Auteur Topic: Netspanning Teac X-2000R  (gelezen 750 keer)

Albert1249

• Newbie
  • *
Netspanning Teac X-2000R
« Gepost op: 24 juli 2023, 18:48:47 »
Hoi Allen,
Omdat systematisch steeds de netspanning wordt verhoogd tot de beoogde 240V~ zonder aankondiging checkte ik laatst de spanning en bleek het op 235V te zijn  gebracht. Mijn broer zegt zelfs dat het op 240V is gebracht. Nu heb ik al mijn apparatuur op 240V omgeschakeld, alleen mijn Teac X-2000R en equalizer Akai EA-G90 hebben geen netspanning ingangskeuze mogelijkheid, de trafo's zijn fixed op 220V. Het te verwerken verschil word nu wel erg hoog.
Bij het kijken zag ik wel dat de voedingstrafo van de Teac 3 draden in heeft: Wit, Paars en rood, waarvan de witte en paarse naar de netschakelaar gaan, de rode draad zit ijdel in de draadboom gelust. In de schemas die ik heb wordt nergens de draadkleur van de ingaande draden benoemd.
Weet iemand of de rode draad een afwijkende ingangsspanning wikkeling is? ( 110V, 240V) Ik hoop natuurlijk op 240V dan kan ik dat omzetten.
Anders word de oplossing een Mastervolt 12/700 inverter met 10A acculader en sluit ik de 2 220'ers daarop aan.

Alvast dank voor de antwoorden.

groeten,
Albert.

guuz1

• Hero Member
Re: Netspanning Teac X-2000R
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2023, 19:47:42 »
Hoi Albert,

Ja,

Wit   is de Common draad (een kant van de primaire wikkeling van de trafo)
R00D is de 240V  AC  Tap  (uiteinde van de primaire wikkeling van de trafo)

Violet is de oorspronkelijke 220V AC aftakking.

Violette draad lossolderen en Rode draad op de oorspronkelijke plek van de violette solderen.

(In de X10 zit daarvoor een draadsteuntje, maar ik weet niet hoe dat uitgevoerd is voor de X2000R ).

Ik zou wel als eerst controle de AC spanning meten tussen de Witte en de Rood met een  DMM in  AC V  stand
De uitslag moet een factor 240/220 = 1.09 X hoger zijn als tussen Wit en Violet. (= de netspanning op dat moment)

Zie diagram voor een TEAC X10 (maar de TEAC A series en dus ook de X2000R gebruiken dezelfde  draadkleuren).

Overigens kan de netspanning nog hoger oplopen.  Spec is   230V +/- 10%  dat is 253V ~ max !

Ik gebruik een Variac om de spanning van mijn geluidsinstallatie installatie op een veilige waarde te houden!
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2023, 19:49:54 door guuz1 »

Albert1249

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2023, 00:51:22 »
Guuz1,
Hartelijk dank voor je antwoord en de schema's.
Schitterend, nu kan ik het simpel omzetten. De tolerantie van de ingangsspanning kon ik ook nergens vinden; 10% dus. Maar waarom gaan ze daarbij uit van 230V terwijl de trafo 220V is? Nemen ze een gemiddelde?
Bij de X2000 zitten de trafodraden direct op het netschakelaar PCB'tje gesoldeerd.
Inmiddels omgezet n.a.v. je schema's. (Ik heb nog een AMM, of ik die 0,09 ga zien weet ik niet  ;) ;D )

Dank je wel.

(en "Variac" even opgezocht, die hou ik in gedachte.  :D)

groeten,
Albert.
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2023, 01:50:44 door Albert1249 »

guuz1

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2023, 10:15:20 »
Hoi Albert,

1) De specificatie van de Netspanning was vroeger 220V ~ +/- 5 %  , dus tussen 198V ~ en 231 V ~.

2) Zo'n 20 jaar geleden heeft TENNET & Co. de netspanning plots verhoogd:
    Nieuwe spec :  230V + /- 10 %  dus tussen 207 v ~  en 253V ~ !

2) Je ziet dus dat een oud apparaat (ontworpen voor 220V ~  enorm op zijn donder krijgt voor de langdurige piekperioden boven 245V ~..
   Daarom s het inderdaad zeer verstandig om al je apparaten op 240V~ te zetten.

3) Voor een indruk van de huidige variatie van netspanning, door al die zonnepanelen hier nog een uitdraai (bijlage) van elk van de 3 fasen van mijn ( 3 fase) aansluiting, gisteren 24-7-2023.

Je ziet duidelijk dat op sommige fasen (L1 en L2), de spanning dramatisch oploopt (tot zo'n 248V ~ op L1) tussen 12:00 en 16:00 uur, wanneer de zon het hoogst staat.

Bij ons in de buurt valt het nog mee: In de rijke buurt met heel veel zonnepanelen, loopt de lokale net spanning op tot 253V ~, (omdat de Enexis wijktrafo en de Wijkkabel overbelast wordt door de zeer vele zonnepanelen.
Daardoor loopt de netspanning dramatisch op (het Net is niet van elastiek, wat heel veel niet technische Politici wel denken, : niet gehinderd door totale afwezigheid van kennis).

De netspanning wordt dan door Enexis begrensd op 253V ~ en zonnepanelen worden achtereenvolgens afgeschakeld (natuurlijk tot chagrijn van de eigenaren).

4) Een VARIAC is een variabele transformator : Hiermee kun je de netspanning aan de uitgang terugdraaien , zie bv

https://www.vevor.nl/variabele-transformator-c_10755/variabele-transformator-2000va-220v-ac-50hz-zekering-motortoerental-p_010300137924?adp=gmc&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_id=19706522046&utm_term=&gclid=EAIaIQobChMI2tyagLCpgAMVEuJ3Ch2LaQUREAQYCCABEgJYjfD_BwE

Je kunt bv met de Variac de NET spanning naar je heel je dure geluidsinstallatie terugdraaien tot  zeg 210V~ (er zit een digitale voltmeter op de variac, dus dat kun je heel gemakkelijk afstellen).

Ik vind het ideaal om je oudere dure geluidsinstallatie (+ TV etc.)  te beschermen.
Die Chinese Variac is mooi gebouwd en de interne Digitale Meter is heel nauwkeurig in het bereik 180V - 260V ~.
( Ik heb er ook een gekocht, maar een zwaarder broertje).   Ik ben er erg happy mee!

« Laatst bewerkt op: 25 juli 2023, 11:11:40 door guuz1 »

Albert1249

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2023, 22:33:34 »
Ha Guuz1

Zo, wederom bedankt voor de waardevolle info.
Hier zou je wel uit kunnen concluderen dat de overheid dadelijk de salderings regeling gaat afbouwen en stoppen.
Ik heb je tips voor de variacs bekeken, het is inderdaad een veel betere ( en goedkopere !) optie dan een inverter. Blijft denk ik wel het punt van de hoge ingangsspanning, zoals een britse koper in de beoordelingen schreef dat hij de Variac opende en op 240 ingangsspanning omzette, waarbij ook de digi voltmeter over een groter bereik nauwkeuriger zijn werk schijnt te doen.
 Nu gaat het hier wel "alleen" om een ringkern regeltrafo, dus heel veel kwaad zou het dan niet moeten kunnen. Ik denk dat ik er ook 1 ga kopen, goeie optie. Bedankt voor de tip.
Ik vind het eigenlijk wel opmerkelijk dat we er zo weinig over horen in tapeland....
Overigens zijn vandaag op een amerikaans tapeforum mijn oren snel en grondig gewassen over de X-2000R. 2 onderhouds /reparatie monteurs die jaren aan de decks hebben gewerkt lieten er vrij weinig van heel. Punt is denk ik dat het als laatste deck op de markt werd gebracht ten tijde van het oprukkende digitale tijdperk. Ondanks de zeer hoge geluidtechnische prestaties blijkt het een vrij goedkoop ontwerp te zijn met vele "flaws".
De X-10 ( die jij waarschijnlijk hebt?) en de X-1000R, hier ook defect present, kwamen er veel beter van af. Nu zijn al die decks ondertussen wel 30- 40 jaar oud, dus er gaat nu wel hier en daar wat mankeren.
Er worden wel nieuwe decks gemaakt, maar die liggen in het semi Pro vlak en kosten ook een fijne auto. ( bv Ballfinger M063)
Zolang mijn X-2000R het echter doet hoor je mij niet klagen.

Groeten.
Albert.

« Laatst bewerkt op: 25 juli 2023, 22:44:46 door Albert1249 »

guuz1

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2023, 20:10:33 »
Hi Albert,

AA)

Bedankt voor je opmerkingen over de VEVOR Variac.
(het was me niet opgevallen dat de ingangsspanning die op  220V~ stond (netspanning in China) ook op 240V~ gezet kon worden.

Ik heb trouwens de ingebouwde voltmeter vergeleken met een goede DMM (Dynatek 6070 RS).

De ingebouwde voltmeter was nauwkeurig

- <  1 %  afwijking in het gebied  160 - 250 V
- <  2 %  afwijking in het gebied  130 - 250 V
- <  5 % afwijking in het gebied     90 - 330 V
 - < 10 % afwijking in het gebied   55 - 330 V

Beneden 50 V ~ is  de ingebouwde meter onbruikbaar, met name  beneden 30V ~.

BTW  Mijn lokale netspanning, toen deze metingen gedaan werden,  was 230,8 V ~

BB) 

Ik heb idd een TEAC X10 , die ik ooit ( begin mei 2028) werkend van een Member heb gekocht.
Ik gebruik deze sporadisch.

Hij heeft 2 kuurtjes vertoond.

1)
Het mechanisme wat de twee drukrollen tegen de 2 capstans drukt ging steeds stroever werken (een typische TEAC kwaal)
Enkel demonteren van het scharnier mechanisme van iedere rol, (gemakkelijk bereikbaar van boven zonder de machine te openen)  schoonmaken en smeren met synthetische motor olie  (10W60) maakte het weer helemaal soepel;  dit is nu, jaren later, nog steeds het geval.

2)
Op een gegeven moment (vorig jaar) draaide de Capstan motor niet meer, als de linker spanhevel werd opgetild, zoals het hoort.
Dit was uiteindelijk te wijten aan een stroeve linker microschakelaar (schoonmaken van het heveltje)  loste het euvel weer op, maar misschien is preventief vervangen van de 2 microswitches van de beide spanhevels,  beter).

Voor de rest geen problemen gehad:
het deck is niet "gerecapped".
Al met al zijn deze decks toch tamelijk robuust.
Zwak punt zijn de gelijkstroom motoren (De oudere  A-serie had nog onverwoestbare AC motoren).

Jouw deck is meer gevoelig, vanwege het omkeer mechanisme, waarbij de snaar wordt omgelegd. 
Het vereist een goede snaar en goede drukrollen.
Misschien een idee nu nog een set te kopen,  nu ze nog verkrijgbaar zijn.

Voor de rest zou ik me niet al te veel zorgen maken,  " If it ain't broken, DO NO fix it ! ".

Nog veel plezier met je mooie X2000R  !!

Johan TEAC

• Sr. Member
  • The magic smoke keeps us bussy
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2023, 10:37:28 »
Even wat bijkomende info

Je moet ook eens meten op een zonnige dag.

dan al die Kl#ten zonne pannelen zijn dan in het net aan het pompen.
ons netwerk is daar totaal niet voor gebouwd dus als je naast zo'n groene woont met zonnepannelen loopt de spanning soms wel op tot 255 volt.

als je vroeger een zendertje bouwde kwam de PTT het ophalen.
zouden ze ook met die zonnepanelen moeten doen. grootste netvervuiling van allemaal.

MVG Johan TEAC
TEAC A 3300 S(X) 3440 X1000R 2300SD AKAI 630 635 650

leo

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2023, 12:40:27 »
als je vroeger een zendertje bouwde kwam de PTT het ophalen.
klopt ik heb ze ook aan deur gehad heel lang geleden

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2023, 16:24:05 »
Geen problemen hier met mijn 11 zonnepanelen.
Gisteren 25Kwh gratis opgewekt.
Maximaal 241V.
Overigens kan de spanning nooit 255V worden want de omvormer slaat (verplicht) af bij 253V, maar dat is hier nooit gebeurd.

En mijn zendertje heb ik nog... :D

guuz1

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2023, 18:32:44 »
Hoi Sterremuur,

Helaas is een hoge netspanning (van 12:00 - 16:00 uur wanneer de zon op zijn hoogst staat) tegenwoordig juist vaak al wel een probleem.
In de gegoede wijk, van de Stad,  zo'n 15 km zuidelijker van jou, loopt de netspanning vaak op tot 253V (door de vele zonnepanelen) en Enexis schakelt dan successievelijk aansluitingen af, tot groot chagrijn van de bewoners  (Spec is tegenwoordig 230V~ +/- 10 % !! ;    Was ooit 220V~ +/- 5 % ).

Zelfs interventie van de gemeente A. mocht niet baten;
"debottlenecking"  van het stroomnet kost grote investeringen en dat dat heeft de Overheid laten verslonzen door de Provinciale Elektriciteitsbedrijven te privatiseren.  Die hebben gewoon niet geïnvesteerd.
Je lost dit probleem niet 1-2-3 op, zie de situatie bv in Noord Brabant en Zeeland.

Voor onze hobby (met nog veel 220V ~ apparatuur) , zou ik adviseren met een VARIAC te netspanning tot een veilige waarde terug te regelen (apparatuur uiteraard altijd op 240V ~zetten, indien mogelijk).

Je kunt ook een automatische stabilisator gebruiken van "Alle Kabels" ;  https://www.allekabels.nl/230volt/1261/1419391/automatische-spanningsregelaar-1000-va.html?lang=nl-nl
maar de regeling van dit apparaat is nog steeds vrij grof (zie fig.1): Auto Trafo  die in stapjes terugschakelt.

IK heb ook nog een Ex DDR "Magnetische Spannunggleichhalter "getest:  Deze werd destijds gebruikt om TV's, m.n. de beeldbuizen van TV's te beschermen, omdat het NET in de DDR zo beroerd was (enorme spanningsvariaties).

Er stond zo'n 1960's Spannungs Gleichhalter twee jaar geleden op MP voor € 25.- . I heb die  gekocht en hij werkte verbluffend goed (fig.2), maar het rendement was  erg slecht (er wordt zo'n 50W in warmte opgestookt! voor 200W afname).

IK gebruik dus tegenwoordig de Chinese VARIAC met Voltmeter (zie hierboven in deze thread).
Echt een aanrader!

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2023, 19:09:44 »
Ja, dat is lastig.
Maar Enexis schakelt geen omvormers uit, zij hebben geen toegang tot mijn systeem. De omvormer  staat afgesteld op 253 volt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

guuz1

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2023, 10:09:36 »
Hoi Sterremuur,

Als je een ENEXIS "slimme meter" hebt,  is dat zeker mogelijk en is afsluiten van zonnepanelen al daadwerkelijk gebeurd in het genoemde wijkje in A.
En ik vrees dat dat in de toekomst steeds meer gaat gebeuren.

Je kunt het nalezen op de Website van het gegoede buurtje in A. : 

Lead : 
zoek  op "Minder op de Meter" en zie de rapportage verslagen mbt tot de "wijktransformator" en "wijkkabel" , m.n. de Nieuwsbrief van april 2023.

Maar terug naa dit oorspronkelijke Tapedeckforum thema:

Het is m.i. zeer verstandig  om je dure geluidsinstallatie te beschermen met een netspanningsstabilisator en een voorziening om (naald)pieken uit te filteren.
Je kunt ook mi.i je installatie met een variac voeden (die permanent  zo is afgesteld dat hij bij 253V  (max. Netspanning volgens specs)  terug transformeert naar 220V~.
(Je installatie kan beter bij lage spanning werken, dan continu met een veel te hoge).

Als je naar de net ngang van de moderne TASCAM LA-40  MkIII Line Converter kijkt (fig. 1) en dat vergelijkt met een oude TASCAM recorder, ze je dat de fabrikant zo'n voorziening al bij voorbaat  heeft ingebouwd.

In HiFI bladen worden tegenwoordig allerlei Netstabilisatoren aangeboden, (tegen absurde prijzen), maar het is duidelijk dat zoiets blijkbaar nodig iis omdat het net zo vervuild en onstabiel is.

wim-nl

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: 13 augustus 2023, 10:12:00 »
Netspanning terug brengen is makkelijk en kost niet veel. Je hebt alleen een kleine transformator nodig. De uitgangsspanning van deze trafo bepaald de spanningsval. Een trafo van 10 volt bengt 230 naar 220, een trafo van 15 volt brengt de spanning van 230 naar 215 etc. Deze trafo aansluiten als een 'autotrafo'.
Let wel even op dat je alles correct aansluit, je kunt de netspanning nl. ook omhoog brengen! 230 wordt dan 240 of 230 wordt dan 245, kwestie van de draaden wisselen.
Veel vermogen is niet nodig. Een trafo die 1 Amp. levert is ruim voldoende. 500 mA misschien ook al. Ligt eraan hoeveel apparaten je aansluit. Kwestie van proberen.

lees dit even: https://tapedeckforum.nl/index.php?topic=2272.0
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2023, 10:15:50 door wim-nl »

guuz1

• Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: 13 augustus 2023, 10:41:02 »
Wim,

Nog bedankt voor het herinneren van je eerdere advies.
Een mooie, simpele &  elegante oplossing!

BTW
De Netstabilisator van  "Alle Kabels"   werkt ook (automatisch) volgens dit principe.
https://www.allekabels.nl/230volt/1261/1419391/automatische-spanningsregelaar-1000-va.html?lang=nl-nl

Jammer dat de stapjes nog vrij grof zijn,  maar 253V  IN   wordt  225  V UIT  (en  230V IN blijft 230V UIT).

(Men heeft bewust een hysterese tussen opschakelen en terugschakelen ingebouwd, omdat anders de relais staan te klapperen.
Terugschakelen verloopt een  ietsje verschillend vergeleken met  Opschakelen , zie fig. 1).

Ik vind het een leuk en nuttig apparaat (met een redelijke prijs € 47.- voor een 1000 W regelaar,.
Er is ook een 500W variant: € 33.-

https://www.allekabels.nl/230volt/1261/1419389/automatische-spanningsregelaar-500-va.html?lang=nl-nl