Auteur Topic: Pioneer CT-939 MkII Fe/CrO2 detectietuimelaar gezocht  (gelezen 109 keer)

ChromeMaximaII

• Jr. Member
  • **
Pioneer CT-939 MkII Fe/CrO2 detectietuimelaar gezocht
« Gepost op: 15 januari 2023, 16:19:11 »
Ben met het opknappen van een CT-939 MkII cassettedeck van Pioneer bezig. Een jaar of 4 geleden gekocht. Toen al het verrotte rubber vervangen en draaide alles weer netjes. Daarna bleek nogal wat werk aan de elektronicazijde te zitten. Onder andere compleet vergane ALPS potmeters voor bias en bandgevoeligheid.  :o Obscure, niet meer te krijgen exemplaren, dus had ik er even geen zin meer in.

Eind vorig jaar daarvoor een nieuw printje gemaakt met andere potmeters waarvan de maatvoering op de kritische punten gelukkig identiek is. Verder bleken alle membraanschakelaars van het bedieningspaneel kaduuk te zijn. Na dit alles te hebben vervangen komt er weer muziek uit en kan er ook weer muziek in.  :) Klinkt overigens bijzonder fraai.

Maar nu kwam ik er achter dat het ding geen ferro cassettes herkent. Hij blijft op chroom staan. Vaak zijn dat slechte detectiecontacten, maar ik ontdekte dat een stuk van de tuimelaar is afgebroken wat boven in de nokjes van het cassettehuisje moet vallen.  :(

Ik acht de kans klein, maar ik vraag het hier toch maar eens: Heeft iemand toevallig zo'n zelfde tuimelaar uit een slooploopwerk of anderszins ter overname beschikbaar? Het loopwerk is in meerdere modellen uit die tijd toegepast. Het gaat om artikel RNL-734. Bijgevoegd wat plaatjes om het wat te verduidelijken.

Bij voorbaat dank voor het meehelpen zoeken.

DdH

• Sr. Member
Re: Pioneer CT-939 MkII Fe/CrO2 detectietuimelaar gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2023, 11:27:22 »
Dag ChromeMaximall,

Misschien heb er zelf al aan gedacht: de 939 heeft mogelijk 'broertjes' uit dezelfde tijd die hetzelfde onderdeel hebben.
Zo ja, dan kun je je zoektocht naar sloopexemplaren daarmee uitbreiden.

Ik hoop  dat dit helpt.

Dirk

ChromeMaximaII

• Jr. Member
  • **
Re: Pioneer CT-939 MkII Fe/CrO2 detectietuimelaar gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2023, 21:28:16 »
Dank voor je suggestie Dirk.

Ik weet idd dat het loopwerk ook in andere modellen zit, daar had ik ook al op gehint in de openingspost.  ;)
Maar het zijn er niet zo veel heb ik moeten vaststellen.

Mijn oorspronkelijk plan is om het ding te reconstruren in een 3D-pakket en dan te printen. Omdat dat nogal wat werk is toch eerst de hoop gevestigd op een mogelijk resultaat van deze oproep.