Auteur Topic: Pioneer rt-707 ongelijke output  (gelezen 5076 keer)

Ad Vintage

• Newbie
  • *
Pioneer rt-707 ongelijke output
« Gepost op: 24 oktober 2013, 22:05:59 »
Dag forumleden, het linker uitgangsgsignaal van mijn Pioneer RT707 is zachter dan het rechter, enig idee hoe dat zou kunnen komen ? Ik heb de tape/sourceknop in- en uitgedrukt, merkte af en toe een beetje krassend geluid. Ik kan hem elders voor rond de 80 euro laten repareren, is deze prijs re?el ? Graag jullie mening, met dank Ad
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2013, 22:11:24 door Ad Vintage »

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: Pioneer rt-707 ongelijke output
« Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2013, 23:48:02 »
Als die reparatie bestaat uit het inspuiten van contactspray is dat te veel.
Als alle schakelaars worden gedemonteerd en ultrasoon gereinigd is het wel re?el.
Zelf doen is ook een optie mits je kundig genoeg bent.
Als het als test met iets contactspray weer goed is, kun je overwegen om daarna toch de boel ultrasoon te reinigen.

Ad Vintage

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2013, 23:59:10 »
Hallo Sterremuur dank voor je reactie. Op je vraag of alleen contactspray wordt toegepast kan ik geen zinnig antwoord op geven. Dit is nou een punt, zie mijn andere vraag over ervaringen van forumleden mbt reparatiebedrijven, waar je als bandrecorderbezitter die niet met electronica over weg kan, dit is telkens een probleem. De ene reparateur maakt gebruik van een ultrasoonbad de andere daar weet je niets van, je moet het maar accepteren dat hij/zij zijn/haar best op gedaan heeft. Ik ontdekte ook dat de prijsverschillen zeer uiteen zijn.
Ad

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2013, 00:08:30 »
"Wij" op dit forum repareren meestal zelf de recorders of begeleiden anderen ermee.
Meestal leer je er ook van om het zelf ook te gaan doen.

Maar je hebt ook gelijk: niet alle reparatiebedrijven zijn van onbesproken gedrag in onze ogen.
En niet-kenners zijn er helaas wel aan overgeleverd.

Reparatiebedrijven moeten wel hun brood verdienen en moeten dus gewoon uren rekenen, ook al draaien ze alleen maar een schroefje vast of maken ze gebruik van spray. De recorder moet er wel voor uit elkaar.

Misschien kan een forumlid in je buurt je helpen.
Af en toe doe ik dat ook, maar de recorders waar ik nog wat aan moet doen staan al tot aan het plafond opgestapeld...  :-\

frank

• Koekiemonster
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2013, 08:02:18 »
Ben toevallig net bezig met de revisie van een RT-707. Echt transistorproblemen, zoals bij Akai, kom je bij Pioneer eigenlijk niet tegen. Zeg natuurlijk nooit 'nooit' want daarom is woord 'uitzondering' bedacht.  :)
De drukschakelaars bovenin van de Pioneer kun je met niet al te veel werk uit elkaar halen en net zo goed met de hand reinigen (wattenstaafje met Brunox spray o.i.d.) want als je de hele schakelaar-reeks eruit moet solderen dan ben je wel een tijdje bezig. Let wel alleen op voor priegelige veertjes die weg kunnen springen.
Verder zou het deck misschien een kapotte elko kunnen hebben. De vorige RT-707 die ik heb gedaan had een half ontplofte elko op de audioprint. Wonderbaarlijk genoeg deed dit deck het nog wel want pas tijdens de revisie viel mij die elko op (zat ook in een klein hoekje verstopt). Maar om eerst te controleren: staan de outputregelaar aan de achterzijde van het deck in dezelfde (klik)-stand? En natuurlijk nog even controleren of je koppen brandschoon zijn.
Op zich lijkt ? 80,00 niet zo'n gekke prijs voor een reparatie. Maar je moet je wel afvragen wat je voor dat geld krijgt en of het bedrijf/persoon dan ook garandeert dat het deck het weer doet als je hem op komt halen. Ik vind het ook typisch dat ze nu al weten dat het ? 80,00 kost zonder te weten wat er defect aan is. Als hobbyist kun je voor ? 80,00 een behoorlijk berg elko's kopen maar ook dan wil het niet zeggen dat het daarmee voor elkaar is. Voor een bedrijf is deze prijs aan de lage kant en ook dan heb ik mijn twijfels of ze nu al weten dat de reparatie ? 80,00 kost zonder het deck gezien te hebben. Ik ben vooralsnog een beetje sceptisch..... :-\
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2013, 11:38:51 door frank »

Ad Vintage

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2013, 13:58:32 »
Hallo Sterremuur en Frank, dank voor jullie reactie. Ik heb jullie adviezen goed gelezen en tot me laten doordringen. Zoals Frank schetste, het is moeilijk om er achter te komen wat er precies aan de hand is met het ongelijke outputsignaal (klikstand en voluit open). De koppen zijn schoon, ingangssignaal is perfect, spoelt goed, speelt de tapes goed af, maar ja zo'n in een bandrecorder zit zoveel in en daarom is het de magie dat het mij en andere tapedecksliefhebbers boeit, die draaiende spoelen en het lekkere muziekgeluid. Goed neemt niet weg het blijft koffiedik kijken als er wat mee aan de hand is. Ik denk er nog over na.
Groet,
Ad

frank

• Koekiemonster
« Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2013, 14:41:15 »
Overigens, een beetje off topic, kan ook de RT-707 last hebben van ruisende transistoren. Je merkt het al als je het deck in de 'source' stand zet zonder ingangssignaal. Je hoort dan een sterke ruis die ook niet clean is. M.a.w. de ruis rommelt een beetje. Het betreft dan de 2SC1344 op microfoon versterkerpint. Die zit eigenlijk vast aan de mic en line ingangsregelaars. Er zitten 6 stuks 2SC1344 op. Ik heb ze er alle 6 uit gesoldeerd en slechts 2 ervan hadden nog een HFE van boven de 200. De andere 4 waren gezakt naar een HFE van 60 ? 80 en waren derhalve defect. Deze transistoren hebben overigens ook het 'zwarte pootjes'-syndroom. Op dezelfde print zitten trouwens nog 2 transistoren; in dit geval PNP exemplaren. Typenummer 2SA...nog wat. Deze hadden allebei een HFE van 120 en g??n zwarte pootjes. Deze heb ik laten zitten. Na deze wisseling was de ruis verdwenen, afgezien van een lichte, normale ruis die natuurlijk sterker wordt naarmate je de microfoon ingangsregelaar verder opendraait.

Ad Vintage

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 31 oktober 2013, 10:14:04 »
Hi Frank woon je maar in de buurt van Amsterdam en nog genoeg ruimte en tijd hebt om reparaties te verrichten. Ik heb nog zoveel recorders in mijn "stal" staan die weliswaar goed zijn, maar hier en daar nog wat aandachtpuntjes hebben, een electronica technische opleiding is toch niet weggegooid zie je maar,
met vriendelijke groet,
Ad

frank

• Koekiemonster
« Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2013, 11:27:34 »
Ja, redelijk. Ik woon in Almere dus niet zo ver van Amsterdam vandaan.  :)