Hoi Albert,
1) De specificatie van de Netspanning was
vroeger 220V ~ +/- 5 % , dus
tussen 198V ~ en 231 V ~.2) Zo'n 20 jaar geleden heeft TENNET & Co. de netspanning plots verhoogd:
Nieuwe spec :
230V + /- 10 % dus tussen 207 v ~ en 253V ~ !2) Je ziet dus dat een oud apparaat (ontworpen voor 220V ~ enorm op zijn donder krijgt voor de langdurige piekperioden boven 245V ~..
Daarom s het inderdaad zeer verstandig om al je apparaten
op 240V~ te zetten.
3) Voor een indruk van de huidige variatie van netspanning, door al die zonnepanelen hier nog een uitdraai (bijlage) van elk van de 3 fasen van mijn ( 3 fase) aansluiting, gisteren 24-7-2023.
Je ziet duidelijk dat op sommige fasen (L1 en L2), de spanning dramatisch oploopt (tot zo'n
248V ~ op L1) tussen 12:00 en 16:00 uur, wanneer de zon het hoogst staat.
Bij ons in de buurt valt het nog mee: In de rijke buurt met heel veel zonnepanelen, loopt de lokale net spanning op tot
253V ~, (omdat de Enexis wijktrafo en de Wijkkabel overbelast wordt door de zeer vele zonnepanelen.
Daardoor loopt de netspanning dramatisch op (het Net is niet van elastiek, wat heel veel niet technische Politici wel denken, : niet gehinderd door totale afwezigheid van kennis).
De netspanning wordt dan door Enexis begrensd op
253V ~ en zonnepanelen worden achtereenvolgens afgeschakeld (natuurlijk tot chagrijn van de eigenaren).
4) Een
VARIAC is een
variabele transformator : Hiermee kun je de netspanning aan de uitgang terugdraaien , zie bv
https://www.vevor.nl/variabele-transformator-c_10755/variabele-transformator-2000va-220v-ac-50hz-zekering-motortoerental-p_010300137924?adp=gmc&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_id=19706522046&utm_term=&gclid=EAIaIQobChMI2tyagLCpgAMVEuJ3Ch2LaQUREAQYCCABEgJYjfD_BwEJe kunt bv met de Variac de NET spanning naar je heel je dure geluidsinstallatie terugdraaien tot zeg
210V~ (er zit een digitale voltmeter op de variac, dus dat kun je heel gemakkelijk afstellen).
Ik vind het ideaal om je oudere dure geluidsinstallatie (+ TV etc.) te beschermen.
Die Chinese Variac is mooi gebouwd en de interne Digitale Meter is heel nauwkeurig in het bereik 180V - 260V ~.
( Ik heb er ook een gekocht, maar een zwaarder broertje). Ik ben er erg happy mee!