Auteur Topic: Je maakt wat mee  (gelezen 218 keer)

Marotick

• Koekiemonster
Je maakt wat mee
« Gepost op: 23 februari 2021, 00:01:27 »
Onlangs een B77 gereviseerd en als ik daarmee klaar ben gebruik ik zo'n gereviseerde recorder zelf een paar dagen. Tijdens dat gebruik komt er soms wel eens iets naar voren wat eerder goed leek maar het dus niet was.
Iedere maand neem ik het weekend op van Caroline North en ondertussen heb ik 32 banden hier op de vloer staan met opnamen van dat evenement. Er zijn een stuk of 10 banden die half spoor zijn opgenomen en ruim 20 banden met kwart spoor opnamen.
Zo heeft de gereviseerde B77 in dit verhaal dus verschillende half spoor banden afgedraaid en heeft ook opnamen gemaakt.

Gisteren kwam de eigenaar de recorder ophalen en vandaag belde hij op. De recorder liep veel te langzaam. Langzaam???? Nee dat kan niet dat had ik geweten. Dus wat is er aan de hand?
Soms lukt het bij een B77 om de band boven de bandlichter te krijgen, als je dan op AFSPELEN drukt dan bergen deze bandlichters zich op tussen de koppen en neemt dan de band mee die dan om de koppen lopen. Dat is niet de bedoeling dus de recorder heeft het dan erg moeilijk om vooruit te komen.
Terwijl ik dat uitlegde aan de eigenaar zei hij me dat de band goed lag dus vroeg ik hem of de band ook nog goed ligt als hij afspeelt.
Toen de recorder liep hoorde ik meteen wat het was. De recorder liep helemaal niet te langzaam maar liep van achteren naar voren.
Ik vertelde de man dat met een half spoor recorder je de band moet terugspoelen nadat hij helemaal is afgespeeld en dat hij nu de band eerst moest terugspoelen de haspels om moet wisselen en dan opnieuw moet proberen.
Hij zou dat gaan doen.
Omdat hij niet meer teruggebeld heeft weet ik dat het dus goed gekomen is.

Jack Marotick

pvdm

• Jr. Member
  • **
  • Adventures of a vintage audio geek
    • Adventures of a vintage audio geek!
Re: Je maakt wat mee
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2021, 10:06:04 »
Mooi verhaal Jack.
Dus de man is eigenaar van een B77 2-tr maar weet niet hoe dat werkt? Je blijft je inderdaad verbazen.
Studer A80/R, Revox PR99; Otari MX-55 N-M;Philips N4520, N4522, DVD963SA, DCC600, N6330; Tascam 32&34B; Teac X2000R, X7-R, A-3440, A-3300sx2Tr; Tandberg TD20A; Technics RS1500, SL-1900/Ort. 2MRed, SL-P777; Mackie 24.8; KEF Q700; dbx 150; Sennh. HD600 Beyerdyn. DT880; HiFiMan Sundara; FiiO K5 Pro.

Marotick

• Koekiemonster
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2021, 22:47:29 »
Maar ik heb nog meer verhalen uit de praktijk.
Een man bracht zijn A77 voor revisie. Na een week haal hij hem op en ik neem dan even alles door hoe hij werkt en belangrijk, dat hij ook werkt.
Ik vertel ook wat eigen ervaringen, kopje koffie er bij. Leuk. Maar dat was wel voor de corona. Nu handel ik alles maar in de garage af met een mondkapje.

Goed de man neemt zijn Revox mee naar huis en gaat hem gebruiken.
Een paar dagen belt hij me op met de vraag of ik de lolligste thuis ben? Ik vraag, hoezo?
De meters zitten verkeerd om. Als hij aan de rechter opname volume draait dan wordt de linker VU meter harder of zachter en met de linker volume regelaar is het andersom. Ik vertel de man dat it al zo lang is als dat de A77 bestaat en dat dat de bedoeling is. Maar dat het goed is als hij de beide opname knoppen ook kiest. Hij doet dat en ja het is goed en hij hangt op. Even later gaat de telefoon. Toch nog een probleem, het is toch niet goed. Wat is er aan de hand? Vraag ik. Ik speel een band af en ik hoor helemaal niets en ik weet zeker dat er wat op de band staat. Aha zeg ik. Doe mij een lol en spoel de band er eens helemaal af. De man doet wat ik vraag en vraagt als de band er af is, wat nu?
Leg hem er nog eens op en draai hem dan nog eens. Even later zegt hij, hij doet het.
Maar wat is er aan de hand? Wat heb je gedaan? Ik heb niets gedaan maar sommige mensen zien kans om de band voorlangs het afscherm klepje te krijgen zodat de band langs het klepje loopt en de kop dus niet raakt. Ha, weer wat geleerd, hij bedankte me  en hij hing op.

zomaar wat dingen die in me opschieten die ik zo af en toe mee maak.
Als ik weer wat weet zal ik hier weer verslag van doen, misschien ook leuk als anderen die ervaring hebben met andere recorder liefhebbers en iets bijzonders mee hebben gemaakt zonder dat er een naam aan vast wordt gepind.

Jack Marotick

Nares666

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2021, 11:10:15 »
Ik geloof dat ik niet super onhandig ben, maar ik heb ook een keer kans gezien om de band bovenlangs de bandlichter in te voeren. Dan krijg je ook een hele vreemde bandloop. Het betreft hier een A77. Ik vind trouwens dat het invoeren van een band niet erg gemakkelijk is. Met de kopbedekking zie je niet goed wat je doet. 

Marotick

• Koekiemonster
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2021, 20:34:57 »
Ja we maken dat allemaal wel eens mee dat die eigenwijze band een eigen loop neemt.

Vandaag weer wat.
Er zijn mensen die bij mij een onderdelenpakket nemen en als service bied ik aan om de recorder eventueel naderhand af te regelen.
Nu heb ik al een keer iemand hier gehad die zijn A77 bracht die hij zelf had gereviseerd met zo'n onderdelen pakket en hij moest alleen maar afgeregeld worden. Daar doe ik iets van een uurtje over. Nu kan ik het niet laten om te kijken hoe andere mensen dat gedaan hebben. Maar deze man had keurig alle condensatortjes op de juiste plek ingesoldeerd maar had niet gekeken waar de plus en de min naar toe moesten. De helft stond dus verkeerd en dat mocht ik eerst verhelpen alvorens ik met het inregelen verder kon.

Vandaag ook zoiets. De recorder hoefde alleen maar afgeregeld te worden en ik had aan de man vooraf gevraagd of hij zijn werk nog wilde controleren of alles wel goed zat. Het viel me mee, alleen had de man 2 ceramische condensatortjes van 22pF aangezien voor tantaaltjes en die er uitgehaald en vervangen door 2 elektrolytische condensatoren. De oude tantaaltjes zaten er gewoon nog in.
De printen waren verder goed gedaan maar toen ik de weergave wilde afregelen werd er niets weergegeven??? Een andere weergave print er in en weer niets. Bleek dat de mute schakelaar op de print verkeerd stond en dus de weergave blokkeerde.
Nadat dat was opgelost en de weergave was ingesteld was de opname aan de beurt.
Dat werkte ook niet. Er is een stuurdraad afkomstig van de relais print dat naar de VU meter print gaat. Deze zorgt voor de nul volt sturing op het moment dat de record  wordt gestart. Deze draad was helemaal onvindbaar? Hij zat nog wel op de relais print maar verdween daarna helemaal in de dradensoep. Uiteindelijk was deze draad zomaar op de basisprint gesoldeerd op een plek waar deze echt niet hoort. Ik heb hem maar op de juiste plek gezet en... kon ik de afregeling voltooien.

Ik denk dat ik de afregelservice maar niet meer ga aanbieden.Mensen denken dat ze onderdelen vervangen wel kunnen maar dat valt dan toch weer tegen.

Jack Marotick

TheoM

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2021, 13:01:03 »
Beste Jack,

Blijf aub doorgaan met je afregelservice. Natuurlijk kom je af en toe klunzen tegen en al red je er maar 1 (!) taperecorder per jaar dan heb je al eeuwige roem verdiend. Bovendien de verhalen die jij daarom in deze rubriek kwijt kan zijn wijze lessen voor ons allemaal.

Marotick

• Koekiemonster
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2021, 22:13:36 »
Nu is het natuurlijk niet helemaal fair om het alleen over het prutswerk van anderen te hebben. Bij mij gaat het soms ook weleens wat fout. Zo heb ik eens een revox gereviseerd en nadat ik hem getest had vond ik hem goed gelukt dus bel ik de eigenaar dat hij hem kan komen ophalen. De man neemt hem mee na een uitvoerige demonstratie en ik ruim de spullen op zie ik in mijn bakje een klein klemringetje liggen. Ai, vergeten.
Bij de powerknop van een A77 zit een hefboompje dat de lange schakelaar bedient dat zorgt voor een aantal functies v.w.b. de hoge en de lage snelheid. Om te zorgen dat dat hefboompje op zijn plek blijft zitten zit er een klemringetje om een asje zodat het er niet af kan.
Het lijkt niets maar het kan wel vervelend zijn want als dat hefboompje losschiet dan loopt de recorder alleen maar op de lage snelheid want een veertje trekt de stang van de schakelaar naar de lage snelheid.
Nu kan het zijn dat de eigenaar niets in de gaten heeft omdat hij altijd de lage snelheid gebruikt of het hefboompje is zo eigenwijs om gewoon op het asje te blijven zitten. Ik weet het niet, want de man is nooit komen klagen.

Maar er gebeuren ook onverwacht goede dingen. Ik heb eens een wrak van een A77 gekocht met dolby er op. Dat afregelen van een dolby is erg lastig want dat gebeurt met zeer kleine signalen, 3mVolt zo ongeveer. Toen ik dat ding klaar had werkte helemaal niets en heb ik hem voor een tijdje even weggezet. Deze week eindelijk even tijd gehad om het probleem te onderzoeken en daar ben ik 2 volle dagen mee bezig geweest. Omdat niet duidelijk was waar het probleem zit heb ik bedacht om de Revox tijdelijk om te bouwen naar een gewone Revox. De dolby printen er uit en dan doorverbinden wat er doorverbonden moet worden. En een setje printjes er in waarvan ik zeker weet dat die het doen.
Toen ik daarmee klaar was wilde de Revox niets doen, de hefboom van de muteschakelaar stond goed. De recorder was helemaal stil.
Met de scoop het signaalpad afgelopen. Signaal op de ingang, in orde. Daarna gaat het signaal naar de bronkeuzeschakelaar dat is wat lastig maar wat er gekozen wordt gaat naar pootje 1 en 10 van de stereo ingangs versterker, in orde.Dat signaal gaat versterkt naar de recording volume potmeter in orde. Het signaal van de loper gaat dan verder naar keuze schakelaar van wat je wilt opnemen, die knoppen naast de VU meters. Daar wordt het signaal ook keurig mono gemaakt als je slechts 1 kanaal kiest.
Daar was ook gewoon signaal. Dat signaal wordt dan aangeboden naar: de ingangen van de recordingsprintjes en naar de input/tape schakelaar. Daar ging het deels fout. Uit één schakelaar kwam geen signaal de ander deed het wel. Dat signaal zou door moeten naar de volume regelaar van de monitor en daar zat door een pennetje van een massa aansluiting van een dolby functie tegen de de toevoer van de volume potmeter. Eenmaal hersteld werkte het nog steeds niet dus verder graven.
Wel signaal op de uitgang van de stereo/ch1/ch2/mono schakelaar en dat gaat door naar de 2de ingang van de weergave print. Die printen zijn gewoon goed maar vreemd genoeg gaat er wel signaal in de weergave print maar op de uitgangen 10, 11 en 12 geen enkel signaal uit. Tijd om de contacten van die weergave eens te bekijken wat er op staat. Het viel me op dat die contacten 13 stuks er 2 aan massa lagen, kan natuurlijk maar kan ook de oorzaak zijn.
BINGO!!!
Pootje 6 moet 19 Volt hebben en geen 0 hoe kan dat? Met moete eens naar de achterkant van de audio basis print gekeken en daar zag ik de boosdoener. Een klein spettertje soldeer maakte sluiting tussen 6 en massa. Dat moet toch opvallen zou je denken maar de 21 Volt wordt aan pootje 6 aangevoerd via een weerstand van 1000 Ohm. Die weerstand kan dat wel hebben dus die was nog goed. Toen dat was opgelost werkte de recorder weer en kon ik de recorder afregelen.

En nu kom ik bij het punt waarom ik dit verhaal vertel.
De recorder was al behoorlijk afgeleefd en ik noem het een wrak omdat  je duidelijk kan zien dat hij heel veel draaiuren heeft gemaakt.
De koppen zijn ook behoorlijk versleten en de slijtage is over de markering heen die Revox heeft aangebracht om aan te geven tot hoever het kan gaan. Is de slijtage meer dan wat de markering aangeeft dan staan ze niet in voor de kwaliteit.
Bij het afregelen merkte ik dat de recorder zich prima liet afregelen, hij loopt zelfs tot voorbij de 20.000Hz en dat is bijzonder want de snelheid is geen 38cm/sec maar gewoon een 19 en 9,5 cm/sec. machine. Ook de hogere frequenties worden prachtig strak weergegeven, ik dacht op een gegeven moment dat de recorder op input stond maar toen ik met de hand de band stopte viel het signaal, natuurlijk, onmiddellijk weg.
Bijzonder. Vanwege de toch grote slijtagevlak dat de koppen hebben heb ik ze wel een fractie om hun as gedraaid volgens de M methode die ik eerder heb beschreven in dit forum. Hiermee worden de koppen gelapt terwijl de recorder gewoon dienst doet.
Zie: https://tapedeckforum.nl/index.php?topic=2227.0

Jack Marotick