Auteur Topic: Digitale harddisc & USB / SD card recorders  (gelezen 7626 keer)

Decktap

• Sr. Member
Re: Digitale harddisc & USB / SD card recorders
« Reactie #105 Gepost op: 20 augustus 2023, 15:01:05 »
@guuz1 ,

Blij om te horen dat je er plezier aan hebt.Om je toch even voor te zijn.
Ik heb maximaal uitgestuurd bij het opnemen.In RX10 Standard kan ik de eigenschappen bekijken van hoeveel samples over de +0dB zitten.

Zijn het maar een paar dan doe ik er niets aan.wanneer het beduidend (veel) meer zijn dan doe ik wel een De-clip.
Bij sommige nummers heb ik 1 of meer De-clips gedaan.

Toch kan ik op sommige delen van de plaat nog wat vervorming horen (ook met de koptelefoon).
wellicht moet ik plaatselijk nog wat aan het niveau doen.
Uiteraard bepaalt de fysieke staat van de groeven hoeveel vervorming er miscchien hoorbaar is.

Met de software kan ik wel veel bereiken , maar het is geen tover programma.

Met jouw genoemde apparatuur heb ik helaas geen ervaring.Maar als het voor jou geweldig klinkt
is dat alleen maar mooi.

Ik ga zien of de mini dac van Ali wat is.Een veel duurdere kopen kan altijd nog.
Maar ik weet hoe de muziek moet klinken met de muziek pc.Inmiddels heb ik een paar redelijke 2 - weg boekenplank speakers aangesloten , dus ik hoef niet perse met de koptelefoon te luisteren bij afspelen.

Opnemen en bewerken doe ik wel alleen met de koptelefoon.

Ik heb helaas geen muziek van de Shadows op single.Deze zijn uitgebracht , voordat ik uberhaupt geld had om vinyl platen te kopen.En van de Ventures is het ook heel moeilijk om 45T te vinden.

Ik heb wel een 45T van Tony Meehan & Jet Harris - ex - Shadows - met titel : Scarlett O`Hara - 1963.
Is ook als tune gebruitk bij een piraten zender.

@losgoud ,

Nee , ik heb niet met Custom instellingen gewerkt , bij SForge.Ik zal er eens naar kijken.
Bedankt voor de tip.

guuz1

• Hero Member
« Reactie #106 Gepost op: 21 augustus 2023, 16:20:58 »
Bedankt Decktap,

1)
Overigens lijkt het mij geen goede strategie om het signaal opzettelijk te laten clippen.
Beter 3dB marge handhaven en geen declipper toepassen.

2)
Ik heb wel enige Shadows 45 RPM's , gekocht op rommelmarkten (afkomstig uit Jukeboxen).
Maar deze zijn wel vaak behoorlijk versleten (klinken in een Jukebox overigens nog wel mooi).

Ik zal er een rippen in 24/192  als experiment en het resultaat opsturen (samen met een professionele Qobuz rip)..

Veel plezier met de hobby en we horen graag hoe die ALI DAC "klinkt" .

Decktap

• Sr. Member
« Reactie #107 Gepost op: 22 september 2023, 18:29:10 »

De Zishan Mini Dac 3 (MD-3)

Sinds omgeveer 2 weken heb ik met deze MD3 kunnen spelen.
Wat heet spelen , de Dac heeft het meeste muziek af gespeeld.

De MD3 heeft een kop telefoon uitgang - 3.2 mm.Ik gebruik dezelfde kop telefoon
als waarmee ik opneem en de muziek bewerk.
Deze heeft een plug , waarvan ik de buiten huls kan los schroeven - deze is 6.3 mmm.

Dus ik gebruik dezelfde hard ware.Het maximale uitgangs volume voor de kop telefoon ,
is voor mij ruim voldoende.Het speelt zonder vervorming.
Voor 15 minuten luisteren met de kop telefoon vind ik het nog gaan.
Maar ik zou geen vol uur of langer op dit niveau willen /kunnen luisteren.

Het gevaar van gehoor beschadiging ligt op de loer.Het is natuurlijk wel zo , dat
niet alle nummers even hard klinken.
Zoals ik reeds eerder in een (andere) post heb gezegd , gebruik ik Normalize
al lang niet meer.

Hoe klinkt de MD3 - ik kan daarover kort zijn.Ik hoor zo goed als geen verschil
met de muziek van de computer.
Zowel met de kop telefoon , als met de versterker is er voor mij ,
geen verschil te horen.

Je krijgt geen manual erbij , maar het wijst zich vanzelf.De usb stick (in ex-Fat)
met muziek erin en de spanning erop.
Het afspelen begint vanzelf.Je krijgt er een remote bij , zonder AAA batterijen.

De remote heb je nodig , om een nummer vooruit of achteruit te zoeken.
Ook als je de instellingen wil aanpassen of de equalizer wil instellen.
Voor mij is dat niet nodig want het apparaat speelt perfekt.
En bovendien is het in het Chinees - ik heb nog niet gezocht of en hoe ik
het naar het Engels kan zetten.

Er is nog een MD2 verkrijgbaar voor Euro 55,00.De MD3 kost Euro 75,00.
Ze worden gratis thuis bezorgd.

Ik heb ook alleen de RCA/cinch aansluiting gebruikt.

Heb het apparaat nog niet op de huis installatie aangesloten.Deze heeft wel
een toon regeling.Maar het zal zeker goed klinken.

guuz1

• Hero Member
« Reactie #108 Gepost op: 24 september 2023, 23:00:05 »
Hi Desktap,

1)
Ik heb de Zishan Mini Dac 3 (MD-3)  media speler/DAC op ALI gevonden.  https://nl.aliexpress.com/item/1005005121965103.html

Heeft goede/moderne specs, zeker voor die prijs.
Lijkt een meer superieure oplossing dan mijn oude Bryston BDP-1 (2010 technology), die vrij duur was en max 192/24 aankan.

2)
Ik zou zeker die speler/DAC op een goede geluidsinstallatie aansluiten, want veel zaken, zoals bv. diepte van het geluidsbeeld kun je absoluut net met een hoofdtelefoon beoordelen.

Zou bovendien deze niet gebruiken als de geluidsnivo's veel te hoog zijn en een goede/snelle  volumeregeling niet mogelijk is.

(overigens zijn er simpele cross Overs in de handel van 6.3 mm stereo Jack (female) -> 3.5 mm Jack (male).
https://www.bol.com/nl/nl/p/jack-verloopkabel-6-3-mm-naar-3-5-mm-0-2-meter-zwart-allteq/9300000054744408/

Niet nodig om met de jack van de hoofdtelefoon te prutsen.

Decktap

• Sr. Member
« Reactie #109 Gepost op: 1 oktober 2023, 20:53:10 »
Misschien is het niet helemaal duidelijk geweest.Mijn koptelfoon heeft van fabriek af een " kameleon " plug.
Dwz het is een combinatie - het is zowel een 3.5 als een 6.5 mm.

Ik schroef de buiten huls los en heb dan een 3.5 mm plug.

Verder vertrouw ik bijna volledig op mijn koptelefoon.Wanneer het goed klinkt op deze hifi headphone dan ben ik bijna zeker dat het ook goed zal klinken op een versterker en luidsprekers.

Hier een link van Ali , waar je de MD2 en MD3 goedkoper kan halen.

:   https://www.aliexpress.us/item/3256804649449255.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.11.4b751802KpaDUl&gatewayAdapt=glo2usa

guuz1

• Hero Member
« Reactie #110 Gepost op: 2 oktober 2023, 09:31:21 »
Hi Desktap,

1)
Duidelijk (wat betreft de  "kameleonplug"voor je koptelefoon).

2)
Ik gebruik mijn koptelefoon zelden.
Weergave via speakers vind ik toch mooier;
De weergave via koptelefoon is ook niet helemaal geschikt ivm de opnametechniek, die  streeft naar  een representatieve  weergave met speakers in een typische woonkamer.
(De Radio mixt tegenwoordig  op een geluid wat goed klinkt in een auto!).

Ik begrijp eigenlijk niet waarom, je de MD-3 Speler/DAC niet meteen op je HiFi installatie in je woonkamer aangesloten hebt.
In jouw plaats, zou ik heel nieuwsgierig zijn naar het resultaat,

3)
Bedankt voor de alternatieve  MD-3 Ali link.  Lijkt een heel goede prijs/kwaliteit-features  verhouding  te hebben!

Veel plezier ermee!

Decktap

• Sr. Member
« Reactie #111 Gepost op: 2 oktober 2023, 17:51:29 »
Ik begrijp je standpunt.Maar in de afgelopen 10 - tallen jaren , heb ik mijn kop telefoon leren "begrijpen" en interpreteren.
Bovendien heb ik redelijk wat vergelijking gemaakt in de afgelopen decennia.

Zowel voor cassette opnamen alsook voor vinyl rips op cd gebrand.Dus heb ik een redelijke indicatie hoe eea gaat klinken.

Verder ben ik een voorstander om met verschillende hardware naar dezelfde muziek te luisteren.
Zo krijg ik een indruk hoe een bepaalde combinatie wil/ kan klinken.

Ook erg goed om luister ervaring op te doen.

De MD3 gaat zeker op de huis installatie spelen.Maar ik moet het eea opschuiven voor de aansluiting.Maar ik ben niet benauwd voor een tegenvaller

Ik wacht ook tot de buren van huis zijn )))) ..

Nu heb en luister ik ook naar de boekenplank luidsprekers.Ook in deze combinatie klinkt de muziek erg goed.

Uiteraard heb ik alleen naar de 24 /192 vinyl rips geluisterd.

sparky66

• Newbie
  • *
« Reactie #112 Gepost op: 3 oktober 2023, 06:16:37 »
Ik heb 4 stuks digitale Nagra's  Een tape recorder: Nagra D en een harddisk Nagra V een Nagra Ares-C met geheugenkaarten en een Nagra LB
Op 28 Oktober is er in Woudenberg een bandrecorder beurs. Daar is de Nagra D te zien en beluisteren. Samen met een Analoge IV-Stc en een SNST spionage R2R