Auteur Topic: Tape schoonvegen met magneet?  (gelezen 1666 keer)

Grizzly

• Jr. Member
  • **
Tape schoonvegen met magneet?
« Gepost op: 5 juli 2021, 17:57:56 »
Ik kwam wat oude videos tegen op YT, waar audio en video tapes werden schoongeveegd met een sterke neodymium magneet.
Nu hoor ik regelmatig op de stille stukken vaag wat oude opnames van vorige bezitters.
Dus ik heb een oudere band gebruikt om eens met de magneet langs te gaan. Daarna bleek inderdaad ALLES schoon geveegd te zijn.
Wat proef opnames daarna blijken ook prima. Geheel ontdaan van secundaire rommel.
Ik weet niet of anderen dit ooit gedaan hebben, maar in ieder geval werkt het.
Op die YT video blijkt trouwens dat de banden er niet onder leden en de kwaliteit nooit merkbaar achteruit ging, ook niet na meerdere keren opschonen met de magneet.

Heeft iemand hier meer info over?

Marotick

• Koekiemonster
Re: Tape schoonvegen met magneet?
« Reactie #1 Gepost op: 5 juli 2021, 23:05:02 »
Het vervelende is dat de band magnetisch wordt en een magnetische band maakt de koppen weer magnetisch. Magnetische koppen maken de band weer magnetisch. Zo raken alle banden magnetisch.
Hoe het met video banden gaat weet ik niet maar met audio banden wordt de audio bevuild met een harde ruis en dat gaat er alleen vanaf door de band met hoogfrequent te wissen of laagfrequent met een bulkeraser.

Mijn eerste bandrecorder was een Uher een goed ding maar vervelend was dat de koppen magnetisch werden als de audio werd overstuurd. Die koppen hebben mijn banden magnetisch gemaakt en moest ik de koppen demagnetiseren en mijn banden wissen, het was net zo besmettelijk dat het wel op een corona virus leek.
Ik heb wel eens gelezen dat wiskoppen en opname koppen niet gedemagnetiseerd hoefden te worden want dat werd vanzelf al gedaan als de recorder in de opname stand gezet wordt door de hoogfrequent die het systeem naar de koppen stuurt. Maar bij mijn Uher met een gecombineerde opname/ weergave kop was de kop ook magnetisch na een opname.

Jack Marotick

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 6 juli 2021, 09:08:32 »
Mijn eerste cassette recorder (gekocht in 1973) wiste met gelijkstroom, voor-magnetisatie van de opname(/weergave)kop zal dan ook met gelijkstroom zijn geweest. De hoeveelheid ruis in de opnamen was hoog, ook veel lage (onregelmatige) ruis en de kwaliteit van de opnamen was niet al te best. Ik heb de toen opgenomen bandjes nog steeds en de opnamen van toen staan er nog steeds op. Na het afspelen van zo'n bandje doe ik er dus verstandig aan de weergavekop van het deck, waar ik 't bandje op afgespeeld heb, te demagnetiseren begrijp ik. Weer wat geleerd!

Groeten

Ben

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #3 Gepost op: 6 juli 2021, 10:56:15 »
Je moet het ook niet met een sterke magneet doen, maar bv, met een magneet van een magneetslotje of zo, met iets eromheen.
Ik geef toe dat het een paardenmiddel is, maar zelf wis ik de band erna nog even met de recorder.
Een GX kop wordt hier niet magnetisch van.
Het enige magnetische blijven de zeer smalle restsporen tussen de tracks, maar dat hoor je niet.

Ik wil nog eens een wisser maken met een videowiskop op 200 kHz, die is breed genoeg.

Grizzly

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 6 juli 2021, 11:14:14 »
Thanks, goede feedback. Zo leren we weer van elkaar :)

Ik had de band met een magneet behandeld, door hem op een plastic spoel te wikkelen,
Daarna een stuk dik geplastificeerd waxpapier er op gelegd, en daar doorheen met de magneet cirkels te draaien over de contouren van de spoel. Van binnen naar buiten een keer of 10.
Daarna de andere kant van de spoel, omdat ik niet wist hoe diep het magnetische veld komt.
Werkte prima, alles was van de band verdwenen en geen nare ruis te horen. (met mijn oren)
« Laatst bewerkt op: 6 juli 2021, 11:19:01 door Grizzly »

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #5 Gepost op: 6 juli 2021, 11:28:56 »
Lijkt me een interessante methode.
Ik deed het door de band met een geleider buiten de recorder te brengen en daar dan snelspoelend een magneetje bij te houden.
Zo loopt de recorder geen gevaar en heeft de tape kort magnetisch contact.

Grizzly

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 6 juli 2021, 11:48:26 »
Dat lijkt me ook een prima werkende methode. Ook daar zag ik wat YT videos van.
Op de video die ik zag, deden ze het met een magneet gewoon over de VHS video cassette.
Eerst aan de ene kant en dan aan de andere. I.v.m. de hoeveelheid gauss die nodig is om volledig te wissen. 
Dit is een voorbeeld van die YT videos.

https://youtu.be/W-bj4W1p7pA

Ik vond nog een andere video, over een TEAC tape demagnetiseer apparaat
https://youtu.be/m1QoHZCM9lI

Met de beschrijving uit de manual:
While switch is 'ON,' place bottom of eraser in contact with reel of tape, cartridge, or cassette. Move eraser in circular motion over entire area of tape. On reels, work from center to outside. Approximate time 7 to 10 seconds. DO NOT RELEASE SWITCH BUTTON. Erasure for longer periods of time is not required but will not do any harm.
4. With button still depressed, slowly move eraser to a distance of 3 ft. up and away from tape. Then release button."
« Laatst bewerkt op: 6 juli 2021, 11:54:18 door Grizzly »