Auteur Topic: Beocord 2400 bandrecorder weer in orde maken  (gelezen 170 keer)

Paul60

• Newbie
  • *
Beocord 2400 bandrecorder weer in orde maken
« Gepost op: 12 januari 2023, 21:48:30 »
Beste forumleden,

Ik heb onlangs een Beocord 2400 bandrecorder aangeschaft (op Catawiki) omdat ik B&O mooi vind en in mijn jeugd (ben nu 62 jaar) ook met zo'n apparaat mocht spelen. Het apparaat zou geheel gereviseerd zijn maar je voelt het al: er zijn toch gebreken. En de verkoper geeft niet thuis.

Wat mankeert eraan:
1. Slechts één kanaal geeft geluid op de 5-pens DIN uitgang (ik weet niet of dat bij het opnemen ontstaat of bij het afspelen)
2. Motor is nogal luidruchtig.
3. Terugspoelen komt niet op gang, vooruitspoelen gaat ook niet geweldig.
4. Veel intern geslip en gepiep bij het terugspoelen.
5. Bas-knopje draait stroef.
6. Een DIN 5-pens uitgang is enigszins gescheurd.
7. Schuifregelaars lopen stroef.
En wellicht nog meer.
Het kanaal dat hij wel opneemt en weergeeft, klinkt m.i. uitstekend, op 9,5 cm/sec.

Is er misschien iemand onder jullie die in staat en bereid is om dit apparaat weer in orde te maken? Vergoeding bespreken we dan nader.

Bedankt en groet,
Paul

DdH

• Sr. Member
Re: Beocord 2400 bandrecorder weer in orde maken
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2023, 10:10:53 »
Dag Paul,

Allereerst kun je Catawiki -anders dan de verkoper- aanspreken op 'niet conform beschrijving' en vragen/eisen dat de verkoop ongedaan wordt gemaakt.
Ze verdienen flink aan de bemiddeling en daar mogen ze best iets voor terugdoen, vind ik.

Voorts:
Dit forum wordt in mijn beleving vooral gebruikt door mensen die het zelf doen of dat (willen) leren; tot die laatste categorie reken ik mezelf.
Uit ervaring kan ik je zeggen dat er veel, soms zelfs zeer specifieke, kennis en hulp beschikbaar is; niet alleen hier, maar ook elders op het net.
De voldoening van een geslaagde reparatie is enorm, kan ik je zeggen, al vergt het soms wel veel geduld en tijd.
Sommige van je genoemde gebreken lijken betrekkelijk makkelijk op te lossen.

Ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben.

Groeten van

Dirk

disco

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2023, 11:31:54 »
1. Onderzoek waar het misgaat. Zoek in het schema naar de eerste versterkertrap na de weergeefkop en meet bij afspelen of deze trap een wisselspanning uitgeeft (tussen 10mV en 100mV waarschijnlijk).

2. Fotografeer de motor eens? Waarschijnlijk is het een grote wisselspanningmotor die via een condensator van spanning wordt voorzien. De waarde is kritisch en de motor dient eens per jaar te worden geolied.

3. Idem als punt 2.

4. Een foto geeft de niet-kenner de nodige informatie. Tussenwielen kunnen glad zijn geworden, waarvoor oplossingen bestaan.

5. Een mechanisch stroef draaiende potmeter behoeft smering tussen de as en zijn opsluiting. Een enkel drupje olie aan de buitenzijde doet wonderen. Niet teveel aanbrengen.

6. Chassisdelen zijn te vervangen. Indien ze op de print zijn gesoldeerd is dit bewerkelijker maar niet onmogelijk.

7. Schuifregelaars uitbouwen en voorzichtig openen. Reiniging met een wattenstaafje 96% alcohol van het koolstofelement heft kraken op. Nieuwe smering aanbrengen vraagt inzicht in welke delen bewegen. Meestal verwijder ik het oude vet (vaseline) waarna ik met een wattenstaafje licht siliconenvet aanbreng. Netjes werken en niet teveel opbrengen.

Paul60

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2023, 01:40:51 »
Hallo Dirk,

Bedankt voor je bericht.
Het is helaas te laat om Catawiki nog aan te spreken maar bedankt voor je tip.

Wat betreft je opmerkingen over het zelf leren en zelf doen op reparatiegebied: die kan ik goed volgen. Misschien dat ik op het mechanische vlak zelf nog wel wat dingen zou kunnen oplossen maar ik denk niet dat ik de nodige tijd daar in wil steken (ondanks de ongetwijfeld grote voldoening). Op het electronische vlak zal ik echter zeker tekort schieten dus mijn logica was: vind een ervaren deskundige.
Nogmaals dank voor je hulp.

Groet,
Paul

Paul60

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2023, 00:19:08 »
Hallo disco,

Bedankt voor je bericht en je heldere puntsgewijze adviezen.
Zoals ik al tegen Dirk ook opmerkte, ben ik op het gebied van de elektronica onvoldoende deskundig om dit uit te voeren en ik kan er ook niet veel tijd insteken. Misschien dat iemand dit nog eens leest en aanbiedt om het als klus aan te nemen.
Gelukkig zijn er nog meer leuke dingen in het leven!
Nogmaals dank,

groet,
Paul