewegen, maar dat ging aanzienlijk stroperiger.
Kuni -eigenlijk heet hij Matthias- heeft me uitgelegd hoe de arm eraf moet. Vooral de
\
O
/
borgveer verwijderen was lastig.
Schoonmaken van beide vuile draaipunten aan de onderkant van de koppenbrug met IPA en daarna een heel klein beetje kogellagervet: soepel!.
Alles weer in elkaar gezet en het mechanisme -dit keer inclusief X-kop en pen- bewoog zoals het hoort.
Dat wil zeggen: af en toe, als ik het een handje hielp door de arm met mijn vingers in de goede richting te duwen.
Als ik dat niet deed, maakte het complete mechanisme de beweging tot halverwege en sloeg vervolgens af.
Ik vermoedde dat de 'solenoid' (ik weet de correcte Nederlandse term niet) niet voldoende kracht meer heeft en de bijbehorende microswitch niet voldoende activeert. Of is het "Hij doet het wel of hij doet het niet, nooit iets ertussenin"?
Gelukkig heb ik nog een 8 cm-spoeltje met band, zodat ik daarlangs kan. Toen ik de solenoid een handje hielp: succes!  :)
Valt er iets te smeren aan een solenoid? Zoja, waarmee?

Nog twee vragen:
* Waar zoek ik de beruchte RIFA-vonkblussers/snubbers in dit model voordat ze ontploffen en waarmee kan ik ze het beste vervangen?
* Ik meen iets gelezen te hebben dat bij dit model de VU-meters alleen bij opname actief zijn en niet bij weergave. Klopt dat?

Hartelijke groeten van

Dirk
« Laatst bewerkt op: 20 november 2023, 17:39:50 door DdH »