Auteur Topic: Digitale harddisc & USB / SD card recorders  (gelezen 10337 keer)

Janboel

• Full Member
Digitale harddisc & USB / SD card recorders
« Gepost op: 27 november 2022, 16:37:10 »
Het zwaartepunt van mijn belangstelling voor audio recorders ligt bij R2R tape recorders maar, op het gevaar af om van deze site verwijderd te worden, maak ik toch af en toe een digitaal uitstapje.
Eerder was dat de Sony Minidisc recorder.
Enige tijd geleden heb ik een Hermstedt Hifidelio wireless music centre overgenomen. (combinatie van CD speler/recorder, harddisk recorder, netwerk mogelijkheden en meer, van rond 2010). Deze Hifidelio is een vrij exclusief apparaat en als er andere gebruikers of kenners van zijn zou ik het leuk vinden dat te horen en wat ervaringen uit te wisselen. De eerste eigenaar had hem nauwelijks of niet gebruikt en wist eigenlijk zelf niet wat het was. Ik ook niet toen ik het apparaat voor weinig overnam, maar dat houdt het interessant. Gebruik hem hoofdzakelijk om CD.s op harddisk te zetten. Een interne database verzorgt dan de metadata (naam van de song, artiest, etc) Maar je kunt er ook analoge bronnen mee digitaliseren

Recentelijk heb ik een NOS Denon DN-500R solid state recorder gekocht. Deze neemt van analoge of digitale bron op een USB stick en/of SD kaartje op in verschillende formats (WAV, MP3, etc.)en biedt vele editing mogelijkheden, min of meer zoals je dat bij een Minidisk recorder ook kunt doen. Grote voordeel (en voor R2R liefhebbers misschien ook nadeel) is dat je een wereld aan muziek op een klein stickje kunt zetten en daarmee ook de mogelijkheid hebt deze met andere apparatuur zoals PC uit te wisselen. Ik breng op de PC de metadata in.
Het is tevens mogelijk in hoge kwaliteit direct van een "stream" op te nemen.
Ook over dit soort recorders zou ik het leuk vinden om ervaringen te delen.

Om dit topic voor een Tapedeck forum acceptabel te houden, moeten we dan natuurlijk wel steeds afsluiten met de vaststelling "dat het toch geen mooi analoog tapedeck is" en daarom zou het misschien ook een speciaal "ketterhoekje" op dit forum moeten krijgen.

Jan

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: Digitale harddisc & USB / SD card recorders
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2022, 16:47:51 »
We verwijderen niet zo maar mensen, hoor.

Je zit hier in de Minidisk sectie, dus volkomen legaal.

;)

guuz1

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2022, 22:19:47 »
"  Ook over dit soort recorders BV de NOS Denon DN-500R solid state recorder),    zou ik het leuk vinden om ervaringen te delen "

Hoi jan,

Ik heb een  soortgelijke Recorder ( TASCAM tegenhanger:  de TASCAM HS-2  SD Reorder ) sinds 2015  met veel plezier  in  gebruik.
Voor nadere gegevens zie de "discontinued"  website  https://tascam.com/int/product/hs-2/top,  zie ook alle Tabs, met specs, foto's Owners Manual, firmware  etc.

Het is misschien vloeken in de kerk: Maar dit is mijn belangrijkste recorder tegenwoordig om op te nemen.

Maar dat betekent niet dat ik andere Tapedeck (o.a. "jouw" Teac X-10 niet gebruik, maar enkel voor weergave).

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2022, 22:38:12 »
Ik digitaliseer heel veel R2R banden en cassettes (ook carts heb ik zo gedigitaliseerd) met oude radio programma's (soms dozen vol). Ik heb inmiddels 3 Tascam DR-100's die de opnamen naar een SD kaartje schrijven, waarnaar ik 't op de computer kan bewerken en beluisteren en delen met anderen (en de eigenaar van de banden/cassettes).

guuz1

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2022, 11:17:51 »
Beste Losgoud,

Ik heb je websites gevonden ( https://www.losgoud.nl/ ,   https://www.meijering.info/Top%2050/T50%20in%20order.htm  ).
Heel veel lof van ondergetekende voor al die info en de moeite die je daarin hebt hestoken.

Ik heb nog een vraag:

Helaas zijn de geluidsopnamen die naar een Mediafire website linken (de meeste helaas, bv )  niet meer actief, die naar Wetransfer linken nog wel .
Is dit nog te repareren?

Ik zou geïnteresseerd zijn in het hele pakket (: downloaden en dan op mijn SD recorder afspelen   ;-) ).

Ik hoor het graag!

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2022, 11:39:54 »
Dag Guuz,

Alles is nog actief, echter deze pagina's stammen nog uit de tijd van http links. Als je in de MF link http vervangt door https dan is alles nog te beluisteren. Andere optie is om je computer toe te staan om http links te accepteren, maar dat is wat meer "tricky". Al mijn webpagina's stammen uit de periode 2010-2014 en ik heb geen mogelijkheid meer om ze, zonder er heel veel werk in te stoppen, te updaten zonder alle plaatjes te verliezen. Wat overigens bij sommigen ook werkt is om de link naar MF in een nieuwe pagina te openen. Mogelijke triggert dat dan de vertaling van http naar https. Hopelijk lukt 't je.

guuz1

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 28 november 2022, 12:39:35 »
Hoi Losgoud,

Bedankt voor je uitgebreide instructie;  (Ik had het op precies dezelfde manier,  net ook al aan de praat gekregen:

Voor mijn  Laptop:

Methode 1

Gebruik FIREFOX
Er wordt gewaarschuwd voor een onveilige download;  geef toch toestemming.

Methode 2

Gebruik Google Chrome
Rechts klik op de links;  Gebruik de optie:  "Open in een nieuw venster"  en ENTER

NB Niet getest op een WINDOWS 11 laptop. Zal dat tzt nog eens checken.

Nogmaals bedankt voor deze fijne Website;  Wat een Werk is dat geweest!!
Ik ga tzt op een regenachtige winterdag eea downloaden.

Voorlopig draait nu de RNI Top 50 van 5 Januari 1973  ;-)

Janboel

• Full Member
« Reactie #7 Gepost op: 28 november 2022, 19:35:30 »
Guuz en Los goud, leuk te zien dat ik niet de enige ketter ben!

Als je tapedeck liefhebber bent, houdt dat bijna automatisch in dat je ook muziekliefhebber bent en dan is het leuk om meerdere opname-wegen te exploreren.
Bij solid state recorders gaat het denk ik zo'n beetje om de nieuwste zelfstandige apparaten voor serieuze geluidsopnames, maar zelfs daar vindt je er momenteel niet zo veel meer van.
Jouw Tascam HS-2 lijkt me een zeer indrukwekkend apparaat, maar wordt net als mijn Denon niet meer gemaakt. De Tascam DR-100 is denk ik vooral bedoeld als "veld recorder" maar die kun je natuurlijk ook stationair gebruiken.
Misschien is de belangstelling voor het opnemen van muziek enigszins tanende vanwege de mogelijkheden die streamen (bijvoorbeeld Spotify) bieden.
Ik gebruik ook Spotify maar heb daarnaast de behoefte om een collectie muziek offline zelf te beheren en in goede kwaliteit via een traditionele stereo-installatie af te kunnen spelen.
Dat wil ook zeggen onafhankelijk van PC, internet en de luimen van Spotify, radiozenders etc.
Tapedecks, minidisc recorder en ss recorder overlappen elkaar daarbij deels, maar aangezien ik in de 60er jaren begonnen ben staat met name de oudere muziek op tape en de voor mij nieuwere muziek op digitale media.
Ik heb een goede vriend die o.m. zijn platencollectie zou willen digitaliseren. Welke nu nog leverbare ss recorder, liefst in standaard 43cm formaat en USB poort zouden jullie adviseren?

Groet,
Jan

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: 28 november 2022, 20:48:57 »
Fijn dat het lukt, Guuz!

Jan, ik heb alleen ervaring met handheld recorders, de Tascam DR-100 en ook de Roland R5. Het grote voordeel van de DR-100 (boven de Roland) is dat deze voor analoog XLR ingangen heeft en dat deze ook een digitaal signaal accepteert (44 kHz of 48 kHz gesampled). Ik heb heel veel DAT bandjes en ook MDs op die manier naar SD schijf en vervolgens naar HD kunnen "kopiëren". Voor het digitaliseren van vinyl gebruik ik een Sansui platenspeler met Stanton EEE element, een NAD voorversterker, waarvan het signaal naar de XLR ingang van de DR-100 gaat. Ik gebruik audio editors als Sound Forge en Izotope RX-10 om de audio te bewerken.

Groeten

Ben

guuz1

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 28 november 2022, 23:45:03 »
Hoi Jan,

Er zijn nog enkele 43 cm SD Recorders nieuw te koop.

BV:

https://www.bax-shop.nl/pro-audio-speler/tascam-ss-r250n-solid-state-netwerk-audio-recorder  max 24 Bit  / 96 KHz

of

https://www.thomann.de/nl/denon_dn_300r_mkii.htm maar is maar  max 24 Bit  /  44.1 KHz (CD waliteit) of de grotere broer:

http://www.onlinediscowinkel.nl/inhoud/product_info&cPath=264_266_297&products_id=16214    max 24 Bit  / 96 KHz

Ikzelf heb een 24/192  SD/USB recorder  (Tascam HS-2), "look and Feel van een Taperecorder" en zeker gelijkwaardige kwaliteit als bij 19 cm/s van een goed ProSumer deck,  maar om een of andere reden worden die 24/192 SD recorders niet meer in 19" Rack Vorm gemaakt.

Zie ook review  https://www.amazona.de/test-tascam-hs-20-solid-state-recorder/:
men is niet al te happy met het kleine scherm en wil een DAW,  (maar ik zou geen PC/Laptop in mijn geluidsinstallatie/woonkamer willen!).

De professionals gebruiken blijkbaar zeer hoowaardige DA en AD Converters (  24/348 tot zelfs 36/768 ! : Extreem duur)  en een DAW (Digital Audio Working station), om het te bewerken /mengen en op een HDD op te nemen.

of anders zoiets:

http://www.onlinediscowinkel.nl/inhoud/product_info&cPath=264_266_297&products_id=16214

Maar dat is natuurlijk allebei NIET niet de bedoeling!

Een extra "SD  "taperecorder" in je rek, met exact dezelfde functionaliteit als een semi-professioneel tapedeck!, dat is denk ik , wat je kameraad zoekt!

Maar ik zou tock ook naar deze Tascam Field recorder (24/96) kijken:
https://www.thomann.de/nl/tascam_dr_70d.htm

Een prima /cute / goed afgewerkt ding voor deze prijs!

Ik zou voor  een van de  TASCAMS gaan of de grote DENON 700 R, maar je moet wel opletten dat de uitgangsimpedantie van je Tape Out Uitgang op je voorversterker een voldoend lage impedantie heeft (zeker 100X kleiner dan de Ingangsimpedantie van de TASCAM) , want de ingangsimpedantie (van de Niet symmetrische ingang) van de TASCAM is niet al te hoog.

Je moet je goed laten voorlichten door Thoman of BAX   of jouw Voorversterker aan die eisen voldoet, zie Operating Manual!

En het is maar wat je wilt en wat de grootte van de portemonnee is;  DE DENON DN300R MkII heeft ook een heel goede prijs/kwaliteitsverhouding.

(zeker als je ziet wat men tegenwoordig op MP vraagt voor afgeragde Middle Class tapedecks van 45 jaar oud!).

Janboel

• Full Member
« Reactie #10 Gepost op: 29 november 2022, 14:28:03 »
Heren bedankt voor jullie gedegen commentaar en advies. Ik denk dat de Denon DN-300R MkII een goede relatief eenvoudige en betaalbare oplossing is. Meer maakt het alleen maar ingewikkelder voor een leek. Dit maakt het ook makkelijker voor mij om met mijn DN500R ervaring waar nodig te helpen. Ook is deze DN300R nu (weer) leverbaar.
Zo'n recorder is denk ik ook redelijk toekomst bestendig voor het uitwisselen van bestanden met PC.

Groet,

Jan

guuz1

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 29 november 2022, 19:01:30 »
Hi Jan,

Voor € 283 .-  incl BTW en verzendkosten, lijkt mij dit een prima keuze.

Overigens is  de DENON  DN-300R MkII   blijkbaar ook geschikt voor 24 Bit / 48 KHz  (WAV formaat)

Verdere specs:
:

Frequentiegebied 20 Hz - 20KHz ,
THD < 0.01 %,
S/N ratio > 85 dB,

dus alleszins beter dan een prima 1/4" 2T Prosumer Tapedeck @ 19.5 cm/s tapespeed.

NB

Let wel op de relatief lage ingangsimpedantie van de RCA Line In ( 22 K Ohm).

Dat stelt bepaalde eisen aan de Maximum Uitgangsimpedantie van je NAD Voorversterker.

De NAD C162   BV heeft daar een Tape 1 (2) out impedantie van ca.    5 KOhm, dus dat past op de Denon DN-300 MkII RCA Line in (22K Ohm) ,
maar ik weet niet welke NAD  voorversterker je kameraad heeft en wat die voor Tape Out uitgangsimpedantie heeft (even nakijken in de User Manual).

Als het niet "past"moet je een impedantieaanpassingskastje aanschaffen.

Veel plezier met deze mooie Denon SD Recorder!

Janboel

• Full Member
« Reactie #12 Gepost op: 30 november 2022, 15:56:50 »
Hi Guuz,
Betreffende vriend heeft helaas voor hem geen NAD voorversterker. Weet niet hoe dat misverstand er in gekomen is. Hij heeft nu een oudere Technics geïntegreerde versterker die bij mij van de zolder gekomen is, maar waarschijnlijk gaat dat binnenkort een Marantz PM6006 of hoger worden. Die gebruik ik zelf ook naar goede tevredenheid. Ik begrijp van jou dat bij ongebalanceerde lijnverbindingen de OUT-impedantie lager moet zijn dan de IN-impedantie. Heb tot nu aangenomen dat de fabrikanten van audioapparatuur dat ook weten en dat dit min of meer gestandaardiseerd is, maar begrijp nu dat dit niet altijd het geval is en daar rekening mee houden.
Ik al t.z.t. laten weten wat het geworden is.

Groet, Jan

guuz1

• Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: 30 november 2022, 21:34:46 »
Hi Jan,

1)

Mbt de NAD:
Sorry :  kortsluiting (ik had een simultane discussie met LosGoud mbt zijn RNI website).
LosGoud meldde dat hij een NAD voorversterker gebruikt voor digitaliseren van Vinyl.

Ik heb de NAD C162 destijds (eind 90 er jaren) bij een HiFi zaak in Delft gekocht.  De C162 doet het prima (prima geluid en heel betrouwbaar; ook nog een redelijk goede MD/MC Phono ingang).
Is zeker 25 jaar oud, iedere dag in bedrijf maar tot dusver geen enkel probleem.

Ik digitaliseer Lp's op dezelfde manier als LosGoud, maar ik heb een Technics SL150 met SME-2 arm en een B&O MMC20 element.

Mbt impedanties: 
IHA is het goed een zo laag mogelijke uitgangsimpedantie te hebben van de "Bron", en een Ingangsimpedantie  van de belasting  (bv Eindversterker, Taperecorder ) die hoog is , liefst > 100KOhm en lage ingangscapaciteit.  Dan wordt de invloed van de belasting klein tot verwaarloosbaar.
(Een oscilloscoop heeft typisch 1 MOhm, 30 pF , evenzo een Fet Millivoltmeter bv. Philips PM2454B (1 MOhm, 30 pF).

Ik denk dat heel wat "kabel Vodoo" het gevolg is van impedantie mismatch.  Een lucratieve tak om veel geld mee te verdienen IMO.

bramhartog

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 1 december 2022, 10:36:30 »
Even @Losgoud: (en aan alle anderen die hier aan hebben mee gewerkt)

Bedankt voor het in stand houden van de Radio Noordzee International geschiedenis!

En uiteraard de prachtige muziek (en clip's) van de Top 100 1971 e.v.
ik was toen 17 en herken alle reclames tussen de muziek door wel, het lijkt wel even terug gaan in de tijd!

En om vloeken in de kerk even op te rakelen, hier kan ik een paar nostalgische banden van maken!

Bedankt!

Bram