Auteur Topic: Akai GX 210D vandaag opgehaald mijn eerste bandrecorder!  (gelezen 170 keer)

John

• Jr. Member
  • **
Akai GX 210D vandaag opgehaald mijn eerste bandrecorder!
« Gepost op: 23 januari 2023, 21:13:16 »
Vandaag mijn eerste bandrecorder gekocht, deze bedoeld als aanvulling op mijn Akai set ( AM 2800,  2 x GXC 760D, AT 2600 en een AP 306, Advance Acoustic streamer).
Ik heb hem in een opwelling gekocht op MP, en had eigenlijk geen idee wat ik gekocht had.
Het blijkt de recorder te zijn van de man die hem nieuw gekocht heeft, en heel wat jaren niet meer gebruikt heeft.

Vandaag aangesloten en uitgevonden hoe de tape ingevoerd moet worden, en toen kon het feest beginnen. De banden klonken allemaal wel wat dof, maar auto reverse werkt en eigenlijk werkt alles eraan. Toen ben ik de koppen gaan bekijken, deze waren zo smerig! Het leek wel of het 45 jaar geleden was dat deze schoongemaakt waren na een poets beurt klinkt al een heel stuk beter.

Er zit denk ik best wat werk aan, hij ruist in rust aardig en begint wat te ruiken naar een paar uur spelen.. Is deze bandrecorder volgens jullie goed genoeg om er in te investeren. Volgens de vorige eigenaar is deze nooit uit elkaar geweest, en nooit weggebracht en dat was aan de koppen wel te zien:-). Is deze bandrecorder volgens jullie goed genoeg om er in te investeren of kan ik beter op zoek gaan naar een 'beter' type Akai bandrecorder? Ik hoor graag jullie reacties alvast bedankt!

G. John

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: Akai GX 210D vandaag opgehaald mijn eerste bandrecorder!
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2023, 22:15:19 »
Welkom John,

dit is best een leuke recorder om te laten reviseren.
De ruisende transistoren en verouderde condensatoren moeten beslist vervangen worden.

Dat zal iets kosten, een paar tientjes aan materiaal.
Maar het kost wel wat uurtjes werk, en dat kost ook wat.

Gr. Eric

DdH

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2023, 11:20:58 »
Dag John.

Dat ie gaat ruiken na een tijdje kan te maken hebben met verzameld stof aan de binnenkant.
Dat kun je verhelpen door er voorzichtig een stofzuiger in te steken; dat dan natuurlijk nooit kwaad.

Ik heb zelf ooit ook een GXC-760D gehad; vond je een (1) niet genoeg?  ;) *wink*

Dirk

John

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2023, 14:30:31 »
Dag John.

Dat ie gaat ruiken na een tijdje kan te maken hebben met verzameld stof aan de binnenkant.
Dat kun je verhelpen door er voorzichtig een stofzuiger in te steken; dat dan natuurlijk nooit kwaad.

Ik heb zelf ooit ook een GXC-760D gehad; vond je een (1) niet genoeg?  ;) *wink*

Dirk

Hoi Dirk, de 760 D vind ik een van de mooiste cassettedecks uit dat tijdperk, en klinkt ook nog steeds zeer behoorlijk. Eigenlijk was de tweede bedoeld als reserve voor als een van de motoren van het deck het op zou geven. Maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om hem uit te parten.... Dus heb ik er twee:-) die in zeer goede staat zijn mechanisch elektronisch mogen de voedingscondensatoren wel vervangen worden denk ik (inschakel plop).

Ik heb eigenlijk alles wel dubbel (de AM 2800, de AT 2600, de AP 306, GXC 725D, en de GXC 730D) ik probeer nu wanhopig een keus te maken wat ik ga houden...... maar ik heb ruimte in mijn kantoor gevonden om nog een set op te stellen dus dat zal het wel weer worden.
Alleen de GX 210D is nog in zijn eentje.

Welkom John,

dit is best een leuke recorder om te laten reviseren.
De ruisende transistoren en verouderde condensatoren moeten beslist vervangen worden.

Dat zal iets kosten, een paar tientjes aan materiaal.
Maar het kost wel wat uurtjes werk, en dat kost ook wat.

Gr. Eric

Hoi Eric, ik heb eigenlijk geen gereedschap meer, mijn toongenerator scoop en soldeerstation zijn al heel wat jaren geleden naar de stort gegaan helaas..... Kun je inschatten wat ik ongeveer kwijt zou zijn voor een revisie van de GX 210D en weet je een betrouwbaar adres daarvoor? ik verneem het graag!

Groet John

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2023, 14:08:44 »
Ik denk dat een forumlid uit jour regio Brabant het voor een redelijke prijs kan doen.
Commercieel wordt het een ander verhaal.
Ben je zo 3 uur verder a 75 (?) euro.

Misschien even wachten tot iemand zich meldt.
Zelf zit ik in regio 050...

John

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2023, 17:30:47 »
Hoi Sterrenmuur,

helder, waar gewerkt wordt moet betaald worden, tot zekere hoogte geen probleem mee.

Nu krijg ik twee bandrecorders aangeboden die al gereviseerd zijn. Een Akai GX 600DB en een GX 77. Zijn dat wellicht interessante decks om op in te gaan? De 77 past dan wel niet mooi bij mijn andere componenten maar technisch wel een mooi apparaat.

Fotohuis

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2023, 18:29:00 »
De GX77 is een lastig apparaat in revisie.

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2023, 09:50:17 »
De GX-600 is oerdegelijk en je kunt er ook 26cm reels op zetten.
Als hij goed is gereviseerd en afgeregeld, is het een prima apparaat.
Het zou mijn keuze zijn.

De GX-77 is geen echte Akai, maar is gemaakt door Fostex.

John

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2023, 17:14:49 »
Oke, dan zal ik de GX 600 DB gaan bekijken! Bedankt.

John

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2023, 19:54:25 »
Vandaag een Akai GX 630D opgehaald, wat klinkt dat goed zeg! Nu kan ik op mijn gemak eens beginnen om mijn GX 210D uit elkaar te halen en te beginne met schoonmaken.
Maar eerst even de storing zoeken bij de GXC 760D. Heren bedankt voor het advies!

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2023, 22:19:20 »
Graag gedaan.
 ;)