Nu is het natuurlijk niet helemaal fair om het alleen over het prutswerk van anderen te hebben. Bij mij gaat het soms ook weleens wat fout. Zo heb ik eens een revox gereviseerd en nadat ik hem getest had vond ik hem goed gelukt dus bel ik de eigenaar dat hij hem kan komen ophalen. De man neemt hem mee na een uitvoerige demonstratie en ik ruim de spullen op zie ik in mijn bakje een klein klemringetje liggen. Ai, vergeten.
Bij de powerknop van een A77 zit een hefboompje dat de lange schakelaar bedient dat zorgt voor een aantal functies v.w.b. de hoge en de lage snelheid. Om te zorgen dat dat hefboompje op zijn plek blijft zitten zit er een klemringetje om een asje zodat het er niet af kan.
Het lijkt niets maar het kan wel vervelend zijn want als dat hefboompje losschiet dan loopt de recorder alleen maar op de lage snelheid want een veertje trekt de stang van de schakelaar naar de lage snelheid.
Nu kan het zijn dat de eigenaar niets in de gaten heeft omdat hij altijd de lage snelheid gebruikt of het hefboompje is zo eigenwijs om gewoon op het asje te blijven zitten. Ik weet het niet, want de man is nooit komen klagen.
Maar er gebeuren ook onverwacht goede dingen. Ik heb eens een wrak van een A77 gekocht met dolby er op. Dat afregelen van een dolby is erg lastig want dat gebeurt met zeer kleine signalen, 3mVolt zo ongeveer. Toen ik dat ding klaar had werkte helemaal niets en heb ik hem voor een tijdje even weggezet. Deze week eindelijk even tijd gehad om het probleem te onderzoeken en daar ben ik 2 volle dagen mee bezig geweest. Omdat niet duidelijk was waar het probleem zit heb ik bedacht om de Revox tijdelijk om te bouwen naar een gewone Revox. De dolby printen er uit en dan doorverbinden wat er doorverbonden moet worden. En een setje printjes er in waarvan ik zeker weet dat die het doen.
Toen ik daarmee klaar was wilde de Revox niets doen, de hefboom van de muteschakelaar stond goed. De recorder was helemaal stil.
Met de scoop het signaalpad afgelopen. Signaal op de ingang, in orde. Daarna gaat het signaal naar de bronkeuzeschakelaar dat is wat lastig maar wat er gekozen wordt gaat naar pootje 1 en 10 van de stereo ingangs versterker, in orde.Dat signaal gaat versterkt naar de recording volume potmeter in orde. Het signaal van de loper gaat dan verder naar keuze schakelaar van wat je wilt opnemen, die knoppen naast de VU meters. Daar wordt het signaal ook keurig mono gemaakt als je slechts 1 kanaal kiest.
Daar was ook gewoon signaal. Dat signaal wordt dan aangeboden naar: de ingangen van de recordingsprintjes en naar de input/tape schakelaar. Daar ging het deels fout. Uit één schakelaar kwam geen signaal de ander deed het wel. Dat signaal zou door moeten naar de volume regelaar van de monitor en daar zat door een pennetje van een massa aansluiting van een dolby functie tegen de de toevoer van de volume potmeter. Eenmaal hersteld werkte het nog steeds niet dus verder graven.
Wel signaal op de uitgang van de stereo/ch1/ch2/mono schakelaar en dat gaat door naar de 2de ingang van de weergave print. Die printen zijn gewoon goed maar vreemd genoeg gaat er wel signaal in de weergave print maar op de uitgangen 10, 11 en 12 geen enkel signaal uit. Tijd om de contacten van die weergave eens te bekijken wat er op staat. Het viel me op dat die contacten 13 stuks er 2 aan massa lagen, kan natuurlijk maar kan ook de oorzaak zijn.
BINGO!!!
Pootje 6 moet 19 Volt hebben en geen 0 hoe kan dat? Met moete eens naar de achterkant van de audio basis print gekeken en daar zag ik de boosdoener. Een klein spettertje soldeer maakte sluiting tussen 6 en massa. Dat moet toch opvallen zou je denken maar de 21 Volt wordt aan pootje 6 aangevoerd via een weerstand van 1000 Ohm. Die weerstand kan dat wel hebben dus die was nog goed. Toen dat was opgelost werkte de recorder weer en kon ik de recorder afregelen.
En nu kom ik bij het punt waarom ik dit verhaal vertel.
De recorder was al behoorlijk afgeleefd en ik noem het een wrak omdat je duidelijk kan zien dat hij heel veel draaiuren heeft gemaakt.
De koppen zijn ook behoorlijk versleten en de slijtage is over de markering heen die Revox heeft aangebracht om aan te geven tot hoever het kan gaan. Is de slijtage meer dan wat de markering aangeeft dan staan ze niet in voor de kwaliteit.
Bij het afregelen merkte ik dat de recorder zich prima liet afregelen, hij loopt zelfs tot voorbij de 20.000Hz en dat is bijzonder want de snelheid is geen 38cm/sec maar gewoon een 19 en 9,5 cm/sec. machine. Ook de hogere frequenties worden prachtig strak weergegeven, ik dacht op een gegeven moment dat de recorder op input stond maar toen ik met de hand de band stopte viel het signaal, natuurlijk, onmiddellijk weg.
Bijzonder. Vanwege de toch grote slijtagevlak dat de koppen hebben heb ik ze wel een fractie om hun as gedraaid volgens de M methode die ik eerder heb beschreven in dit forum. Hiermee worden de koppen gelapt terwijl de recorder gewoon dienst doet.
Zie:
https://tapedeckforum.nl/index.php?topic=2227.0Jack Marotick